Poznaj swojego pracownika

05.11.19
clock 5 min.
Pracodawcy od zawsze zadają sobie pytania dotyczące preferencji pracowników przy wyborze pracy. Chcieliby, realizując swoje cele, wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Pytanie brzmi, jak zrozumieć ich prawdziwe potrzeby i motywacje?

Chcemy, by pracodawca zdobył dobrego pracownika, a pracownik realizował się w pracy, której szuka na OLX.

Użytkowników, którzy na OLX poszukują pracy, możemy podzielić na dwa główne segmenty. Są to przede wszystkim osoby poszukujące pracy fizycznej, wymagającej mniejszych lub większych kwalifikacji, np. magazynierzy, pracownicy produkcji, budowlańcy i wykończeniowcy czy kierowcy. Drugi największy segment wypełniają kandydaci zainteresowani pracą specjalistyczną, biurową, np. w administracji, księgowości, obsłudze klienta czy też w charakterze przedstawiciela handlowego.

Dostrzegamy różnice w preferencjach i oczekiwaniach obu grup. Nasze badania wykazały, że o ile początkujący i wykwalifikowani pracownicy fizyczni poszukują poza godziwym wynagrodzeniem (które jest ważne dla każdej grupy zawodowej bez względu na charakter pracy) stabilności zatrudnienia oraz stałych godzin pracy, nie koncentrując się mocno na rozwoju osobistym, to już dla pracowników usług i specjalistów dużo większą rolę odgrywa atmosfera w zespole – cenią sobie pracę z fajnymi ludźmi. Kieruje nimi także chęć rozwoju i potrzeba ciągłego zwiększania zarobków.

Dane wewnętrzne OLX – badania ilościowe przeprowadzone na grupie 1754 użytkowników (40% kobiet, 60% mężczyzn) szukających pracy na olx.pl, marzec 2018.

Różnice zarysowują się także na etapie procesu poszukiwania pracy. Pracownicy fizyczni dostrzegają stosunkowo niewiele problemów podczas wybierania ogłoszeń. Zwracają jedynie uwagę na niewielki wybór ofert w pobliżu ich miejsca zamieszkania, co najprawdopodobniej wynika ze specyficznej lokalizacji firm produkcyjnych (znajdują się często na obrzeżach miast czy we wsiach), a także na nieposiadanie CV.

Specjaliści natomiast za utrudnienia w poszukiwaniu pracy uznają zbyt mało informacji w ogłoszeniu o pracę. Cenią sobie swój czas, dlatego chcieliby wiedzieć więcej, zanim aplikują na konkretne stanowisko.

Specjaliści dodatkowo uważają, że pracodawcy mają niejednokrotnie zbyt wygórowane oczekiwania, które nie zawsze są odzwierciedleniem rzeczywistego zakresu obowiązków.

Zrozumieć pracownika to poznać człowieka

Na rynku pojawia się wiele raportów, które na różne sposoby próbują przybliżyć sylwetki pracowników. Wiele z nich prezentuje podobne, często dość intuicyjne wnioski. Nic dziwnego, w końcu za każdym stanowiskiem stoi człowiek mający w ujęciu ogólnym zbliżone oczekiwania do grupy zawodowej, którą reprezentuje. My także regularnie dzielimy się z pracodawcami wynikami badań przeprowadzanych na naszych użytkownikach. Próbujemy pomóc im stworzyć odpowiednią ofertę pracy, która jest pierwszym i bardzo ważnym ruchem, jaki pracodawca wykonuje w stronę pracownika. Wiemy, że ten ruch może zaowocować na kolejnych etapach rekrutacji – podczas rozmowy i później, w codziennej pracy.

Nasze kolejne badania pokazują, że problemy wskazywane przez pracowników wciąż się jednak pojawiają, że mimo prób naprawy komunikacji na linii pracodawca–pracownik, nie wszystko działa, jak trzeba. Postanowiliśmy więc pójść o krok dalej i przygotować raport, który będzie odzwierciedleniem nie tylko deklarowanych potrzeb użytkowników poszukujących pracy, ale też tych głęboko ukrytych, które niewypowiedziane mogą stać się blokadą w budowaniu porozumienia z pracodawcą.

W raporcie „Poznaj swojego pracownika”, przybliżamy profile 6 wybranych grup zawodowych z dwóch wspomnianych wcześniej segmentów – trzech kategorii z segmentu pracowników fizycznych (Kierowca / kurier, Kasjer / ekspedient i Produkcja) oraz trzech kategorii z segmentu specjalistów (Przedstawiciel handlowy, Administracja biurowa i Obsługa klienta / call center).

Do badań jakościowych zaprosiliśmy aż 77 użytkowników OLX.

Nasza głęboka analiza wybranych segmentów rynku pracy była możliwa dzięki przyjętej metodyce – zastosowaliśmy podejście human-centred design, które wywodzi się z projektowania usług i produktów. Byli to zarówno doświadczeni pracownicy, jak i osoby początkujące, poszukujące swojego miejsca na rynku pracy. użytkowników. Obie grupy zaprezentowały odmienne podejście w ramach wybranych segmentów, czy idąc dalej – konkretnych kategorii zawodowych. Badania jakościowe uzupełniliśmy badaniami ilościowymi przeprowadzonymi na ponad 3 tys. osób.

Wychodzenie poza strefę deklaratywną pozwoliło nam lepiej zrozumieć prawdziwe potrzeby pracowników, poznać ich ludzkie pragnienia i problemy, a nie tylko zawodowe preferencje. Mogliśmy spojrzeć na naszych użytkowników z innej, zdaje się, lepszej perspektywy. I właśnie tą perspektywą oraz wnioskami z badań podzielimy się na łamach raportu.

Zasięg serwisu olx.plogłoszenia na OLX przeglądało w październiku 2018 r. ponad 13,5 mln osób – pozwala nam poznać preferencje sporej części Polaków. 3,2 mln [1] z nich szuka pracy i wbrew pozorom ich wymagania nie są tak duże. Z naszych badań wynika, że coraz częściej koncentrują się wokół podstawowych ludzkich potrzeb: zrozumienia, szacunku i otwartości.

Raport do pobrania w zakładce Raporty i Analizy

Przypisy:

  • [1] Dane PBI Gemius za październik 2018, wszystkie urządzenia.