Zrównoważony rozwój firmy – definicja, na czym polega? Przykłady

Zrównoważony rozwój - co to?

Zrównoważony rozwój (sustainable development) przedsiębiorstwa jest strategią, w której cele biznesowe są osiągane w zgodzie z ekologią, dobrostanem pracowników i społeczeństwa. Chodzi o to, aby firma dawała od siebie środowisku więcej, niż sama z niego czerpie. 

Idea zrównoważonego rozwoju zakłada działanie z myślą o przyszłych pokoleniach. Cele finansowe są w niej istotne, jednak nie mogą przesłaniać zobowiązań podmiotu względem społeczności i środowiska naturalnego. Zrównoważony rozwój firmy to strategia długoterminowa, dlatego etyczne działania muszą mieć charakter ciągły. 

Cele zrównoważonego rozwoju firm

Zastanawiasz się, na czym polega zrównoważony rozwój w praktyce? Idea jest wielowymiarowa i nie ogranicza się tylko do jednego obszaru. Dwa filary zrównoważonego rozwoju to cele środowiskowe i społeczne. 

Środowiskowe zasady zrównoważonego rozwoju zakładają minimalizację negatywnego wpływu na środowisko. Firmy mają dążyć do ograniczenia emisji zanieczyszczeń oraz produkcji odpadów, ochrony bioróżnorodności, a także efektywnego wykorzystania zasobów naturalnych. Mowa tu przede wszystkim o energii i wodzie. Przedsiębiorstwa realizujące idee zrównoważonego zarządzania powinny wdrażać do swojej działalności proekologiczne rozwiązania, takie jak np. wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. 

Cele społeczne zrównoważonego rozwoju dotyczą z kolei dbania o dobrostan pracowników. Promowanie równości, tworzenie nowych miejsc pracy, elastyczne modele pracy oraz zaangażowanie w społeczności lokalne to tylko niektóre z działań, które powinna podejmować firma. Prowadzenie biznesu musi uwzględniać wpływ działalności na społeczeństwo, a dostarczane usługi i produkty – być zgodne z interesem konsumentów. 

Zrównoważony rozwój a ESG i CSR

Pojęcie zrównoważonego rozwoju firmy jest często używane w powiązaniu z ESG i CSR. Mimo że pojęcia łączy istnienie praktyk pozytywnie oddziałujących na otoczenie, to występują też między nimi istotne różnice. 

ESG to skrót od „Environmental, Social and Governance”. Odnosi się do monitorowania działalności przedsiębiorstwa w trzech obszarach – środowiskowym, społecznym i zarządzania. Idea zakłada utworzenie mierników, które pozwalają ocenić odpowiedzialność społeczną biznesu. 

W odróżnieniu od ESG, CSR koncentruje się nie na mierzeniu wyników przedsiębiorstwa, ale na dobrowolnych inicjatywach firm, które przyczyniają się do ochrony środowiska i zapewnienia dobrostanu społeczeństwa. CSR stanowi część strategii biznesowej, która ma przynosić wszechstronne korzyści nie tylko przedsiębiorstwu, ale również pracownikom, społeczeństwu czy środowisku. Można więc powiedzieć, że bez CSR nie byłoby ESG. 

Zrównoważony rozwój - jak zacząć?

Wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju wymaga podjęcia wielowymiarowych działań. Warto zacząć od stworzenia dobrego planu, w którym zostaną uwzględnione również poglądy interesariuszy przedsiębiorstwa. W ten sposób łatwiej będzie ocenić, które działania są na ten moment najistotniejsze. 

Obecnie spora część firm stoi na stanowisku, że ma problemy ze wdrożeniem idei zrównoważonego rozwoju ze względu na niejasności w przepisach. Warto jednak pamiętać, że temat będzie z miesiąca na miesiąc zyskiwać na znaczeniu i nowoczesne przedsiębiorstwa od niego nie uciekną. Wysoką wagę strategii zrównoważonego rozwoju potwierdzają pojawiające się oferty tematycznych szkoleń czy studiów podyplomowych, które mają wyszkolić specjalistów, którzy w przyszłości będą odpowiedzialni za realizację wymogów w tym zakresie przez przedsiębiorstwa. 

Zrównoważony rozwój firmy - przykłady

Aby zrozumieć, na czym polega zrównoważony rozwój w praktyce, najlepiej poznać praktyczne przykłady działań podejmowanych przez przedsiębiorstwa w ramach tej strategii. Poniżej przedstawiamy kilka z nich: 

  • Wybór opakowań ekologicznych – istotnym problemem dzisiejszego świata jest ogrom plastiku, który znajduje się w środowisku. Generują go koncerny, które powoli zaczynają dostrzegać swoje winy. Coraz więcej decyduje się na zamianę plastiku na opakowania ekologiczne. Recykling nie tylko przyczynia się do ochrony środowiska, ale również pozytywnie wpływa na wizerunek firmy. 
  • Oszczędzanie energii – zużycie energii elektrycznej lawinowo rośnie. Dużą odpowiedzialność za ten stan rzeczy mają przedsiębiorstwa. Z tego powodu niektóre firmy podejmują działania w celu oszczędzania energii. Już tylko wymiana żarówek na energooszczędne w dużej korporacji może być istotnym krokiem w stronę ochrony środowiska, a jednocześnie pozwolić na realne oszczędności. 
  • Neutralizacja emisji CO2 – czyli zmierzanie do uzyskania przez firmę neutralności węglowej. Dzisiaj kolejne firmy przerzucają się na odnawialne źródła, które są korzystne dla środowiska. Proces jest długofalowy, jednak za kilkanaście lat przyniesie wymierne efekty. 
  • Wspieranie lokalnych inicjatyw – przedsiębiorstwa mają większą siłę sprawczą niż pojedyncze jednostki. W połączeniu z zasobami finansowymi firmy są w stanie inicjować działania zrzeszające ludzi w trosce o cele zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju. Mowa tu przede wszystkim o ideach proekologicznych. 
  • Zarządzanie zdrowiem pracowników – firmy dbają o dobrostan pracowników poprzez zaangażowanie w ochronę ich zdrowia. Oprócz finansowania badań profilaktycznych to np. poddawanie stanowisk pracy inspekcji i wprowadzanie optymalizacji, tak aby upewnić się, że są ergonomiczne i nie wpływają negatywnie na organizm. 

Zrównoważony rozwój firmy - podsumowanie

Zrównoważony rozwój firmy to idea, która jest kluczowa dla rozwoju nowoczesnych przedsiębiorstw. Zmiany podejścia do prowadzenia biznesu wymagają nie tylko przepisy, ale również interesariusze przedsiębiorstwa. Firmy, które sprostają wyzwaniu związanemu ze wdrożeniem strategii zrównoważonego rozwoju, mają szansę osiągnąć pozycję liderów na rynku. Z tego powodu warto zadbać o sprawne wprowadzenie tych zasad do swojego biznesu.