Portfolio sprawdzi się w branżach kreatywnych takich jak: reklama, grafika, projektowanie wnętrz czy fotografia. Może stanowić dopełnienie życiorysu i prezentację elementów, których nie jesteśmy w stanie zawrzeć w CV. Będzie też idealnym rozwiązaniem dla młodych osób, które są dopiero na początku ścieżki swojej kariery.
Jeśli nie masz jeszcze zbyt bogatego doświadczenia zawodowego, ale w ramach własnych zainteresowań realizujesz już projekty, możesz je przedstawić właśnie za pomocą prezentacji. W ten sposób pokażesz przyszłemu pracodawcy, że posiadasz umiejętności i zapał do ich rozwoju. Jak powinno wyglądać przekonujące portfolio?
Określ cel i grupę
Najpierw określ, do kogo kierujesz swoją pracę. Kto będzie stanowić grupę docelową? Czy portfolio ma być dopełnieniem CV czy głównym źródłem pozyskiwania klientów? Kiedy określisz już grupę docelową i to, czemu ma służyć nasze portfolio, warto zastanowić się, gdzie i w jakiej formie chcesz je przygotować.
Wybierz formę prezentacji
Może to być dokument PDF, który będziesz dodawać jako załącznik do CV lub prezentacja Power Point. Dużo bardziej atrakcyjna, interaktywna i dająca z pewnością więcej możliwości będzie jednak forma online: na przykład strona www, którą podlinkujesz w CV. W celu stworzenia wirtualnego portfolio możesz skorzystać z różnych platform takich jak: WordPress, Behance, Dribble czy Artstation.
Zaplanuj kompozycję
Kiedy dokonasz wyboru nośnika, zaplanuj uważnie kompozycję portfolio. Podobnie jak w przypadku CV rekomenduję trzymać się zasady, że mniej znaczy więcej. Minimalizm w kompozycji, prosty i przejrzysty układ zdecydowanie pomogą klientowi lub przyszłemu pracodawcy zapoznać się z przygotowanymi materiałami. Dokument powinien być więc jasno i logicznie podzielony, by ułatwić nawigowanie po stronie.
Ważne, aby nie tworzyć dużej liczby kategorii, szczególnie jeśli nie masz jeszcze zbyt wielu projektów. Jeżeli przyszły pracodawca otworzy jakąś zakładkę i znajdzie pod nią zaledwie jeden projekt, prawdopodobnie nie zrobi to na nim dużego wrażenia. Zamiast wydzielać osobną kategorię dla jednego projektu, podłącz go pod inne, które najlepiej pasują do jego charakteru. Zwróć też uwagę na detale, a więc odpowiednio dobierz czcionkę i jej kolor, aby była przejrzysta i czytelna. W kategoriach nie zapomnijmy dodać zakładki „O mnie”.
Nawet jeśli portfolio traktujesz jako rozwinięcie i załącznik do CV, warto w nim dodać kilka informacji o sobie. Możesz w nich szerzej rozwinąć, kim jesteś, co robisz i dlaczego, oraz czym się interesujesz. To świetne miejsce na opisanie elementów, których nie udało się zawrzeć w CV.
Wybierz to, co najlepsze
Oczywiście w portfolio poza kompozycją ważna jest jego zawartość, więc zastanów się, które ze swoich projektów czy prac chcesz zaprezentować. Nie trzeba umieszczać wszystkich zrealizowanych, wystarczy wybrać tylko kilka z nich. Wybierając realizacje, weź również pod uwagę personalizację, czyli które z prac będą dla danego pracodawcy lub klienta najbardziej interesujące. Dokonując tego wyboru, pamiętaj o tym, aby tworzyły one harmonijną całość.
Przykładowo, jeśli zajmujesz się fotografią, wybierz zdjęcia, które będą do siebie pasować i nie będą siebie nawzajem przytłaczać. Taka spójna kompozycja będzie dużo bardziej atrakcyjna i przyjemna w odbiorze.
Prezentuj aktualne projekty
Zarówno trendy, jak i dostępne narzędzia zmieniają się bardzo szybko, stąd prezentowanie prac sprzed 6 lat może nie mieć do końca sensu. Nie prezentuj całego swojego dorobku, ale skup się na kilku realizacjach np. z ostatnich 2–3 lat. Pamiętaj, że nie tylko projekty dla klientów czy poprzednich pracodawców się liczą. Jeśli wykonałeś jakieś realizacje w ramach własnych zainteresowań, również możesz się tym pochwalić.
Portfolio nie tylko dla branż kreatywnych
Prezentacja najlepszych prac, chociaż świetnie sprawdzi się w branżach kreatywnych, nie jest zarezerwowana tylko dla nich. Z powodzeniem może być wykorzystywana w innych sektorach i przez wszystkich kandydatów.
Portfolio nie musi dotyczyć jedynie zrealizowanych prac i projektów. Może także opowiadać o Twoich mocnych stronach lub o największym sukcesie. Możesz pokazać, czym się interesujesz, pochwalić się dokonaniami na studiach, np. organizacją juwenaliów, działalnością w organizacjach studenckich, kołach naukowych czy wolontariatach.
Taka forma prezentacji siebie z pewnością jest interesująca i pokazuje potencjalnemu pracodawcy zaangażowanie w proces rekrutacji i niesztampowe podejście. Pozwali rekruterowi lepiej Cię poznać jeszcze przed spotkaniem.
Sprawdź inne artykuły opublikowane w serwisie Zawodowo OLX: