10 najważniejszych cech dobrego kierownika
Zakres obowiązków kierownika zespołu obejmuje nie tylko planowanie czy kontakt z klientem. Dobry lider musi łączyć świetne przygotowanie merytoryczne z określonymi umiejętnościami miękkimi i cechami charakteru, które pozwolą mu zjednać sobie ludzi, odpowiednio zmotywować ich do pracy i dzięki temu osiągać dobre wyniki. Zastanawiasz się, jak być dobrym szefem? Przedstawiamy najważniejsze cechy dobrego kierownika zespołu.
Charyzma
Jedną z najważniejszych cech szefa jest charyzma, która sprawia, że łatwiej jest mu przekonać otoczenie do swojego punktu widzenia. Charyzmatyczni kierownicy potrafią naturalnie wzbudzić we współpracownikach pozytywne emocje, a co za tym idzie rozbudzić w nich zapał i zaangażować w pracę. Mają talent do takiego przedstawiania celów, że nawet najtrudniejsze wyzwania nie będą stanowiły przeszkody do aktywnego włączenia się w projekt.
Dobry przywódca, który ma charyzmę, wzbudza zaufanie podwładnych i łatwiej przychodzi mu budowanie autorytetu w pracy.
Asertywność
Dobry kierownik musi dbać o dobro pracowników i w miarę możliwości uwzględniać ich oczekiwania oraz pomysły. Ważne, aby tworzył atmosferę otwartości i zaufania. Nie oznacza to jednak, że zawsze musi godzić się na wszystko czy może dać sobie wejść na głowę.
Asertywność to zdolność do odmawiania nawet w obliczu nacisków otoczenia. Lider zespołu w zarządzaniu kadrą powinien umieć znaleźć złoty środek między interesami firmy i podwładnych. Dzięki połączeniu uprzejmości z umiejętnością wyrażania swojego zdania kierownikowi łatwiej będzie zyskać poszanowanie wśród zespołu.
Samodzielność
Zastanawiając się, jaki powinien być kierownik, nie sposób zapomnieć o samodzielności. Dobry szef musi mieć dużą wiedzę i doświadczenie praktyczne, aby stanowić dla swoich współpracowników autorytet w sprawach dotyczących realizowanych projektów. Zakres obowiązków kierownika zespołu jest najczęściej szeroki, a delegowanie zadań podwładnym stanowi ich naturalny element, jednak lider powinien być wzorem do naśladowania, jeśli chodzi o zaangażowanie w pracę i umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów.
Determinacja
Zarządzanie ludźmi to prawdziwe wyzwanie dla kierownika. Z tego powodu tak ważne jest, aby szef umiał zachować determinację. Samodyscyplina umożliwi mu realizację swoich zadań wtedy, kiedy trzeba, niezależnie od tego, czy ma na to w danym momencie ochotę. Właśnie w ten sposób manager może osiągać sukcesy. Ważne, aby lider koncentrował się na celu i umiał oddzielić istotne zadania od spraw, które nie wymagają jego uwagi.
Panowanie nad stresem
Rola kierownika w firmie jest kluczowa dla skutecznej realizacji przedsięwzięć. Na team liderze spoczywa ogromna odpowiedzialność – w tym nie tylko bezpośrednio za realizację zadań, ale również kontakt z klientem czy zarządzanie ludźmi. To naturalne, że stanowisko kierownicze mogą się wiązać ze stresem. Dobry lider musi jednak umieć sobie z nim radzić i panować nad emocjami. Utrzymanie równowagi emocjonalnej pozwala podejmować lepsze decyzje i zachować koncentrację.
Pewność siebie
Kluczowa cecha dobrego kierownika to pewność siebie. Osoby niezdecydowane nie przekonają do swoich założeń zespołu i nie będą w stanie nim efektywnie zarządzać. Wiara we własne możliwości i przebojowość pozwalają podejmować ryzyko, a co za tym idzie wyznaczać sobie kolejne, ambitne cele i się rozwijać. Nie można jednak zapomnieć, że pewność siebie u lidera nie może oznaczać wywyższania się czy arogancji.
Empatia
Osoba pełniąca funkcje kierownika w walce o jak najlepsze wyniki nie może zapomnieć o swoich podwładnych. Szef powinien starać się zrozumieć punkt widzenia i potrzeby współpracowników. Aby być dobrym managerem, trzeba wyrobić w sobie umiejętność słuchania i wrażliwość na drugiego człowieka, a także nie stosować mikrozarządzania. Ludzkie podejście pozwoli kierownikowi zyskać zaufanie podwładnych, utrzymać motywację do pracy i budować dobre relacje między członkami zespołu.
Dobre zarządzania czasem
Stanowisko kierownicze wymaga trzymania się terminów. Aby spełnić to zadanie, szef musi nie tylko dbać o swój terminarz, ale również umiejętnie zarządzać czasem podwładnych. Ważne, aby rozsądnie delegował zadania i organizował pracę zespołu tak, by nie tylko osiągnąć założenia, ale również zapewnić pracownikom komfort.
Zdolności mediacyjne
Ważne cechy kierownicze to też zdolności mediacyjne. To naturalne, że w zespole zdarzają się różnice w zdaniach. Rolą dobrego lidera jest pomoc w rozwiązywaniu konfliktów, tak aby sprzeczki nie doprowadziły do problemów w funkcjonowaniu firmy. W tym zakresie nieoceniona będzie inteligencja emocjonalna, poszanowanie zdania innych oraz otwartość.
Wysoka etyka pracy
Cechy dobrego menadżera to nie tylko skuteczność czy terminowość. W toku realizacji projektów kierownik nie może zapomnieć o etycznym podejściu w stosunku do swoich współpracowników. Podstawa to szacunek do podwładnych. Szef musi respektować ich przekonania. Ważne, aby był słowny i umiał dochować tajemnicy.
Jak być dobrym szefem? – umiejętności niezbędne do zarządzania zespołem
Wiesz już, jaki powinien być szef, aby dało się go określić dobrym kierownikiem. W toku wykonywania swoich zadań nieocenione będą konkretne umiejętności.
Jedną z istotniejszych jest umiejętność słuchania. Lider powinien być otwarty na zdanie współpracowników i wyciągać na tej podstawie wnioski. Ważne, aby umiał dawać konstruktywny feedback. W ten sposób z jednej strony podwyższy motywację do pracy chwalonych pracowników, a z drugiej zwróci ich uwagę na obszary, które można jeszcze poprawić.
Umiejętności kierownicze niezbędne do zarządzania zespołem dotyczą też coachingu. Dzięki zdolności do pokierowania podwładnym szef może wykorzystać jego mocne strony i zwiększyć wartość dla firmy. Z punktu widzenia zespołu u lidera bardzo ważna będzie też umiejętność wzmacniania pozycji pracowników, czyli zapewnienia im wszystkiego, czego potrzebują, aby w pełni wykorzystać swój potencjał. Inne ważne umiejętności dobrego kierownika to m.in. zdolność do planowania strategicznego, zarządzania wydajnością ludzi czy budowania zespołu.
Bycie dobrym szefem to prawdziwe wyzwanie. Kierownik musi mieć określone cechy charakteru, aby dobrze wypełniać swoją funkcję. Na szczęście zarządzania ludźmi da się nauczyć. Kompetencje kierownicze można trenować, a zaangażowanie w samodoskonalenie ma szansę przynieść wymierne efekty w postaci osiągnięcia wysokiej produktywności i satysfakcji z pracy zespołu.