Co to znaczy, że osoba jest przedsiębiorcza?
Ludzi można podzielić na tych, co wolą działać niż stać bezczynnie oraz na takich, którzy cenią spokój, nie lubią się wychylać i podejmować decyzji. O tych pierwszych można powiedzieć, że mają w sobie cechy osoby przedsiębiorczej.
Najczęściej występujące synonimy słowa przedsiębiorczość to inwencja, obrotność, pomysłowość, zaradność, animusz, prężność, impet, żywiołowość oraz odkrywczość. Zatem osoba przedsiębiorcza to ktoś, kto podejmuje inicjatywę, jest zaradny i ma chęć do działania.
Choć słowo przedsiębiorczość kojarzy się z ludźmi prowadzącymi własne firmy, to w rzeczywistości wielu pracowników na różnych szczeblach przejawia cechy osób przedsiębiorczych.
Cechy osoby przedsiębiorczej – sprawdź, czy je masz!
Psychologowie wyróżniają wiele cech i kompetencji, które charakteryzują osobę przedsiębiorczą. Są to m.in.:
- ambicja;
- determinacja w dążeniu do celu;
- umiejętność zarządzania czasem i zadaniami;
- chęć podejmowania nowych wyzwań i inicjatyw;
- odpowiedzialność za swoje decyzje i działania;
- silna motywacja;
- pracowitość;
- wizjonerstwo;
- umiejętność strategicznego myślenia;
- kreatywność, innowacyjność, pomysłowość;
- odwaga i dynamika w działaniu;
- optymizm i nastawienie na sukces;
- zdolność wyznaczania i realizowania celów;
- gotowość do podejmowania ryzyka;
- decyzyjność w każdych warunkach, także pod presją czasu;
- umiejętność radzenia sobie ze stresem;
- samodzielność, poczucie autonomii i niezależność;
- poczucie własnej wartości;
- umiejętność zarządzania finansami i zasobami ludzkimi;
- analityczny umysł i umiejętność wyciągania wniosków;
- siła pozwalająca podnieść się po porażce;
- kompetencje interpersonalne, np. łatwość budowania trwałych relacji;
- spostrzegawczość;
- umiejętność adaptacji do otoczenia i aktualnej sytuacji.
Przedsiębiorczość – cecha wrodzona czy nabyta?
Przedsiębiorczość to zespół wielu umiejętności i predyspozycji. Cechy osobowości człowieka przedsiębiorczego jak np. zdecydowanie, konsekwencja w działaniu, pracowitość, ambicja, komunikatywność, spostrzegawczość albo strategiczne myślenie to wrodzone umiejętności, które trudno jest wyuczyć.
Z kolei inne np. poczucie własnej wartości, umiejętność zarządzania czasem i ludźmi to kompetencje, które można nabyć wraz z doświadczeniem. Co więcej, można rozwijać swoją przedsiębiorczość na kursach oraz szkoleniach. Istnieje wiele firm specjalizujących się w coachingu przedsiębiorców.
Jak myśleć jak przedsiębiorca?
Zachowania przedsiębiorcze powodują działania rozwijające biznes. Jednak do tego niezbędny jest strategiczny mindset, czyli umiejętność przewidywania różnych scenariuszy i tworzenia odpowiednich planów oraz adaptacja ich do zaistniałych okoliczności. Ponadto przedsiębiorczość wymaga determinacji w dążeniu do celu oraz zdolności do obiektywnego spojrzenia na swoje pomysły i biznes.
Dążenie do celu
Wiele biznesów wymaga czasu, aby się rozwinąć i zacząć przynosić zyski. Z tego powodu przedsiębiorcy muszą wykazać się cierpliwością i determinacją. Co więcej, powinni skupiać się na celu i wyeliminować wszelkie rozpraszacze. A to oznacza właściwe ustalenie priorytetów i konsekwentne realizowanie zaplanowanych zadań.
