Co to znaczy rozwój i wzrost firmy?

Rozwój firmy to nie to samo co jej wzrost. Mimo że te pojęcia bywają używane zamiennie, występują między nimi kluczowe różnice. Czym się różni rozwój od wzrostu firmy? 

Rozwój firmy to proces składający się z wielu etapów, których celem jest wdrożenie zmian i wypracowanie przewagi konkurencyjnej. Obejmuje różnego rodzaju celowe i zorganizowane działania, które wprowadzają innowacje, ale też doskonalą już funkcjonujące w podmiocie mechanizmy. Jest długoterminowym procesem doskonalenia, który odnosi się ogólnie do przedsiębiorstwa. Może dzięki temu obejmować różne obszary, w tym np. wprowadzenie nowych rozwiązań technologicznych. 

Wzrost firmy to z kolei zmiana wielkości przedsiębiorstwa rozumiana jako powiększenie jego działalności. W odróżnieniu od rozwoju przedsiębiorstwa, który koncentruje się na doskonaleniu, w tym przypadku mamy do czynienia ze wzrostem ilościowym. Wzrost firmy może mieć różne oblicza i być mierzony w oparciu o wiele parametrów. Jako przykład można podać m.in. podwyższenie wartości rynkowej firmy, wzrost zysku czy zwiększenie poziomu inwestycji. 

Wzrost firmy stanowi często element celów strategicznych przedsiębiorstwa i bywa traktowany jako rezultat rozwoju. 

Na czym polega rozwój firmy?

Rozwój przedsiębiorstwa to proces ekspansji, który obejmuje różne strategie. Ich celem jest rozszerzenie skali działalności, w tym pozyskanie nowych klientów i zwiększenie dochodów czy wprowadzenie nowych produktów lub usług. 

Rozwój przedsiębiorstwa wymaga stworzenia odpowiedniej strategii. Tworzy się ją na podstawie analizy rynku, w tym konkurencji, potrzeb klientów i obecnych trendów. Rozwój firmy to takie zmiany w działalności podmiotu, które poprawiają efektywność, umożliwiają wdrożenie atrakcyjnych innowacji oraz poprawę kontaktów z otoczeniem przedsiębiorstwa, w tym partnerami, klientami i interesariuszami. 

Rozwód biznesu może przybierać różne formy. To, jaka będzie miała miejsce w danym przypadku, zależy przede wszystkim od branży, otoczenia biznesowego i celów. Typy rozwoju przedsiębiorstwa można podzielić na: 

  • rozwój wewnętrzny – generowany w ramach przedsiębiorstwa, np. poprzez poprawę efektywności operacyjnej i zwiększenie w ten sposób sprzedaży; 
  • rozwój zewnętrzny – uzyskiwany poprzez współpracę zewnętrzną – w tym m.in. fuzje i przejęcia – która daje możliwość pozyskania zasobów czy wejścia na nowe rynki; 
  • rozwój przez dywersyfikację – polega na zróżnicowaniu oferty przedsiębiorstwa, w tym nawet na obszary niezwiązane z dotychczasową działalnością. Wprowadzenie nowych produktów czy usług pozwala pozyskać więcej klientów, a co za tym idzie – przyspieszyć wzrost i zwiększyć zyski;
  • rozwój poprzez partnerstwo – sojusze z innymi przedsiębiorstwami ułatwiają osiąganie celów długoterminowych poprzez wymianę wiedzy i technologii oraz wejście na nowe rynki; 
  • rozwój poprzez technologie – postęp jest w tym przypadku osiągany przez innowacje technologiczne czy wdrożenie nowych procedur, które są możliwe dzięki R&D (badania i rozwój); 
  • rozwój poprzez wejście na rynki międzynarodowe – wyjście z działalnością poza granice kraju m.in. poprzez rozpoczęcie eksportu czy rozwijanie nowych oddziałów, które pozwalają pozyskać większą ilość klientów. 

Jak stworzyć strategię rozwoju firmy?

Plany na przyszłość firmy, które pozwolą wejść na wyższy poziom w biznesie, muszą być odpowiednio dobrane i sprecyzowane. Jak rozwinąć firmę? Proces jest długotrwały i wymaga skoordynowanego działania. Podstawa to stworzenie dobrej strategii rozwoju firmy. 

 

Strategia rozwoju przedsiębiorstwa to długoterminowy plan, który obejmuje szereg działań w zakresie kierunków rozwoju przedsiębiorstwa i metod wykorzystywanych w tym procesie. Uwzględnia nie tylko planowanie, ale również realizację i ocenę. To zarówno określenie kierunków rozwoju (np. rozszerzenie działalności na rynki międzynarodowe, poprawa wizerunku na rynku czy dywersyfikacja działalności), jak i potrzebnych narzędzi (m.in. siły roboczej czy technologii). Celem jest osiągnięcie pożądanych celów biznesowych. 

 

Jak stworzyć skuteczną strategię rozwoju firmy? 

Ustal misję i wizję – zacznij od zrozumienia wartości, które są kluczowe dla Twojego biznesu. Na tej podstawie przeanalizuj, gdzie chciałbyś się znaleźć w przyszłości. 

Przeanalizuj otoczenie konkurencyjne przedsiębiorstwa – sprawdź, jak działa konkurencja i co musisz zrobić, aby zbudować nad nią przewagę. Ustal, co robi źle, a w jakich działaniach odnosi sukcesy. 

Zrozum klientów, do których chcesz dotrzeć – aby stworzyć plan rozwoju, który przyniesie rzeczywiste efekty, musisz zastanowić się, czego oczekują od Twojego biznesu klienci. Stwórz profil idealnego klienta i określ jego potrzeby i wymagania. 

Wybierz główne cele – na podstawie takiej wszechstronnej analizy ustal podstawowe cele strategiczne, które są na ten moment najważniejsze dla Twojego przedsiębiorstwa. 

Stwórz plan działania – sprecyzuj kroki, które są niezbędne, aby osiągnąć zamierzone cele. Dołącz do nich harmonogram realizacji. 

Nadzoruj wykonanie planu – na koniec przystąp do realizacji strategii rozwoju przedsiębiorstwa. Monitoruj podejmowane działania i w razie potrzeby wprowadzaj niezbędne modyfikacje. 

Jak rozwinąć firmę na kolejny poziom? - szkolenia dla pracowników

Rozwój przedsiębiorstwa wymaga dopasowanych do potrzeb konkretnej organizacji działań. Jedną z ważniejszych wartości w firmie jest kapitał ludzki. 

To właśnie pracownicy stanowią podstawę działalności przedsiębiorstw na rynku i są bezpośrednio odpowiedzialni za wypracowanie przewagi konkurencyjnej. Wysoko wykwalifikowana siła robocza nie tylko zapewnia stabilność funkcjonowania, ale również daje firmie tożsamość i pozwala na osiąganie postępu organizacyjno-technologicznego. Spora część specjalistów wskazuje, że inwestowanie w kapitał ludzki może być często bardziej uzasadnione niż w majątek przedsiębiorstwa. 

Brak działań ukierunkowanych na podnoszenie kwalifikacji zespołu jest często przyczyną zahamowania rozwoju firmy. Szkolenia poszerzają wiedzę i umiejętności zatrudnionych, a co za tym idzie pozwalają wyróżnić się spośród konkurencji i usprawnić działalność podmiotu. Zapewniają oszczędność czasu i ograniczenie błędów, co bezpośrednio przekłada się na szybsze osiąganie celów i maksymalizację zysków. 

Szkolenia dodatkowo  poprawiają wizerunek przedsiębiorstwa na rynku, zarówno z punktu widzenia klientów, jak i potencjalnych wartościowych pracowników. U obecnych zatrudnionych stanowią czynnik motywujący i poprawiają satysfakcję z pracy. 

Skąd pozyskać środki na rozwój firmy?

Rozwój przedsiębiorstwa wymaga zaangażowania odpowiednich środków. Brak kapitału własnego nie wyklucza działań w tym kierunku. Istnieje kilka dodatkowych źródeł, z których można je czerpać. 

Jednym z popularniejszych rozwiązań jest znalezienie inwestora. Obecnie nie trzeba robić tego samodzielnie – istnieją wyspecjalizowane w tej dziedzinie podmioty, które zapewnią wsparcie organizacyjne i merytoryczne. Ciekawe możliwości oferują organizacje takie jak np. Polski Fundusz Rozwoju, który inwestuje w zrównoważony rozwój gospodarczy. PFR wspiera np. inwestycje w innowacje technologiczne czy ekspansję zagraniczną. 

Dodatkowo warto sprawdzić, czy firmie nie przysługują dotacje. Fundusze unijne umożliwiają pozyskanie środków m.in. na projekty badawcze, rozwiązania ekologiczne czy informatyzację. Oprócz tego do dyspozycji przedsiębiorstw pozostają standardowe formy finansowania, takie jak pożyczki czy leasingi. 

Zaangażowanie w rozwój przedsiębiorstwa to podstawa utrzymania się na rynku. Pozycję liderów na rynku osiągną podmioty, które przyłożą do niego odpowiednią wagę. Ważne, aby działania oprzeć o dobrze przygotowaną strategię rozwoju firmy.