Konferencję OLX Know How 2025 poprowadzili Dagmara Pakulska i Hubert Urbański. „Wyglądacie jak milion dolarów. Mam nadzieję, że równie dobrze płacicie swoim pracownikom” – żartował Hubert Urbański. Jego słowa podkreślały myśl przewodnią konferencji: wagę dbania o dobre warunki pracy. „To jeden z takich eventów, o którym jest głośno nie tylko w waszej branży. Jestem spoza, a o nim słyszałem. A to o czymś świadczy” – dodał Urbański.
Naszym celem jest łączyć pracownika i pracodawcę
W trakcie konferencji, CEO OLX Group Christian Gisy podkreślił misję firmy: „ Pomagamy milionom w kluczowych momentach życia. Dziękujemy za wasze zaufanie”. Michał Malewski, Regional General Manager OLX, zaznaczył, jak dynamicznie rozwija się platforma OLX Praca, podkreślając jej rosnące znaczenie na polskim rynku. „Chcemy to zrobić z Wami. Blisko co drugi Polak odwiedza przynajmniej jedną z naszych platform w ciągu miesiąca” – mówił Malewski. Podobnie Artur Kołpowski, Jobs & Services Director OLX, wskazał, że oferta OLX jest wyjątkowo atrakcyjna i tańsza o ponad 80% od konkurencji, a Paweł Świderski, Operations Director OLX, dodał, że w 2024 roku blisko ćwierć miliona pracodawców zamieściło ogłoszenia na platformie.
Filip Fiedorow, Marketing Director OLX, zwrócił uwagę na wartości, które firma promuje: inkluzywność, różnorodność i kruszenie stereotypów. „Jesteśmy czymś więcej niż tablica z ogłoszeniami” – mówił, podkreślając znaczenie działań społecznych w kontekście rynku pracy.
Przyszłość zaczyna się już dzisiaj
Raport OLX Know How 2025 zaprezentowały Paulina Musielak-Rezmer (PR Lead) i Marta Jakowluk (Chief Human Resources Officer OLX). Opowiedziały o wyzwaniach, przed którymi stoją pracodawcy w Polsce. Raport wskazuje, że aż 82% firm zmaga się z problemem znalezienia odpowiednich pracowników. Wyróżniono pięć kluczowych tez:
- Humanizacja w dobie cyfryzacji – kultura organizacyjna ma kluczowe znaczenie.
- Pokolenia na rynku pracy – potrzeba zatrudniania osób 50+.
- Aktywizacja osób nieaktywnych zawodowo – w tym osób z niepełnosprawnościami, po przerwie rodzicielskiej, przewlekle chorych oraz z małych miejscowości.
- Life balance i inkluzywność – firmy tworzące inkluzywne miejsca pracy zyskają przewagę konkurencyjną.
- Przyszłość rynku pracy to ci, którzy jeszcze nie wiedzą, że mogą i chcą pracować.
Paulina Musielak-Rezmer zauważyła, że kultura organizacji to element, który buduje się wspólnie, pracownicy i pracodawcy. „Mamy na to wpływ. Chociaż dla różnych branż, przedstawicieli różnych pokoleń wartości będą się różnić.” – mówiła. Marta Jakowluk dodała: „Nie dla pracy po kilkanaście godzin, ciągłe zmęczenie. Nie tego oczekują pracownicy. Chcą czegoś innego. Human first. Człowiek chce być zauważony.”
Jak rozumieć i rekrutować młodych ludzi?
Dr Ada Florentyna Pawlak z Uniwersytetu SWPS zwróciła uwagę na specyfikę pokolenia Alfa – pierwszego, które w równym stopniu postrzega ludzi i sztuczną inteligencję jako autorytety. Mówiła o różnicach w podejściu do komunikacji i oczekiwaniach wobec pracodawców. „Alfa pyta o to, co myśli sztuczna inteligencja. A nie tylko o fakty, jak to robią starsze pokolenia” – mówiła Pawlak, wskazując na nową erę w relacjach między człowiekiem a technologią.
Jak być inkluzywnym pracodawcą?
Debata na temat inkluzywności poprowadził Łukasz Kijek, redaktor naczelny money.pl. Katarzyna Kaczmarek z IKEA pokazała, czym jest inkluzywność wykorzystując metaforę stołu ,, Równość to zapewnienie każdemu miejsca przy stole, różnorodność to zaproszenie do stołu, a inkluzywność to bycie widzianym i słyszanym przy tym stole.” Przemysław Żydok z Fundacji Aktywizacja dodał, że inkluzyjny pracodawca to taki, który tworzy dostępne środowisko pracy dla każdego, niezależnie od uwarunkowań. Magdalena Kędzia porównała inkluzywność do stołu z różnymi dobrami – stół, przy którym każdy znajdzie coś dla siebie. Mariusz Witkowski z Biedronki zwrócił uwagę na to, że inkluzywność musi być widoczna w działaniach organizacji, a Zbigniew Bińkowski ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców podkreślił, że komfort w pracy to kluczowy element tworzenia inkluzywnego środowiska.
Zmiana jako szansa
Joanna Chmura, psycholożka, poruszyła temat zmiany, wskazując na różnorodność reakcji w zespole. „Jak nie zaopiekujemy człowieka w człowieku, to wszystkie plany i budżety mogą nie istnieć” – mówiła. Zmiana jest szansą, ale dla niektórych stanowi wyzwanie. „Jeśli macie w zespołach osoby, które w różny sposób reagują na zmiany, to to jest zdrowe. Trudne dla osób zarządzających, ale zdrowoe” – podsumowała Chmura.
Konferencja OLX Know How 2025 pokazała, jak ważne są zmiany na rynku pracy i w organizacjach. Inkluzywność, kultura pracy oraz odpowiednie podejście do różnych pokoleń to kluczowe elementy, które będą kształtować przyszłość rynku pracy.