W dążeniu do celu nie mogą też przeszkadzać porażki i błędy. Przedsiębiorca po prostu wyciąga z nich wnioski i idzie dalej.
Myśl obiektywnie, patrz na szerszy obraz sytuacji
Przedsiębiorcy zwykle mają dalekosiężne i długoterminowe plany. Do ich realizacji niezbędne jest obiektywne spojrzenie na firmę na tle konkurencji i całego lokalnego rynku. Szersza perspektywa pozwoli dostrzec zagrożenia i ewentualne błędy oraz możliwości.
Racjonalne ryzyko – czyli jak wykorzystać błędy na swoją korzyść
Osoby przedsiębiorcze potrafią i nie obawiają się podejmować ryzyka. Jednak działania te są przemyślane i poparte doświadczeniem oraz wiedzą. W biznesie, aby wyprzedzić konkurencję, sprzedać nowe produkty albo zdobyć kolejne rynki często trzeba ryzykować. Niekiedy nie zawsze podjęte działania są zwieńczone sukcesem. W takiej sytuacji człowiek przedsiębiorczy jest w stanie dokładnie przyjrzeć się każdemu krokowi i wyciągnąć wnioski, tak aby w przyszłości nie popełnić takich samych błędów.
Postawa przedsiębiorcza w życiu zawodowym
Działania przedsiębiorcze polegają na aktywności, a nie na biernym obserwowaniu rzeczywistości i wykonywaniu wyłącznie swoich obowiązków i poleceń przełożonego.
Człowiek przedsiębiorczy jak tylko zauważy możliwości zarobku albo rozwoju firmy będzie przekonywał do działania np. wdrożenia nowych technologii. Po szkoleniach zdobyte umiejętności wprowadza w życie i stara się usprawnić pracę.
Przedsiębiorczość polega też na determinacji w dążeniu do celu, nawet jak po drodze pojawiają się trudności i chwilowe kłopoty. Analiza niepowodzeń kończy się wyciągnięciem wniosków na przyszłość i ewentualnym usprawnieniem procesów.
Najlepsze zawody dla przedsiębiorczych pracowników
Cechy osoby przedsiębiorczej pozwalają skutecznie zarządzać zespołem i projektami, dlatego tacy ludzie doskonale sprawdzą się na stanowiskach: menadżera, lidera, kierownika albo dyrektora.
Osoba przedsiębiorcza poradzi też sobie w zawodzie nauczyciela, coacha, szkoleniowca albo trenera, czyli wszędzie tam, gdzie liczy się ukierunkowanie na cel i ambicja.
Doskonałym zajęciem dla osoby z cechami przedsiębiorczymi będą też prace związane z samodzielnym podejmowaniem decyzji i pewną niezależnością np. przedstawiciel handlowy, konsultant, sprzedawca oraz architekt.
Postawa przedsiębiorcza u pracownika – co dobrego może wprowadzić do firmy?
Osoba przedsiębiorcza zwykle swoje działania dopasowuje do okoliczności i potrafi dostrzec możliwości oraz zagrożenia tam, gdzie inni ich nie widzą. Dzięki temu jest skuteczniejsza w osiąganiu celów, a jej wizjonerstwo może pomóc w wyznaczaniu nowych kierunków ekspensji i rozwoju firmy. Z takim człowiekiem przedsiębiorstwo szybko zyska nowe rynki i osiągnie sukces.
Pracownik o cechach przedsiębiorczych chętnie podejmuje się nowych zadań, nie boi się zmian i wprowadzania innowacji. Do tego ma odwagę wypowiedzieć swoje zdanie i poprzeć je realnymi argumentami.
Z kolei kompetencje interpersonalne pozwalają osobie przedsiębiorczej na zbudowanie stabilnego, mocnego i zgranego zespołu. Dobry lider potrafi właściwie pokierować ludźmi i zmotywować ich do pracy. Sam jest pracowity ambitny i zorganizowany, więc jest także dobrym przykładem dla innych.