Trudna sytuacja juniorów na rynku pracy

14.09.21
clock 7 min.
Marlena Charlińska Marlena Charlińska

Praca w IT to marzenie wielu młodych osób. Dobre zarobki, uczestniczenie w ciekawych projektach, świetne perspektywy na przyszłość i rozwój zawodowy. Okazuje się jednak, że o pierwsze doświadczenie w branży nie jest tak łatwo. Jak zatem wygląda obecna sytuacja juniorów na rynku pracy i jak kształtuje się w porównaniu z innymi branżami? Jak rozpocząć karierę zarówno w branży IT, jak i innych sektorach?

Z pewnością jedną z branż, w których można liczyć na dobre warunki pracy i wysokie wynagrodzenie, jest IT. Do niedawna był to również sektor, który kojarzył się z otwartością i gotowością do zatrudniania osób o wysokim potencjale i umiejętnościach, ale niekoniecznie posiadających doświadczenie. Wynikało to przede wszystkim z braku specjalistów na rynku.

Oferty pracy w IT

Bez względu na pandemię i jej skutki, nadal na rynku IT specjaliści są na wagę złota. Popyt zdecydowanie przewyższa podaż w tej branży. Jeszcze przed pierwszym lockdownem, jak pokazuje opracowanie „Prognozy przyszłości – OLX Praca. Know How 2021”, rozwój nowych technologii przyczynił się do zmiany układu sił na rynku pracy. Pojawiło się zapotrzebowanie na specjalistów zarówno z obszaru IT, jak i specjalistów od marketingu online. W trakcie pandemii, ze względu na przejście wielu firm z funkcjonowania stacjonarnego na online, znaczenie sektora IT oraz e-commerce jeszcze bardziej wzrosło.

Niestety wraz ze wzrostem znaczenia zdalnych rozwiązań spadła liczba ofert kierowanych do juniorów. Kryzysowa sytuacja, konieczność szybkiego dostosowania się do nowych warunków spowodowały, że firmy coraz częściej szukały seniorów, a więc osób z dużyn doświadczeniem. Dla pracodawców zaczęła liczyć się przede wszystkim wydajność, samodzielność oraz dobra znajomość wybranych języków programowania, za sprawą których nowy pracownik od razu wejdzie w swoją rolę i wesprze organizację.

Junior programistą

Część młodszych specjalistów, chcących rozwijać się jako programiści, uznaje, że oczekiwania pracodawców są obecnie często zbyt wygórowane. Jak w przypadku każdej branży warto przede wszystkim zainwestować w wiedzę i samorozwój. Można zacząć od czytania literatury w tym obszarze, śledzenia kanałów i darmowych tutoriali na YouTube. Można również skorzystać z bogatej oferty kursów na takich platformach jak: Udemy, Strefakursów, EggHead, czy Eduweb.

Jeśli budżet na to pozwala, można zainwestować też w bootcampy programistyczne, które profesjonalnie przygotowują do zawodu. Podczas tego typu spotkań przez kilka tygodni, a nawet miesięcy, specjaliści przygotowują kursantów do rozpoczęcia pracy w IT. Koszt jest jednak spory i dochodzi nawet do 15-20 tysięcy złotych. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie osoby pracujące w IT uważają ten pomysł za dobry – część z nich twierdzi, że jeśli ktoś nie jest do końca pewien, czy praca w roli programisty jest dla niego odpowiednia, warto najpierw zacząć od wspomnianych wyżej darmowych poradników.

Niezależnie od drogi, jaką się wybierze, trzeba pamiętać, że branża IT to obszar, który cały czas się rozwija, więc ukończenie jednego, nawet profesjonalnego szkolenia, należy traktować jako fundament do dalszej nauki i rozwoju. Po samym ukończeniu kursu może trudno być znaleźć pracę, dlatego warto pomyśleć o tworzeniu własnych projektów, przygotowaniu strony ze swoim portfolio.

Swoje pierwsze projekty do portfolio można tworzyć już podczas kursu dla programistów, można również na grupach społecznościowych zaproponować swoje usługi lub darmową realizację jakiegoś projektu, aby wzbogacić swoje dossier. Więcej informacji o tym, jak tworzyć portfolio znajdziemy na blogu Software Development Academy.

Przyszłych programistów w ich drodze po wymarzony zawód motywują duże szanse rozwoju oraz przede wszystkim wysokie zarobki. Według kalkulatora OLX młodszy specjalista JAVA pracujący w Warszawie może zarobić średnio nawet ponad 7 tysięcy zł brutto.

Juniorzy w innych branżach

IT to oczywiście wybór nie dla wszystkich, ale z jedną branż, która cieszy się równie dużym zainteresowaniem, jest marketing internetowy. Mimo dużego zainteresowania, praca w charakterze młodszego specjalisty w agencji reklamowej nie jest tak trudna do zdobycia, w porównaniu z uzyskaniem pracy jako junior w IT. W większych miastach w Polsce jest dużo agencji reklamowych, interaktywnych. Aby jednak otrzymać pracę jako młodszy specjalista ds. marketingu, trzeba mieć jakiekolwiek doświadczenie – samo wykształcenie może nie wystarczyć: liczą się praktyki, staże, projekty i konkretne umiejętności.

Juniorzy mogą rozpocząć swoją karierę od zdobywania wiedzy i pierwszych doświadczeń we własnym zakresie. Mogą prowadzić tematycznego bloga, profile w mediach społecznościowych, założyć własny kanał na YouTube i tym samym poszerzać wiedzę marketingową. Taka aktywność będzie świetnym dowodem dla przyszłego pracodawcy na zainteresowanie kandydata obszarem, w którym chce podjąć pracę.

Jedną z szans dla mniej doświadczonych osób jest skorzystanie z praktyk studenckich, które są oferowane m.in. przez agencje marketingowe.

Praca w marketingu internetowym jest przyszłościowa, ale jeśli ktoś wykazuje wysokie zdolności interpersonalne i komunikacyjne, nie ma żadnych kłopotów z nawiązywaniem nowych relacji, to z pewnością może spróbować swoich sił w sprzedaży. Dobry handlowiec nadal jest i będzie zawodem niezwykle ważnym i poszukiwanym. Działy sprzedaży zwykle są sercem firmy, a osoby świetnie radzące sobie w tym fachu, są dla pracodawców na wagę złota.

Będąc juniorem swoją przygodę ze sprzedażą i obsługą klienta nierzadko rozpoczyna się np. od pracy w call center. Do tej pracy nie jest wymagane określone wykształcenie, liczą się przede wszystkim cierpliwość, komunikatywność i chęć nawiązywania nowych relacji. Pracodawcy zatrudniający telemarketerów bardzo często oferują wewnętrzne szkolenia m.in. z obszaru obsługi klienta. Pomagają stawiać pierwsze kroki na ścieżce zawodowej.

Niektóre call centers oferują możliwość pracy w niepełnym wymiarze godzinowym, np. 4 godziny dziennie, i coraz więcej z nich umożliwia pracę w trybie zdalnym. Elastyczność pracodawców ułatwia łączenie studiów z pracą. Dodatkowo warto pamiętać, że praca w centrum obsługi klienta może stanowić trampolinę do awansu zawodowego. Bardzo częstą praktyką w tego typu firmach są tzw. rekrutacje wewnętrzne, których można awansować na wyższe stanowisko. Nabyte umiejętności z powodzeniem mogą być wykorzystywane w zdobywaniu kolejnych szczebli kariery w sprzedaży. Więcej o pracy w call center można przeczytać TUTAJ.

Każda branża wiąże się z nieco innymi wyzwaniami na drodze juniorów, niezależnie jednak od obranego kierunku w zdobywaniu pierwszych doświadczeń, pomocne będą przede wszystkim: chęć nauki i samorozwoju oraz zaangażowanie. Wydaje się, że najtrudniej jest wkroczyć do środowiska IT – potrzeba czasu i ogromnych chęci, aby nauczyć się na tyle dobrze konkretnych języków programowania, aby otrzymać wymarzoną pracę na stanowisku młodszego specjalisty. Wysiłki w wielu przypadkach warte są jednak zaangażowania, ponieważ praca w tej niełatwej branży jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na wysokie zarobki na kolejnych szczepach kariery.