Od początku pandemii firmy zmuszone zostały do konfrontacji z nową rzeczywistością i szukania rozwiązań, które pozwolą im zabezpieczyć przyszłość przedsiębiorstwa. W ramach raportu „Prognozy przyszłości – OLX Praca. Know How 2021” zespół OLX Praca zapytał swoich klientów, jakie zmiany wprowadzili.
Sięgaj po rozwiązania online
Jednym z rozwiązań, które było przez nich chętnie wybierane, jest oczywiście praca w trybie zdalnym, głównie hybrydowym. Na pytanie: Czy korzystali państwo lub nadal korzystają z pracy zdalnej pracowników? aż 69% respondentów odpowiedziało, że korzystało, 31% potwierdziło, że nadal korzysta z takiego rozwiązania.
Wśród ankietowanych nie było ani jednej odpowiedzi, która brzmiałaby „nie korzystaliśmy i nie korzystamy”. Świadczy to o tym, że wiele przedsiębiorstw otworzyło się na nowy tryb pracy. Dodatkowo aż 59% stwierdziło, że w czasie pracy zdalnej najważniejsze procesy w firmie działały poprawnie. Dowodem na to, że z powodzeniem można korzystać ze zdalnych rozwiązań jest chociażby firma Stock Polska czy IKEA.
Dbaj o komunikację
Firma Stock Polska wprowadziła system rotacyjny zarówno dla stanowisk biurowych, jak i dla zespołów sprzedażowych, dla których taki model pracy był pewną nowością. Aby w warunkach izolacji społecznej ułatwić kontakt pracownikom między sobą, firma zapewniła wszystkim dostęp do platformy WorkPlace, która stała się nie tylko źródłem informacji, lecz także kluczowym miejscem dla działań integracyjnych. Dzięki temu firma może na co dzień pielęgnować relacje w zespołach. Oprócz platformy firma organizuje cykliczne spotkania online, w których biorą udział przedstawiciele poszczególnych działów.
Ich celem jest monitorowanie bieżącej sytuacji oraz szybkie reagowanie na pojawiające się zagrożenia. W przypadku obszaru produkcyjno-logistycznego, który nie mógł zostać objęty systemem pracy zdalnej, firma w celu minimalizacji ryzyka zakażeń pomiędzy zmianami zdecydowała się na skrócenie czasu pracy wszystkich zmian o godzinę.
Przypisz nowe role
Z rozwiązań zdalnych skorzystała również IKEA. Firma – w okresie, gdy sklepy musiały być zamknięte – zdecydowała się przestawić całkowicie ze sprzedaży stacjonarnej na internetową i telefoniczną. Ogromne zainteresowanie zakupami online sprawiło, że zespoły sklepów stacjonarnych, po wcześniejszym przeszkoleniu, zaczęły wspierać Centrum Obsługi Klienta Domolinia w ramach realizacji zamówień zdalnych dla klientów. Tam, gdzie było to możliwe, rozszerzono pracę zdalną.
W sklepach natomiast, które czasowo przejęły rolę magazynów, IKEA skoncentrowała się przede wszystkim na zabezpieczeniu sprawnej realizacji zamówień usługi „Zamów i Odbierz”. W tym celu rozwinęła ona kompetencje pracowników i przygotowała ich do zdalnego planowania z klientami oraz realizacji zamówień zdalnych. Dzięki przeniesieniu działalności na formę online IKEA Retail zdołała utrzymać wszystkie miejsca pracy, bez zmniejszania wymiaru etatów i obniżania wynagrodzenia.
Wesprzyj zwolnionych
Wydawać by się mogło, że w trakcie pandemii firmy z ostrożnością podchodziły do realizacji kolejnych procesów rekrutacyjnych. Jak się jednak okazuje aż 81% klientów OLX Praca poszukiwało pracowników w trakcie pandemii. Na pytanie: Czy wśród osób, które brały udział w rekrutacji, więcej było kandydatów, którzy stracili wcześniej pracę, czy takich, którzy chcieli zmienić obecne miejsce pracy? 40% respondentów odpowiedziało, że więcej było kandydatów, którzy niestety stracili wcześniej pracę.
O pracownikach zmuszonych do rozstania się ze swoim pracodawcą nie zapomniała jednak agencja pracy ManpowerGroup, która to zdecydowała się pomóc swoim klientom. Jeśli otrzymała od nich sygnał, że w krótkim czasie będą zmuszeni rozstać się z grupą pracowników, wówczas oferowała wsparcie dla zwalnianych osób.
Konsultanci Manpower nie tylko opracowali materiały merytoryczne na temat przygotowania CV czy też rozmowy rekrutacyjnej, lecz także udzielali bezpośrednich porad. Oprócz konsultacji przygotowano cykl bezpłatnych webinarów pod hasłem WorkOn. Ich celem było przygotowanie słuchaczy do procesu poszukiwania nowej pracy oraz udziału w rekrutacjach.
Dbaj o kondycję psychiczną
Pandemia, praca zdalna i dystans społeczny powodują również, że ważnym aspektem staje się dbanie nie tylko o zdrowie, lecz także o kondycję psychiczną. Z wartości opieki medycznej i psychologicznej zdają sobie sprawę klienci OLX Praca. Na pytanie: Z jakich benefitów pozapłacowych dla pracowników pana(i) firma zrezygnowała w okresie pandemii? zaledwie 9% respondentów odpowiedziało, że zrezygnowało z opieki psychologicznej i tylko 18% z opieki medycznej. Głównie rezygnowano z finansowania wyjść integracyjnych (59%), kart do obiektów sportowych (56%) i dofinansowania do szkoleń (38%).
Przykładem firmy, która rozumie potrzeby w tym zakresie jest również Lidl Polska. Firma dostosowywała ofertę benefitową do zmieniającej się sytuacji. By zapewnić pracownikom łatwy i bezpieczny dostęp do służby zdrowia, firma wprowadziła dla wszystkich pracowników, również tych nieposiadających opieki medycznej, możliwość bezpłatnych porad internisty. W pierwszych miesiącach pandemii firma zdecydowała się również na uruchomienie infolinii, której celem była możliwość odbycia konsultacji z psychologiem.
Powstał również Program Wsparcia Pracowników, dzięki któremu pracownicy Lidla i ich rodziny mogą korzystać z bezpłatnych porad psychologa, prawnika i doradcy finansowego. Oprócz stałych benefitów firma zorganizowała w kwietniu kampanię „Jesteście bohaterami”. Chciała w ten sposób zwrócić uwagę na fakt, że osoby pracujące w handlu, podobnie jak lekarze i inne służby, są na linii frontu i również zasługują na to miano.
Doświadczenia firm pokazują, że ten trudny czas przyczynia się również do poszukiwania nieszablonowych rozwiązań, otwierania się na nowe możliwości, zwracania większej uwagi na potrzebę budowania relacji w zespole i odpowiadania na potrzeby pracownicze.