Jak znaleźć dobrego pracownika?
Na pracodawców czeka wiele możliwości szukania pracowników. Najczęściej proces zaczyna się od stworzenia ogłoszenia. Następnie udostępnia się je odbiorcom. Najważniejsze jest, aby nie ograniczać się do utartych sposobów szukania odpowiednich kandydatów. Pracodawcy powinni korzystać z różnych możliwości i w miarę możliwości je łączyć.
Trzeba pamiętać, że obecnie rynek pracy się zmienił. Wykwalifikowanym pracownikom nie brakuje pracy, a konkurencja wśród pracodawców jest spora. Relacja pracownik-pracodawca wygląda całkiem inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Przedsiębiorstwa muszą się do tego dostosować, jeśli chcą zachować szanse na pozyskanie wartościowych pracowników.
Podstawa to przedstawienie lepszej oferty niż konkurencja. Na bieżąco śledź, jakie możliwości rozwoju, zarobki i benefity oferują kandydatom inne przedsiębiorstwa w branży. Postaraj się nie tylko do nich dostosować, ale również znaleźć takie punkty, które mogą przyciągnąć pracowników do Ciebie.
Nie zakładaj, że możesz zaproponować kandydatom cokolwiek, bo i tak znajdą się chętni, dlatego że nie znajdą alternatywy. O ile takie podejście być może sprawdzi się w przypadku branż, w których nie wymaga się prawie żadnych kwalifikacji, to nie znajdziesz w ten sposób wykwalifikowanych pracowników. Pamiętaj, że musisz promować swój zakład pracy jako atrakcyjne miejsce do pracy i regularnie dostosowywać swoje podejście do aktualnych trendów.
Sytuacja na rynku pracy – w jakich zawodach jest największe zapotrzebowanie na pracownika?
Jeszcze kilkanaście lat temu bezrobocie w Polsce sięgało kilkunastu procent. Osób chętnych do pracy było sporo, a wolnych stanowisk – mało. Dzięki temu pracodawcy mogli przebierać w kandydatach i z tej możliwości korzystali. Ludzie bardziej szanowali pracę, ponieważ bali się, że mogą ją stracić. Przedsiębiorstwa nie miały presji oferowania wyższych wynagrodzeń czy dodatkowych benefitów, bo i tak zawsze bez problemów znajdowały pracowników.
Dziś w Polsce praktycznie nie ma osób bezrobotnych. Każdy, kto chce zarobić, znajdzie jakiekolwiek zatrudnienie. Oczywiście w niektórych miejscach w Polsce sytuacja jest trudniejsza, jednak z drugiej strony pojawiło się więcej możliwości pracy zdalnej, a ludzie stali się bardziej mobilni.
Największe zapotrzebowanie na pracownika występuje wśród wykwalifikowanych pracowników fizycznych. Mowa tu o zawodach takich jak elektryk, murarz, stolarz, spawacz, cieśla czy hydraulik. Dobra sytuacja występuje również wśród wykształconych pracowników umysłowych, w tym m.in. w branży IT, logistycznej, konsultingowej i medycznej.
Jak przygotować skuteczne ogłoszenie o pracę?
W internecie znajdziesz tysiące ofert zatrudnienia, które często niczym się od siebie nie różnią. W tych okolicznościach najlepszy efekt przyniosą dobrze przemyślane, konkretne i kreatywne ogłoszenia o pracę.
W pierwszym kroku przedstaw krótko swoje przedsiębiorstwo. Postaraj się zainteresować potencjalnego kandydata – opisz, czym charakteryzuje się firma, czym wyróżnia się na tle konkurencji i jakie daje możliwości rozwoju.
Następnie sprecyzuj oczekiwania wobec kandydatów. Podziel je na te obowiązkowe oraz stanowiące dodatkowe atuty. W tym zakresie weź pod uwagę przede wszystkim:
- wykształcenie,
- doświadczenie,
- ukończone kursy i certyfikaty,
- znajomość języków obcych,
- znajomość programów i technologii,
- posiadanie prawa jazdy i innych niezbędnych uprawnień.
Nie zapomnij o przedstawieniu warunków zatrudnienia. Opisz w nich obowiązki na danym stanowisku, wskaż formę zatrudnienia oraz wymiar pracy. Jeśli chcesz się wyróżnić w gąszczu ofert, zamieść też informacje o oferowanym wynagrodzeniu. To element szczególnie doceniany wśród pracowników. Nie zapomnij o zamieszczeniu informacji o benefitach pozapłacowych. Obecnie to one są jednym z głównych obszarów, w których pracodawcy rywalizują ze sobą w toku walki o wykwalifikowanych pracowników.
Gdzie szukać pracowników?
Dobre ogłoszenie o pracę to podstawa, jeśli chcesz otworzyć proces rekrutacyjny. Nie mniej ważne jest jednak miejsce, w którym będziesz szukać pracowników. Możliwości jest sporo i w praktyce warto je łączyć. Sposób przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego warto dostosować do realiów funkcjonowania konkretnego przedsiębiorstwa. Gdzie najlepiej umieścić ogłoszenie o pracę?
Rekrutacja wewnętrzna
Czasami najlepsze rozwiązania nie są oczywiste. Jeśli w firmie pojawia się nowe stanowisko, być może warto najpierw przeprowadzić rekrutację wewnętrzną. Takie rozwiązanie ma sporo zalet – znasz już swój zespół i możesz lepiej dopasować kandydatów do potrzeb. O tym, że szukasz pracownika, możesz poinformować za pośrednictwem wewnętrznego maila, załączając ogłoszenie o pracę.
Polecenia obecnych pracowników
Duże korzyści przynosi w praktyce system poleceń, w którym pracownicy mają możliwość zarekomendowania kandydatów. Często otrzymują za to określone benefity. Pracodawca zyskuje w ten sposób wiedzę o kandydatach, którzy mogliby się nadawać na dane stanowisko, a jednocześnie są znajomymi obecnych pracowników – często np. z poprzednich zakładów pracy czy ze studiów.
Sieć kontaktów
W toku poszukiwania pracowników warto korzystać z sieci kontaktów. Rynek pracy jest szeroki, a w branży sytuacja zmienia się dynamicznie. Jeśli ogłosisz „szukam ludzi do pracy”, dzięki sieci kontaktów informacja rozejdzie się naturalnie i trafi do potencjalnych kandydatów.
Media społecznościowe
Gdzie szukać pracownika w internecie? Obecnie świetnym miejscem są media społecznościowe, ponieważ ludzie korzystają z nich na co dzień. Dla przykładu na Facebooku znajdują się setki grup dedykowanych osobom szukającym pracy. Większość jest pogrupowana tematycznie (np. praca w logistyce, praca z językami). Pomyśl o zamieszczeniu tam ogłoszenia, aby zwiększyć zasięg oferty.
Portale pracy
Podstawą znalezienia wartościowych kandydatów są portale do szukania pracowników. Regularnie odwiedzają je kandydaci do pracy. Po wpisaniu szczegółów dotyczących stanowiska czy warunków zatrudnienia uzyskują przegląd aktualnych ofert. Warto umieszczać ogłoszenia przede wszystkim na najpopularniejszych portalach pracy, ponieważ to właśnie one są przeglądane przez najwięcej osób. Zapraszamy na stronę OLX Praca.
Agencja pracy
Pracodawcy, którzy szukają pracowników, powszechnie korzystają z usług agencji pracy. Niektóre z nich pomagają w rekrutacji, inne działają jako agencje pracy tymczasowej, które mają własną siłę roboczą, którą oddelegowują do klientów. W ten sposób można oszczędzić czas i ograniczyć koszty procesu poszukiwania pracowników.
Urząd Pracy
Pracodawcy, którzy chcą znaleźć dobrego pracownika, rzadko kiedy kierują się do Urzędu Pracy. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że w tym przypadku nie mają tak daleko idącej kontroli nad procesem, jak w przypadku prowadzenia rekrutacji na własną rękę. Z drugiej strony, zatrudniając pracownika za pośrednictwem Urzędu Pracy, można liczyć na dofinansowanie zatrudnienia osoby bezrobotnej.
Strona internetowa firmy
Ogłoszenie o pracę warto dodatkowo zamieścić na stronie internetowej firmy. W ten sposób trafią na nie osoby, które są zainteresowane przede wszystkim pracą właśnie w Twoim przedsiębiorstwie. Aby troszczyć się o wizerunek pracodawcy, dbaj o jakość i aktualność ogłoszeń. Warto też dodać możliwość składania aplikacji bezpośrednio z poziomu konkretnej oferty.
Jak wybrać najlepszego kandydata?
Wiesz już, gdzie dać ogłoszenie o pracę i jak znaleźć pracownika, który będzie zainteresowany Twoją ofertą pracy. Z grona kandydatów musisz jednak wybrać odpowiedniego kandydata.
W tym celu ustal profil kompetencyjny wymagany na danym stanowisku. Spisz kilka najważniejszych umiejętności, które są niezbędne do wykonywania pracy. Zastanów się też, jakie doświadczenie będzie konieczne, aby bez problemu wykonywać obowiązki i zestaw to z pensją, którą planujesz zaoferować. Oceń kandydatów również pod kątem możliwości dopasowania się do kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
Następnie porównaj wszystkie zgłoszone kandydatury. Możesz w tym celu przyznawać oceny w poszczególnych kategoriach. Doceniaj oryginalność i kreatywność oraz dokładność. Nie zapominaj o kwestiach pragmatycznych, takich jak np. dostępność kandydata. Jeśli taki problem występuje, zastanów się, czy firma może czekać kilka miesięcy na zakończenie poprzedniej umowy aplikującego.
Pozyskiwanie pracowników w obliczu przemian na rynku pracy stało się dużym wyzwaniem. Z tego powodu proces rekrutacyjny warto dobrze zaplanować. Jeśli chcesz znaleźć idealnych kandydatów na dane stanowisko, nie ograniczaj się do tradycyjnych metod i postaraj się dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Dbaj też o dobry wizerunek pracodawcy w opinii publicznej.