Co wiecie o crowdstaffingu?

22.09.22
clock 5 min.
Joanna Kamińska Joanna Kamińska

Skuteczna rekrutacja znajduje się na czele listy największych wyzwań, z którymi borykają się działy HR. Pozyskanie talentów na trudnym rynku pracownika wymaga z jednej strony dbałości o wizerunek pracodawcy, a z drugiej narzędzi, które pozwolą na dotarcie do wybranej grupy kandydatów. Jednym z rozwiązań, które pozwala na skuteczne zamykanie procesów rekrutacyjnych, jest crowdstaffing. Jednak mimo swojej dużej efektywności wciąż nie jest zbyt popularny w Polsce. Dlaczego tak się dzieje i na czym polega ta forma rekrutacji?

Crowdstaffing to proces pozyskiwania pracowników dzięki zewnętrznym rekruterom freelancerom. Opiera się on na outsourcingu procesów rekrutacyjnych, jednak w odróżnieniu od popularnego zlecania rekrutacji firmom zewnętrznym, tu procesy są oddawane w ręce szerokiej grupy osób. Całość odbywa się za pośrednictwem narzędzi internetowych i jest oparta na współpracy online.

Na czym polega crowdstaffing?

W Polsce ta metoda rekrutacji obecna jest od 8 lat, jednak wciąż wiele firm o niej nie słyszało. Przez specjalistów crowdstaffing jest uznawany za narzędzie dopasowane do potrzeb obecnego rynku pracy i jest niewątpliwie przyszłością, która przyniesie liczne usprawnienia.

Ta forma pozyskiwania pracowników opiera się na tym, że rekruterzy freelancerzy poszukują osób na zlecone im stanowiska poprzez swoje sieci kontaktów i poleceń. Wysoka efektywność działań rekruterów pracujących na zasadach crowdstaffingu jest możliwa w dużym stopniu dzięki platformom, które łączą ich z pracodawcami i udostępniają narzędzia i wsparcie przy wykonywaniu ich pracy.

Rodzaje platform crowdstaffingowych

Współpraca rekrutacyjna między freelancerami pracującymi w tym modelu a klientami jest możliwa dzięki platformom crowdstaffingowym, które łączą te dwie strony.

Na rynku funkcjonują 2 rodzaje platform:

  • Otwarte – każdy może do nich dołączyć jako rekruter. Twórcy tych platform nie prowadzą weryfikacji osób prowadzących rekrutacje, więc w zasadzie każda osoba, która chce zajmować się realizacją zleceń, może być jej częścią. Dzięki dużej liczbie freelancerów możliwe jest dotarcie do szerokiego grona potencjalnych kandydatów, co jest na pewno atutem działania tego typu platform. Jednak jednocześnie wiąże się z tym zagrożenie dotyczące niskiej jakości procesu oraz brakiem ujednoliconych standardów dotyczących kontaktów z kandydatami i długością trwania procesu.
  • Zamknięte – ich właściciele prowadzą weryfikację rekruterów i wybierają osoby z doświadczeniem. Dodatkowo stawiają freelancerom oczekiwania odnośnie do jakości ich pracy i terminowości. Na tego rodzaju platformach do każdego procesu przypisane są określone osoby prowadzące rekrutację, co powoduje, że są oni bardziej skoncentrowani na danym kliencie niż w przypadku otwartych platform. Zleceniodawca co prawda otrzymuje mniejszą liczbę kandydatów, ale są oni bardziej dopasowani do profilu.

Czy warto korzystać z crowdstaffingu?

Jak każde narzędzie, ta forma rekrutacji pracowników ma swoje zalety i ograniczenia, których warto być świadomym, rozważając skorzystanie z niej jako opcji na outsourcing rekrutacji.

Zalety crowdstaffingu:

  • możliwość korzystania z szerokiej sieci kontaktów rekruterów,
  • dotarcie także do kandydatów pasywnych dzięki poszukiwaniom bezpośrednim,
  • tańsze rozwiązanie niż zlecanie rekrutacji firmom zewnętrznym,
  • możliwość szybkiego zamknięcia procesu rekrutacyjnego,
  • możliwość korzystania ze wsparcia rekrutacji także w trudnych branżach i zawodach.

Ograniczenia crowdstaffingu:

  • ryzyko niekompetentnych rekruterów – zwłaszcza przy platformach otwartych,
  • niejednolity system rekomendacji kandydatów – każda osoba prowadząca rekrutacje ma inne standardy,
  • brak jednego rekrutera współpracującego z firmą – do różnych projektów mogą być dopasowani inni współpracownicy.

Chcesz pracować jako freelancer w crowdstaffingu?

Myśląc o pracy jako rekruter freelancer, warto wiedzieć na co zwrócić uwagę oraz jak wybrać platformę, za której pośrednictwem można współpracować z firmami.

Kwestie formalne współpracy i rozliczenia:

  • Sprawdź, jak wygląda umowa, czy nakłada na Ciebie zakaz konkurencji i wyłączność świadczenia usług rekrutacyjnych tylko za jej pośrednictwem, czy daje Ci swobodę realizacji zleceń także poza nią?
  • Jak wyglądają kwestie własności wobec kandydatów?
  • W jaki sposób odbywają się rozliczenia?
  • Jak wygląda kwestia gwarancji rekrutacji, którą prowadzisz – czy Ty za to odpowiadasz, czy platforma bierze to na siebie?
  • Czy platforma crowdstaffingowa wspiera Cię w formalnościach, czy tylko pośredniczy w kontakcie między stronami, a wszystkie kwestie rozliczeń ustalasz bezpośrednio z klientem?
  • Czy platforma wspiera przy wystawianiu faktur czy musisz mieć działalność gospodarczą, aby świadczyć usługi?

RODO:

  • Czy platforma crowdstaffingowa ma wdrożone standardy dotyczące bezpieczeństwa danych osobowych kandydatów?
  • W jaki sposób dba o standardy RODO i czy bierze to na siebie czy jest to po Twojej stronie?

Współpracowanie z klientami w formie crowdstaffingu daje na pewno dużą swobodę w zakresie czasu i miejsca pracy oraz elastyczność. Możesz liczyć także na zróżnicowane projekty i możliwość poznania różnych branż.

Czy rekrutacja w formie crowdstaffingu to coś nowego?

Wykorzystywanie sieci kontaktów i poleceń nie jest niczym nowym w rekrutacji. Crowdstaffing jest przeniesieniem znanych od dawna schematów do świata online. Dzięki temu zasięg działania rekruterów jest dużo większy i nieograniczony wąską grupą kontaktów czy granicami terytorialnymi.

Rozwój platform crowdstaffingowych, które łączą ze sobą współpracujące strony, przynosi coraz większe usprawnienia i narzędzia, pozwalające na szybsze realizowanie procesów i lepszą komunikację między firmą a freelancerem. Warto obserwować, jak będzie zmieniał się ten rynek, a także szukać na nim możliwości zarówno na rozwój zawodowy dla rekruterów, jak i na efektywne realizowanie procesów rekrutacyjnych przez firmy.

Źródła: