Co wpływa na atmosferę w pracy?

To jaka będzie panowała atmosfera w pracy, zależy od wielu czynników. Najważniejsze z nich to:

  • relacje międzyludzkie – w pracy spotykają się ludzie o różnych charakterach, nawiązują się sympatie i antypatie, dużo zależy od tego, czy potrafią ze sobą efektywnie współpracować i wzajemnie się szanować oraz wspierać;
  • kompetencje menedżera i styl zarządzania – kadra zarządzająca powinna umiejętnie łagodzić konflikty, ukracać plotkowanie, sprawiedliwe traktować wszystkich podwładnych i motywować oraz wspierać swój zespół;
  • kultura organizacyjna, czyli sposób komunikacji wewnątrz firmy i działu, polityka wynagrodzeń, dostępu do szkoleń i awansu zawodowego, system nagradzania;
  • stopień niezależności w działaniu i autonomia pracowników wynikająca z wzajemnego zaufania;
  • poziom integracji zespołu;
  • warunki pracy, czyli m.in. czystość, bezpieczeństwo, ergonomia stanowisk pracy, dostępny parking albo dobrze wyposażona kuchnia i osobna jadalnia;
  • respektowanie przez przełożonych przepisów, np. przerw i prawa do wypoczynku;
  • zaangażowanie firmy w rozwój osobisty i zawodowy pracowników;
  • dbanie kadry zarządzającej o utrzymanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym poprzez np. ustalanie elastycznych grafików albo umożliwianie pracy zdalnej.

Ponadto w wielu organizacjach, o ile jest to możliwe ze względu na charakter pracy, rezygnuje się ze sztywnego dress codu. Luźny, acz schludny strój sprawia, że pracownicy czują się swobodniej, znika dystans i zwiększa się wzajemne zaufanie.

Atmosfera w pracy a motywacja i zaangażowanie pracowników

W zakładzie pracy spędzamy średnio 8 godzin dziennie, jeśli będzie tam nieprzyjemnie, nie będzie chciało się nam angażować ani nawet przychodzić. W takiej firmie zwykle jest duża rotacja, nawet jeśli są w wysokie wynagrodzenia.

W zakładzie, gdzie panuje pozytywna atmosfera członkowie zespołu się wspierają i pomagają sobie nawzajem. Nie ma tam trwałych konfliktów, a nieporozumienia szybko się wyjaśniają. Zgrany zespół osiąga większe sukcesy i robi to szybciej. Oczywiście kadra powinna mieć wsparcie w kierownictwie. Apodyktyczny i nieprzystępny szef potrafi skutecznie popsuć nastrój i zniechęcić do dalszej pracy. Zbyt dużo obowiązków, brak pochwal i nagród za wyniki może szybko doprowadzić do wypalenia zawodowego.

Na zaangażowanie i motywację do pracy wpływa też misja i wartości promowane przez firmę oraz warunki pracy. Jeśli firma nie dba o to, aby np. pracownicy mieli miejsce, gdzie mogą spokojnie zjeść śniadanie albo nie interesuje ją podnoszenie przez nich kwalifikacji to i ich zaangażowanie w powierzone zadania będzie nikłe.

Jak budować dobrą atmosferę w pracy?

Zbudowanie dobrej atmosfery wymaga czasu i świadomego zaangażowania pracowników i kadry zarządzające na wszystkich poziomach organizacji.

Badanie poziomu zadowolenia

Na początku warto przeprowadzić ankietę wśród zatrudnionych osób dotyczącą wszelkich aspektów wpływających na atmosferę w pracy. Oczywiście najlepiej, jeśli byłaby ona anonimowa i dobrowolna, ponieważ wiele osób boi się wypowiedzieć negatywnie np. o zachowaniu swojego przełożonego. W tym celu można zaangażować zewnętrzną firmę albo powierzyć to zadanie działowi kadr. Takie ankiety można przeprowadzać systematycznie, co pozwoli ocenić zaangażowanie, poznać potrzeby i problemy, jakie istnieją w firmie i w porę na nie zareagować. Wysłuchanie głosu pracowników i wdrożenie wybranych pomysłów to jedna z metod tworzenia dobrej atmosfery w pracy.

Jasne zasady awansów i premii

Innym sposobem na budowanie przyjaznej atmosfery w pracy jest przygotowanie jasnych zasad dotyczących premii, awansów, dostępu do szkoleń i innych świadczeń. Przejrzysty system oraz dostępny dla każdego regulamin pozwoli uniknąć nieporozumień i plotek. Te niestety zwykle są źródłem napiętej atmosfery. Ludzie muszą czuć, że są sprawiedliwie traktowani i wiedzieć, że za dobre wyniki zostaną nagrodzeni.

Integracja

Nie ma miłej atmosfery bez zaufania i szacunku pracowników wobec siebie nawzajem. Budowanie dobrych relacji można zacząć od organizowania spotkań integracyjnych i działań zespołowych. Wyjścia poza godzinami pracy np. do restauracji albo klubu dają możliwość poznania się z innej strony niż zawodowa oraz wyjaśniania ewentualnych nieporozumień.

Pozytywny styl zarządzania

Dobrą atmosferę w pracy tworzą też menadżerowie i ich styl zarządzania. Przełożeni powinni być przykładem, inspirując i motywując pracowników do osiągania lepszych wyników i zachęcając ich do rozwoju. Pozytywne nastawienie, regularny feedback, otwarta komunikacja oraz sprawiedliwy podział obowiązków to tylko niektóre kwestie wyróżniające dobrego kierownika.

Dbanie i dobrostan pracowników

W utrzymaniu dobrej atmosfery w pracy z pewnością pomogą dodatkowe przerwy na kawę, gry integracyjne i aktywności rekreacyjne oraz dostęp do wydzielonej strefy relaksu. Dzięki temu pracownicy mogą odświeżyć umysł, zregenerować siły i złagodzić stres.

Onboarding

Onboarding, czyli wprowadzenie do firmy nowego pracownika, to bardzo ważny element budowania dobrej atmosfery w pracy, szczególnie kiedy zatrudnia ona wielu nowych ludzi. Prawidłowo przeprowadzony proces wdrożenia nowej osoby na dane stanowisko i w życie firmowe, sprawi, że poczuje się ona pewnie i szybko zacznie być częścią zespołu.

Właściwy dobór członków zespołu

Pracowników należy dobierać nie tylko pod względem ich umiejętności twardych i doświadczenia, ale też pod kątem kompetencji miękkich. Nowy członek zespołu powinien pasować do reszty kadry oraz wpisywać się w kulturę organizacji. Niekiedy jedna osoba, która nie umie panować nad swoimi emocjami w stresie albo uwielbia plotkować, potrafi wytworzyć złą atmosferę w pracy i zniszczyć zespół.

Korzyści dobrej atmosfery w pracy

Dobra atmosfera w pracy daje wiele korzyści dla pracownika i pracodawcy. Wśród nich są m.in.:

  • wyższa wydajność – w miłej atmosferze ludzie chętniej podejmują dodatkowy wysiłek i mocniej angażują się w swoje zadanie; w efekcie praca wykonana jest szybciej i dokładniej, co może przyczynić się do lepszych wyników finansowych firmy; dla pracownika może to oznaczać dodatkową premię;
  • skuteczne rozwiązywanie problemów – problemy i awarie zdarzają się w każdym zakładzie pracy, jednak jeśli panuje tam dobra, życzliwa i wspierająca atmosfera to szybciej i skuteczniej uda się je rozwikłać, chociażby z tego powodu, że kadra nie będzie bała się przyznać do błędu;
  • lepsze samopoczucie – pozytywna atmosfera w pracy sprzyja nawiązywaniu dobrych relacji, ludzie są uśmiechnięci i optymistyczni;
  • mniejszy stres – zła atmosfera w pracy jest czynnikiem stresogennym i częstym powodem rezygnacji z zatrudnienia, wynika ona np. niezdrowej rywalizacji albo nadmiaru obowiązków i strachu przed zwolnieniem, jeśli atmosfera jest dobra, powyższe czynniki nie występują;
  • większe możliwości rozwoju – pracownik zadowolony i doceniany chce podnosić swoje kwalifikacje, aby jeszcze lepiej wykonywać swoje obowiązki i zdobywać nowe umiejętności;
  • mniejsza rotacja pracowników – miłe środowisko pracy sprawia, że chętnie spędza się tam czas, a pracownik nie odczuwa potrzeby zmiany.

