Zawody przyszłości – UX designer

12.11.19
clock 5 min.
Piotr Marszałkowski
Celem UX designera jest odkrywanie zachowań oraz przyzwyczajeń użytkowników i dopasowywanie do nich usług oraz produktów w celu tworzenia pozytywnych doświadczeń. Aby odnaleźć się w świecie user experience, trzeba zdobyć dość szeroki wachlarz umiejętności.

Pakiet umiejętności UXowca jest dość szeroki, co za tym idzie, trzeba mieć rozległą wiedzę z różnych dziedzin. Co może okazać się do nieprzeskoczenia dla osób, nastawianych wyłącznie na umiejętności miękkie. Z kolei osoby wywodzące się z backendu mogą nie odnaleźć się w sytuacjach, gdzie będą musieli przekonywać zarząd do swoich racji czy tworzyć publiczną prezentację przed radą nadzorczą. Jednakże dla wielu to urozmaicenie może okazać się zaletą, ponieważ praca UX designera może być satysfakcjonującą przygodą, składającą się z wielu niepowtarzalnych zadań.

Umiejętności UX designera

Pasja do rozwiązywania problemów – to najważniejsza umiejętność. Przed UX designerem stawia się szereg przeróżnych zadań oraz wyzwań. Zdarza się, że na tydzień przed wdrożeniem trzeba zaprojektować dodatkową funkcjonalność. Trzeba wtedy szybko pogodzić zasoby deweloperskie z idealnym rozwiązaniem. Im mamy więcej doświadczenia tym lepiej zarządzamy problemami.

Empatia – podstawowym źródłem informacji na temat rozwoju produktu czy usługi czerpiemy od użytkownika. Wsłuchanie się w potrzeby i autentyczna ciekawość jest niezbędna w pracy UX designera. Jednakże empatia nie powinna dotyczyć tylko użytkownika, powinna dotyczyć również biznesu czy sponsorów danego przedsięwzięcia.

Umiejętności komunikacyjne są niezbędne do badania, prezentowania oraz przekonywania.

Zacięcie do analityki oraz statystyki – decyzje powinny być podejmowane na podstawie danych. Nie ma ważniejszego argumentu jak dane, które pokazują słuszność argumentów.

Dużego dystansu i odporności – praca z różnymi typami osobowości od prezesów po programistów backendowych może być nie lada wyzwaniem. Warto mieć świadomość, że mimo najszczerszych chęci opierania swoich projektów na danych oraz badaniach, ktoś dwa dni przed wydaniem produktu doda jakąś funkcję, która w jego mniemaniu nie ma sens. Trzeba z takich sytuacji nauczyć się wyciągać wnioski, bo inaczej można się łatwo wypalić.

Umiejętności projektowania warsztatów – burza mózgów nie jest efektywna. Potrzebna jest moderacja i odpowiednie ćwiczenia, aby warsztat miał sens. Zamiast przekrzykiwania potrzebny jest porządek i szacunek do rozmówców. Aby zintegrować zespół i zaangażować go w proces tworzenia rozwiązania, potrzebny jest warsztat z odpowiednią modulacją. Ta umiejętność bywa bardzo przydatna we wszelkiego rodzaju warsztatach ideacyjnych, design sprintowych itp.

Wysokie umiejętności projektowania – czym byłaby praca UX designera bez projektowania ekranów czy makiet? Byłaby analizą biznesową nastawioną na użytkownika. Znajomość heurystyk i umiejętności analizy porównawczej to arcyważne umiejętności UX designera. Warto pamiętać, że umiejętności nie są powiązane z żadnym oprogramowaniem. Dobry UX designer jak będzie trzeba, to narysuje makietę w Power Poincie i będzie w stanie ją obronić.

Podstawy technologii frontendowych – wiemy już, że projektowanie jest ważne. Jednakże bez znajomości podstawowych ograniczeń technologii frontendowych, trudno będzie nam uniknąć błędu zaprojektowania fantastycznej funkcjonalności, której realizacja jest niemożliwa lub wielce kosztowna.

Nie sztuką jest zaprojektować dobrą funkcjonalność, sztuką jest zaprojektować ją tak, aby była najlepiej efektywna pod kątem pracy i kosztów.

Prowadzenie badań – umiejętność pozyskiwania danych oraz informacji zwrotnej na temat produktów czy naszych pomysłów jest bardzo istotne. Stąd też podstawową umiejętnością UX designera jest umiejętność dobierania narzędzi badawczych, projektowania badań a następnie wyciągania właściwych i wiarygodnych wniosków. Badania to nie tylko ankiety oraz focusy, wachlarz różnych metod jest dużo szerszy.

W idealnym świecie

Zacznijmy od tego jak w idealnym świecie, rozwiniętych organizacjach, świadomych znaczenia user experience wygląda. Organizacje idealne znają wartość UX designerów, rozumieją dlaczego tak istotne są badania oraz na jak wczesnym etapie powinny walidować i weryfikować swoje rozwiązania. W takich organizacjach świadomość podejmowania decyzji na podstawie danych jest bardzo wysoka. W takiej organizacji UX designer ma jasno określoną rolę w zespole. Odpowiada za analizę danych, badania oraz kształt pierwszego prototypu. Przekonuje do rozwiązań oraz jest adwokatem użytkownika. Na zakończenie wspiera dział deweloperski w tworzeniu rozwiązań, a w przypadku już gotowego rozwiązania prowadzi testy A/B.

Rzeczywistość UX designera

Niestety druga połowa firm nie do końca wie, czym zajmuje się UX designer. Najpopularniejszym przekonaniem, że UX designer (nazywany potocznie i błędnie UI/UX designerem) jest poprostu makieciarzem, czyli na podstawie wytycznych tworzy szczegółowe makiety. W takich organizacjach praktycznie nie prowadzi się badań, co jest dużym błędem, ponieważ badania pozwalają projektować dokładniej i z dużo lepszymi efektami, co prowadzi w rezultacie do oszczędności.

Czy warto być UX designerem?

Praca w roli UX designera charakteryzuje się dużą zmiennością. Jeżeli ktoś jest otwarty, lubi nowinki, a nauka nowych trendów, technologii czy rozwiązań jest czymś naturalnym, to jak najbardziej taka praca może być dla niego interesująca. Moim zdaniem na stanowiskach menedżerskich kurs UX designera powinien być obowiązkowy, ponieważ pozwala kompletnie zrozumieć proces projektowania rozwiązań oraz weryfikację innowacyjnych pomysłów. Zdobycie tej wiedzy może być przydatne dla całej kadry menedżerskiej, pomaga zrozumieć perspektywę klienta. Każdy powinien zobaczyć jak przeprowadza się badania z użytkownikami w kontekście ich rozwiązań. Bywa to bardzo odkrywcze i uświadamiające.

Rynek pracy UX designerów

Obecnie kilka szkół oferuje studia związane z UX designem. Liczby firm oferujących różnego rodzaju kursy nie da się zliczyć. Można oszacować, że rocznie na rynek trafi kilkuset UX designerów. To dużo w stosunku do zapotrzebowania. Co z jednej strony zwiększy konkurencyjność i zmniejszy presję płacową (mniejsze wzrosty wynagrodzeń), z drugiej zwiększy rozpoznawalność, zrozumienie oraz innowacyjności gospodarki.

Link do bloga autora: http://ux.marszalkowski.org/