Rozwój ma wiele twarzy

05.07.22
clock 4 min.

Rozwój to jedna z głównych wartości McDonald’s® – w ponad 31-tysięcznej organizacji rozwijać się może każdy. To element kultury organizacyjnej wpisany w DNA marki. Liczne programy rozwojowe, uruchomienie dualnych studiów na kierunku „Zarządzanie w sektorze QSR (Quick Service Restaurants – z ang. restauracje szybkiej obsługi)” na Akademii Leona Koźmińskiego, czy Talent Development Program – to tylko niektóre z wielu inicjatyw, które marka kieruje do pracowników.

To także docenienie wysiłku osób, którzy każdego dnia, od 30 lat, niezmiennie dbają o jakość doświadczeń gości restauracji. Rozwój przejawia się także w jasnej ścieżce awansu, która komunikowana jest pracownikom od pierwszego dnia pracy.

30 lat temu otwierałem pierwszą restaurację McDonald’s. Dzisiaj rozwijam cyfrowe innowacje w ponad 500 restauracjach w całym kraju

Jacek Kucharski zaczynał jako pracownik restauracji na rogu Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej w Warszawie, zwanej potocznie Sezamem. Obecnie jako IT Manager jest odpowiedzialny za wsparcie i utrzymanie ciągłości działania systemów IT w restauracjach oraz w biurze McDonald’s.

17 czerwca 1992 roku w dniu otwarcia pierwszej restauracji McDonald’s w Polsce tłum gości ustawił się w czterech kolejkach, które sięgały 300 metrów, aż do drzwi Poczty Głównej w Warszawie. Ochroniarze ze względów bezpieczeństwa limitowali wchodzących gości. Na otwarciu była prasa, radio, telewizja i wielu znanych gości. Jacek Kuroń, ówczesny Minister Pracy i Polityki Socjalnej, przecinał wstęgę. Wśród sławnych gości byli też Agnieszka Osiecka i Kazimierz Górski. – Towarzyszyła nam ogromna ekscytacja. Wszyscy wtedy zdawali sobie sprawę, że McDonald’s to ikona kapitalizmu i dobrobytu. Emocji było dużo, czuliśmy się częścią wyjątkowej historii – wspomina Jacek. – Byliśmy przygotowani na tłumy, ale to, co się wydarzyło, przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. 17 czerwca 1992 roku pobiliśmy rekord świata w liczbie transakcji jednego dnia – zarejestrowaliśmy ich 13 304! Ten rekord zrobił ogromne wrażenie na wszystkich, w tym na władzach globalnych McDonald’s. Wtedy już wiedzieliśmy, że McDonald’s będzie w Polsce pozytywnie przyjęty i czeka nas dobry, stabilny rozwój! – dodaje Jacek.

Od trzech dekad rozwój towarzyszy Jackowi także na ścieżce jego zawodowej kariery. Początkowo pracę łączył z nauką, następnie przeszedł wszystkie szczeble kariery na poziomie restauracji aż do stanowiska kierownika. W 2003 roku dołączył do biura McDonald’s w roli konsultanta operacyjnego. Jego praca, zaangażowanie, a przede wszystkim wyniki spowodowały, że w 2012 roku otrzymał promocję na pozycję managera operacyjnego. Odpowiadał wówczas za region warszawski i prowadzenie projektów, chociażby takich jak wdrożenie Platformy Integracyjnej, która na rynku Jacka była wprowadzana jako pierwsza w kraju.

W 2016 roku rozpoczął współpracę z grupą franczyzobiorców. Przez ostatnie lata osiągnął z nimi wiele sukcesów, odpowiadał za wdrożenie nowych inicjatyw, otwarcia kolejnych restauracji i procesy rekrutacyjne nowych franczyzobiorców. Dziś jako członek zespołu Global Technology wspiera wprowadzanie i rozwój cyfrowych innowacji w ponad 500 restauracjach w całym kraju.

Pracownik, który może się rozwijać, to najlepsza wizytówka marki

– W pracy z ludźmi najbardziej lubię ich historie. To niesamowite, jak różnimy się od siebie i ile możemy się od siebie wzajemnie nauczyć. Spotkanie z człowiekiem to dla mnie okazja do poszerzania horyzontów. Uwielbiam słuchać pracowników i sprawiać, że ich praca jest przyjemniejsza. Jeśli zrobię komuś dzień, to od razu i mój jest lepszy – mówi. Dominika motywuje swój zespół do tego, aby jak najwięcej czerpał z możliwości rozwoju w McDonald’s, ponieważ wierzy, że pracownik, który może się rozwijać, to najlepsza wizytówka marki. McDonald’s daje też ogromny pakiet szkoleń. Początkowo są one zapewniane lokalnie, ale od poziomu doświadczonego kierownika restauracji, pracownicy mogą brać również udział w zajęciach w ramach tzw. Hamburger University. Firma dysponuje siedmioma ośrodkami szkoleniowymi na całym świecie, w Europie zlokalizowane są one w Monachium i Londynie. Tworząc programy rozwojowe, McDonald’s współpracuje z międzynarodowymi ekspertami rynku szkoleń i coachingu.

Dzięki globalnemu grantowi, który polski rynek otrzymał dwa lata temu, firma przeznaczyła milion dolarów na uruchomienie studiów dualnych we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego „Zarządzanie restauracjami szybkiej obsługi (QSR)”. Dzięki temu blisko 100 osób ma możliwość zdobycia w ramach organizacji wyższego wykształcenia i połączenia wiedzy akademickiej z jej praktycznym wykorzystaniem w biznesie.

W obszarze rozwoju i szkoleń McDonald’s wdraża też nowoczesne technologie. To pozwala organizacji w bardzo szybkim tempie reagować na zmiany, pomimo rozmiaru systemu McDonald’s – ponad 500 restauracji w całej Polsce. Nowe technologie umożliwiają dotarcie do wszystkich lokalizacji w tym samym czasie. Dzięki temu nie ma problemu z komunikacją, przepływem informacji oraz wprowadzaniem nowych rozwiązań.