Wolontariat – mocny punkt w naszym CV

5 grudnia przypada Międzynarodowy Dzień Wolontariusza – święto wszystkich tych, którzy nieodpłatnie poświęcają swój czas i energię na pomoc ludziom, zwierzętom, przyrodzie, kulturze. Idea bezinteresownego pomagania jest wspaniała. Łączy kultury i pokolenia, czyni świat odrobinę bardziej przyjaznym miejscem, a nas – lepszymi ludźmi.

I myli się ten, który uważa, że pomoc trzeba nieść wyłącznie anonimowo. Warto szerzyć ideę wolontariatu i swoimi dokonaniami inspirować innych, a o samym wolontariacie nie zapominać także w CV.

Nawet profesjonalne serwisy społecznościowe, takie jak LinkedIn, zachęcają użytkowników do dzielenia się swoimi dodatkowymi poczynaniami, pozostawiając na te osiągnięcia osobną sekcję w profilu zawodowym. Dlaczego warto ją uzupełnić i jak wolontariat może nam pomóc w znalezieniu pracy?

Oto trzy najważniejsze powody:

1. Pierwsze zawodowe szlify

Pracę jako wolontariusz możemy podjąć w instytucjach związanych z naszym hobby lub powiązać je z wybraną ścieżką zawodową. Jeśli interesuje nas w przyszłości praca w roli pielęgniarza/pielęgniarki, możemy pomagać w opiece nad starszymi. Jeśli rola nauczyciela – pomaganie dzieciom w świetlicy szkolnej, odrabianie z nimi lekcji. To pierwsze zawodowe wyzwania, które często kształtują przyszłego pracownika i pozwalają szybko zdobyć doświadczenie.

2. Empatia jest zawsze w cenie

Jeśli ktoś w dzisiejszym świecie chce poświęcić swój czas i energię na bezinteresowną pomoc innym, jest zdecydowanie warty uwagi. Empatia to cecha szczególna, świadcząca o dobrym sercu i otwartym umyśle, co zaskarbi sobie względy wielu osób, zwłaszcza na stanowiskach wymagających empatycznego podejścia.

3. Cechy wolontariusza pożądane w pracy

Zarządzanie czasem, wywiązywanie się z powierzonych zadań, odpowiedzialność, umiejętność pracy w grupie – to cechy łączące zarówno wolontariusza, jak i pracownika. Łączenie takich działań z nauką lub pracą wymaga sporych umiejętności organizacyjnych i samodyscypliny, co z pewnością doceni potencjalny pracodawca.

Wolontariat pracowników

Pomaganie staje się coraz bardziej popularne i część firm chętnie angażuje się w działania charytatywne, dzieląc się nimi za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych kanałów komunikacyjnych. Sposobów na pomaganie jest wiele – od udziału w charytatywnych zawodach sportowych, poprzez organizację zbiórek i promocyjnych akcji okolicznościowych, aż po długoterminową współpracę z organizacjami pożytku publicznego.

Firmy chętnie dzielą się nie tylko pieniędzmi, ale i swoim know-how. Drukarnie nieodpłatnie produkują materiały informacyjne, agencje marketingowe uruchamiają kampanie, firmy produkcyjne wspierają beneficjentów swoimi produktami.

To często element działań CSR (z ang. corporate social responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu). Działania CSR mogą mieć na uwadze zarówno ochronę środowiska, jak i partycypowanie w życiu lokalnej społeczności i jej aktywne wspieranie.

Coraz częściej z inicjatywami charytatywnymi wychodzą sami pracownicy. Coroczne przygotowywanie paczek świątecznych dla potrzebujących, akcje remontowe w domach samotnej matki czy dziecka, zbiórki gier planszowych lub książek – każda forma pomocy znajduje swoich entuzjastów.

Do tradycji niektórych organizacji wszedł już udział w organizowanych corocznie akcjach. Jedną z nich jest Szlachetna Paczka, podczas której firma przygotowuje dary dla wybranej rodziny, poznając jej historię i potrzeby.

To miły zwyczaj wspólnego pomagania, który nie zawsze oznacza tylko przekazanie pieniędzy lub kupowanie produktów z listy. To czas spędzony na pakowaniu paczek, kompletowaniu wszystkich elementów i transporcie darów – proces ten zbliża ludzi, którzy na co dzień ze sobą pracują.
Okres przedświąteczny szczególnie skłania nas do refleksji i pomocy innym. Jeśli mamy trochę wolnego czasu, warto przeznaczyć go na pomoc potrzebującym. Wolontariat można ukierunkować na wiele sposobów – na koniec i tak największym pozytywem będzie to, że wsparliśmy inne osoby. Dobro wraca.