Umiesz pisać? Zacznij na tym zarabiać

27.09.22
clock 5 min.
Marlena Charlińska
Myślisz nad przebranżowieniem się, a może szukasz swojego pierwszego zawodu? Jeśli umiesz i lubisz pisać, to możesz zostać copywriterem. Jakie kompetencje są potrzebne, aby zostać specjalistą w tym fachu? Lekkie pióro i znajomość zasad poprawnej polszczyzny to podstawowe wymagania, ale nie jedyne.

Na sukces firmy składa się wiele czynników i z pewnością jednym z kluczowych jest dobra strategia sprzedażowa i marketingowa. W budowaniu wizerunku i rozpoznawalności marki pomocny jest copywriter. Na czym dokładnie polega jego praca i dlaczego dobry copywriter to skarb?

Copywriter – kto to?

Nazwa „copywriter” z pozoru może przywoływać skojarzenie z angielskim słowem „copy”, czyli kopiować. To jednak osoba, która nie kopiuje tekstów, a wręcz przeciwnie, ponieważ zadaniem copywritera jest tworzenie różnego rodzaju unikalnych treści, co jest niezwykle istotne dla dzisiejszego marketingu.

Co robi copywriter?

W marketingu umiejętność operowania słowem jest niezwykle cenna. Chyba każdy kojarzy takie hasła reklamowe jak: „Just do it” czy też słynne hasło kampanii społecznej „Pij Mleko! Będziesz wielki”. W tworzenie tego rodzaju sloganów zaangażowany jest właśnie copywriter. Oczywiście wymyślanie chwytliwych haseł to nie jedyny obszar jego działalności. Do jego zadań należy również pisanie:

  • artykułów blogowych,
  • artykułów eksperckich,
  • tekstów na strony internetowe,
  • postów do mediów społecznościowych,
  • tekstów do ofert,
  • opisów produktów,
  • treści do newsletterów,
  • tekstów na landing page,
  • tekstów zapleczowych,
  • artykułów sponsorowanych,
  • informacji prasowych i tekstów PR-owych,
  • scenariuszy spotów reklamowych (radiowych i telewizyjnych),
  • tekstów reklamowych na plakaty, ulotki, foldery, katalogi.

Szeroki katalog działalności nie oznacza jednak, że copywriter musi być świetny w każdym z wymienionych wyżej obszarów.

Jeżeli dany twórca tekstów nie do końca czuje się w wymyślaniu krótkich form pisanych, a za to świetnie pisze artykuły blogowe, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wyspecjalizował się tylko w tym obszarze. Warto wówczas wybrać swoją branżę docelową. Firmy często szukają copywritera, który będzie specjalistą w danej dziedzinie, czyli np. będzie mieć doświadczenie w tworzeniu artykułów blogowych tylko dla branży motoryzacyjnej lub kosmetycznej itp. Dzięki temu klient ma pewność, że tworzone teksty będą miały większą wartość merytoryczną. Jakie zatem kompetencje powinien posiadać dobry copywriter?

Kompetencje copywritera

Copywriter to nie tylko osoba, która potrafi bezbłędnie posługiwać się słowem. Niezbędna jest również znajomość zasad SEO czy też funkcjonujących w świecie reklamy formatów copywritingowych. Oprócz tego ważne są kreatywność i komunikacja. W pracy copywritera, zresztą jak w każdej innej, przydaje się również rzetelność i merytoryczność. Zanim copywriter przystąpi do pisania artykułu, powinien umieć zweryfikować, czy dane informacje są zgodne z prawdą.

W pracy copywritera liczy się także dobra organizacja, umiejętność planowania treści, konceptu danego projektu itd. Warto również dodać, że tworząc teksty zgodne z zasadami SEO, nie można zapomnieć o umiejętności zachowania równowagi. Tekst ma być z jednej strony zoptymalizowany pod względem SEO, a z drugiej powinien być merytoryczny i przydatny dla użytkownika.

Jak zostać copywriterem i jak się rozwijać?

Chcąc zostać copywriterem, można na początek sięgnąć po literaturę fachową. Można również śledzić tutoriale na YouTube lub zapisać się na kurs z podstaw copywritingu. Następnie wiedzę teoretyczną trzeba wcielić w życie i po prostu dużo pisać. Tylko w ten sposób można rozwijać swój warsztat i sprawić, że pisanie tekstów stanie się pracą.
Doświadczenie można zdobywać w różny sposób. Jedną z dróg są staże, inną możliwością jest zaoferowanie darmowych usług, szczególnie na początku kariery i zbudowanie w ten sposób portfolio. Usługi pro bono to inwestycja w lepsze jutro.

Copywriter – jak zacząć pracę w zawodzie?

Czy warto wiązać swoją przyszłość z copywritingiem? Zawód copywritera ma wiele zalet. Przede wszystkim jest to wolny zawód, który można wykonywać jako freelancer. To z pewnością profesja, która umożliwia połączenie obowiązków rodzinnych z zawodowymi. Oprócz tego pisanie tekstów to praca, którą można wykonywać zdalnie. To daje bardzo dużo możliwości. Nie chodzi tylko o to, że można pracować z dowolnego miejsca na ziemi i w dowolnym czasie, ale również o dostęp do szerokiej puli klientów. Zleceń można szukać także na OLX Praca.

Jak w każdym zawodzie obok zalet są też pewne wady. Copywriting wymaga samodyscypliny oraz umiejętności pracy z klientem i odpowiedzi na jego oczekiwania. Trzeba umieć zachować dystans do siebie i nauczyć się przyjmować krytykę. Nie ma znaczenia, czy pracujemy jako freelancerzy czy wewnątrz jakiejś firmy. Będąc copywriterem, trzeba pamiętać, że pisze się dla kogoś, a nie dla siebie. Niezależnie od wad i zalet pisanie tekstów to praca kreatywna, która może dawać dużo satysfakcji.