Kto jest odpowiedzialny za dobrą atmosferę w pracy?

Atmosferę w pracy budują relacje między pracownikami, styl zarządzania, polityka firmy oraz warunki pracy. Zatem można przyjąć, że każda osoba zatrudniona jest odpowiedzialna za to, jaka będzie panowała w zakładzie atmosfera. Niemniej jednak najwięcej zależy do pracodawcy i warunków, jakie stworzy:

  • To kadra zarządzająca tworzy regulamin pracy i wynagrodzeń – niejasne i zawiłe przepisy będą budziły wątpliwości.
  • Przełożony rozdziela obowiązki, podpisuje urlopy i wyraża zgody na szkolenia i pracę zdalną – jeśli będzie mało komunikatywny i nieprzystępny – ludzie będą się go bać.
  • Pracodawca i menadżerowie kształtują kulturę organizacyjną poprzez swoje zachowania i działania. Co więcej, mają obowiązek rozwiązywania konfliktów, wysłuchania i reagowania na opinie pracowników.

Duża odpowiedzialność spoczywa też na pracownikach działów kadr: to oni rekomendują kandydatów na nowych pracowników, zajmują się szkoleniami i rozwojem, monitorują i reagują na kwestie związane z dobrem pracowników oraz opracowują różnego rodzaju regulaminy i procedury.

Dlaczego dobra atmosfera w pracy jest ważna dla pokolenia Z?

Dobra atmosfera w pracy jest ważna dla większości ludzi, w tym dla pokolenia Z. Oni lubią niezależność, jasną i prostą komunikację oraz dążą do samorozwoju. Nie chcą za to zostawać po godzinach oraz wykonywać nieistotnej pracy. Wielu z nich ma słabo rozwinięte umiejętności społeczne, co jest skutkiem spędzania czasu przed monitorem smartfona albo komputera, dlatego wymagają właściwego onboardingu i przyjaznego środowiska pracy.

Pokoleniu Z zależy też na szybkim feedbacku oraz docenieniu ich sukcesów. Do dalszej pracy motywują ich pochwały i nagrody. Wszystkie to jest osiągalne tylko w firmie z dobrą atmosferą, przyjaznym szefem oraz otwartym zespołem.

Podsumowanie

To jak pracownik czuje się w miejscu pracy, bezpośrednio wpływa na jego zdrowie i kondycję psychiczną. Nieprzyjazna atmosfera i zła organizacja warunków pracy demotywuje i zmniejsza zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Traci na tym nie tylko pracownik, ale przede wszystkim pracodawca.

Dlatego firmy powinny dbać o dobrą atmosferę w pracy, czyli sprawić, aby kadra czuła się dobrze w firmie i zależało jej na zatrudnieniu. Budowanie dobrych relacji można zacząć od imprez integracyjnych, ankiet dotyczących potrzeb pracowników i ich realizacji (w miarę możliwości) oraz od zadbania o przyjazne warunki pracy, np. strefy relaksu albo przerwy na kawę. Istotny jest też pozytywny styl zarządzania oparty na otwartej komunikacji, sprawiedliwym podziale obowiązków i jasnym systemie nagradzania. Im bardziej przejrzyste zasady, jakie obowiązują w danej firmie, tym mniej jest konfliktów dotyczących awansów i premii. Ważny jest też właściwy dobór nowych pracowników i prawidłowo przeprowadzony onboarding.

Warto dodać, że tam panuje dobra atmosfera w pracy, jest niska rotacja pracowników, a firma zyskuje pozytywny wizerunek atrakcyjnego pracodawcy.