Pandemia nadal wpływa na rynek pracy i tym samym kształtuje oczekiwania pracowników względem pracodawcy. Jak pokazał raport „Prognozy przyszłości – OLX Praca. Know How 2021”, wraz z pandemią zmienił się jednak wizerunek idealnego pracodawcy.
Jak pandemia wpłynęła na podejście pracowników do firm?
Elementy, które kiedyś decydowały o atrakcyjności danej firmy, zmieniły swoje znaczenie. W ostatnim czasie zyskały takie czynniki, jak:
- zapewnienie przez pracodawcę stabilności zatrudnienia,
- umożliwienie pracy zdalnej i elastycznych godzin pracy,
- zapewnienie dobrej atmosfery opartej na wzajemnym szacunku,
- tworzenie kultury organizacyjnej opartej na feedbacku i pracy zespołowej.
Mniejszą wartością stały się takie czynniki, jak wynagrodzenie i dodatkowe benefity, szkolenia, renoma firmy czy biuro w dogodnej lokalizacji.
Najlepsze firmy na świecie – ranking Glassdoor
Ranking internetowego portalu dla pracowników Glassdoor, który opublikował swoje coroczne zestawienie najlepszych miejsc do pracy na świecie, zdecydowanie potwierdza te tendencje. Ranking bazuje na anonimowych wypowiedziach pracowników umieszczonych w serwisie w przeciągu ostatnich 12 miesięcy, a więc z okresu pandemii. Jakie przedsiębiorstwa i dlaczego zostały uznane za idealne miejsca pracy?
Bain & Company najlepszym miejscem do pracy
Przedsiębiorstwo Bain & Company to firma doradztwa strategicznego z Bostonu, mająca wiele oddziałów na świecie, po raz kolejny zdobyła uznanie, zajmując zaszczytne pierwsze miejsce w rankingu. Z pewnością jednym z wielu czynników, jaki wpłynął na ten wyniki, jest sposób organizacji pracy w trybie niestacjonarnym.
Jak pokazują dane polskiego oddziału firmy, na pozytywne doświadczenia pracowników wpływają również inne czynniki, takie jak: atmosfera w zespole oparta na wzajemnej pomocy, przyjaźni i współpracy, a nie na konkurencji. Pracownicy warszawskiego oddziału podkreślają również, że ważnym dla nich elementem jest możliwość rozwoju poprzez podejmowanie nowych wyzwań. Na opinię pracowników wpływa również charakter polskiego oddziału, który bardziej przypomina firmę startupową niż wielką korporację.
Nvidia na drugim miejscu
Na drugim miejscu w rankingu uplasowała się firma z San Francisco w Kalifornii tj. Nvidia. Jest to amerykańskie przedsiębiorstwo, które jest jednym z największych producentów procesorów graficznych i innych układów scalonych przeznaczonych na rynek komputerowy. Jakie czynniki wpłynęły na pozytywną ocenę w oczach jej pracowników? Jak podkreśla starszy dyrektor ds. oprogramowania, za sukcesem firmy stoją przede wszystkim jej wartości, m.in. uczciwość intelektualna, innowacyjność, postęp i wspieranie się nawzajem [1].
Podium zamyka In-N-Out Burger
Trzecie miejsce w rankingu zajęła sieć burgerów tj. In-N-Out Burger. W przypadku tej organizacji pracownicy podkreślają dobrą komunikację i wsparcie ze strony przełożonych. Niewątpliwe również za sukcesem firmy stoją konkurencyjne wynagrodzenia. Menedżerowie w burgerowni zarabiają nieporównywalnie więcej niż w innych firmach. Do atrakcyjnej wypłaty dołączone jest również ubezpieczenie zdrowotne. Na Glassdoor.com aż 91% pracowników poleciłoby pracę w In-N-Out znajomemu. Jeden z byłych pracowników określił tę pracę jako szybką i stresującą, ale dodał, że ma ona świetne wynagrodzenie i można szybko awansować [2].
Jakie wartości zyskują na znaczeniu w oczach pracowników?
Przykłady doświadczeń światowych korporacji pokazują, które elementy mogą decydować dzisiaj o atrakcyjności przedsiębiorstwa i jej konkurencyjności na tle innych pracodawców. Niewątpliwie ważnym czynnikiem jest i będzie tworzenie kultury organizacyjnej i atmosfery pracy, w której nadrzędną wartością będą dobre relacje na linii pracownik–kadra zarządzająca.
Relacje, w których fundament będą stanowić takie elementy, jak: współpraca, feedback oraz zrozumienie. Polscy pracodawcy również dostrzegają tę zmianę i oczekiwania. W raporcie „Prognozy przyszłości – OLX Praca. Know How 2021” wskazują oni, że pandemia uwydatniła potrzebę partnerskich relacji opartych na obustronnym zaangażowaniu, zaufaniu i transparentnej komunikacji.
Niewątpliwie ważnym czynnikiem jest i będzie tworzenie kultury organizacyjnej i atmosfery pracy, w której nadrzędną wartością będą dobre relacje na linii pracownik–kadra zarządzająca.
Sytuacja kryzysowa uświadomiła obu stronom, że firmy to przede wszystkim ludzie, stąd ich zdaniem będzie zwiększać się rola odpowiedzialności pracodawcy za zdrowie i bezpieczeństwo pracowników, partnerskiego i odpowiedzialnego modelu relacji pracodawcy i pracownika.
Jak pokazuje ranking Glassdoor, równie ważnym elementem, co kultura organizacyjna, będzie możliwość pracy zdalnej oraz zapewnienie odpowiedniej komunikacji w zespole. Tym samym ważne będzie dbanie o jego integrację i poczucie przynależności. Z pracą w trybie zdalnym wiązać się będzie również oczekiwanie ze strony pracowników tworzenia takich warunków pracy, które sprzyjać będą możliwości zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym.
Ostatnim elementem, który może pozytywnie wpływać na wizerunek pracodawcy, będzie tworzenie warunków do rozwoju i nabywania nowych umiejętności. W rzeczywistości, w której niezwykle szybko zachodzą różnego rodzaju zmiany, możliwość nabywania nowych kompetencji i wiedzy staje się cenną i docenianą wartością. Warto na bieżąco monitorować zmieniające się oczekiwania kandydatów i pracowników i dostosowywać do nich ofertę pracy, gdyż będzie ona mieć ogromny wpływ na atrakcyjność i wizerunek przedsiębiorstwa.
Przypisy: