Mniejsze wymagania i większe obietnice – wyniki badania „Rynek pracy pod lupą”

Pod koniec października 2019 r. zostały opublikowane wyniki badania opracowanego przez Grant Thornton pt. „Rynek pracy pod lupą”. W raporcie przeanalizowano 500 wybranych ofert pracy, które były publikowane przez pracodawców w Polsce w latach 2015–2019. Zmieniająca się sytuacja na rynku pracy ma realny wpływ na procesy rekrutacyjne, a wyniki wspomnianego badania mogą być skuteczną podpowiedzią, w jaki sposób tworzyć oferty pracy, by sprostać rosnącym wymaganiom pracowników.

Mniejsze wymagania – większe obietnice

Na przestrzeni ostatnich czterech lat ogłoszenia o pracę nie zmieniły formy w sposób znaczący, wciąż są tam zarówno oczekiwania względem kandydata, jak i benefity, które oferuje pracodawca. Zmianie uległa natomiast średnia liczba podanych elementów. Aktualnie statystyczna oferta pracy zawiera 5,2 wymagań, a w 2015 r. ta liczba wynosiła 6,7. Również liczba elementów w sekcji „co oferujemy” uległa zmianie, tym razem liczba wzrosła w stosunku do poprzednich lat. Pracodawcy w 2015 ro. oferowali statystycznie 4,5 benefitów, a na przestrzeni ostatnich czterech lat ich liczba wzrosła do 6,6.

Bardziej atrakcyjne oferty pracy

Mimo że sytuacja na rynku pracy wciąż się zmienia, jeden aspekt pozostaje niezmienny. Dla pracowników nadal najważniejszym elementem oferty pracy są atrakcyjne wynagrodzenie oraz szeroki zakres benefitów.

W ostatnich latach na popularności zyskały pakiety medyczne i sportowe.

Doświadczenie ważniejsze niż wykształcenie

Niedobór pracowników na rynku zmusza pracodawców do ciągłego obniżania wymagań, co prowadzi do oferowania posady osobom, które nie dysponują odpowiednim wykształceniem. Obecnie ukończenie określonych szkół wpisane jest w 44% ofert, czyli aż o 20% mniej niż cztery lata temu. Niezmiennie zdecydowanie najważniejszym wymogiem stawianym pracownikom jest posiadanie odpowiedniego doświadczenia, ta informacja znajduje się w 56% przeanalizowanych ofert pracy. Warto jednak dodać, że na przestrzeni ostatnich 4 lat procent ten również zmalał, w 2015 r. był on obecny w 70% ofert.

Zagraniczne firmy oferują więcej

Firmy zagraniczne w bardziej zdecydowany sposób podjęły walkę o pracownika niż przedsiębiorstwa z polskim kapitałem. Reakcją na niską stopę bezrobocia jest oferowanie coraz dłuższej listy benefitów. Obie grupy mają podobne wymagania względem kandydata, jednak firmy zagraniczne oferują większą liczbę dodatków, którymi kuszą pracowników. Zagraniczne firmy zdecydowanie silniej zareagowały na niekorzystną sytuację na rynku, oferując ok. 2,3 benefitów więcej niż polskie przedsiębiorstwa.

Źródła: