Kim są millenialsi?
Z socjologicznego punktu widzenia definicja pokolenia odnosi się do populacji, którą dzieli się ze względu na wiek. Generacja to zbiór osób w zbliżonym wieku, znajdujących się w poszczególnych fazach życia oraz mających podobne postawy i hierarchie wartości, wykształcone poprzez wspólne przeżycia i doświadczenia.
Podział na generacje pozwala lepiej zrozumieć przemiany społeczne oraz sformułować wnioski i przedstawić nowe oczekiwania i wyzwania stojące przed danym pokoleniem.
Współczesny podział na generacje, wyglądają następująco:
- pokolenie określane baby boomers, czyli ludzie urodzeni w latach 1946-1964;
- pokolenie X – osoby urodzone w latach 1965-1980;
- pokolenie millenialsów, inaczej zwane Y, czyli urodzeni w latach 1981-1996;
- pokolenie Z (generacja Z lub gen Z) – urodzeni w latach 1995-2012.
Zatem milenialsi to osoby, które w 2024 r. są między 43 a 28 rokiem życia. W związku z tym nie pamiętają czasów PRL-u i ograniczeń związanych z tym okresem. Milenialsi, od kiedy się urodzili, są świadkami kluczowych przemian gospodarczych i technologicznych. Ich doświadczenia pokoleniowe to m.in. rozwój gospodarki wolnorynkowej, przystąpienie Polski do Unii Europejskiej (2004 r.) i związane z tym otwarcie na Zachód, powstanie internetu, gry wideo, a także zamachy na WTC z 11 września 2001 r.
Pokolenie millenialsów wychowywane było w wierze, że sami decydują o swoim losie, stąd mają wysokie mniemanie o własnej wyjątkowości i posiadanych umiejętnościach. Poza tym są odporni na oddziaływanie autorytetów i mają awersje wobec krytyki.
Milenialsi, którzy napatrzyli się na ciężko pracujących rodziców, w większości przedkładają jakość życia i doświadczenia niż posiadanie rzeczy. Większą uwagę zwracają na work-life balance, atmosferę w zespole niż na awanse i wysokie zarobki. Znacznie chętniej też niż inne generacje zakładają własne firmy. Co więcej, millenialsi z racji obycia z nowymi technologiami i internetem, są doskonale przygotowani do pracy w międzynarodowym globalnym środowisku i potrafią rozwiązać powtarzalne problemy, choć gorzej radzą sobie z niestandardowymi.
Charakterystyka pokolenia Z
Pokoleniem Z albo gen Z nazywa się ludzi urodzonych w latach 1995-2012. Więc jest to młoda część społeczeństwa, która to dopiero rozpoczyna kariery zawodowe i powoli wkracza na rynek pracy. W 2024 r. mają oni od 29 do 12 lat.
Jest to pierwsze pokolenie, które reprezentuje w pełni scyfryzowane społeczeństwo. Oni nie znają świata bez internetu oraz mediów społecznościowych. W związku z tym doskonale się w nim odnajdują, potrafią błyskawicznie wyszukać informacje, ale też chętnie dzielą się zdobytą wiedzą.
Niestety wielu młodych ludzi ze względu na dużą ilość czasu spędzanego w wirtualnym świecie, ma znikome umiejętności społeczne. Poniekąd z tego powodu, ta generacja bardziej niż inne potrzebuje bycia docenionym i szanowanym i oczekuje również możliwości pracy zdalnej. Z drugiej strony wielu młodych nie ma pomysłu na swoją karierę zawodową i sprecyzowanych planów na przyszłość, nie są też pewni swoich kompetencje i nie mają ambicji kierowania zespołem.
Pokolenie Z może też mieć spore problemy z koncentracją i uwagą, która jest podatna na bodźce zewnętrzne. Dlatego największym wyzwaniem dla pracodawców jest zainteresować młodych i skupić ich uwagę na dłużej. W tym celu muszą oni wykazać się kreatywnością i innowacyjnością oraz pamiętać o systematycznym feedbacku.
Co ciekawe, pokolenie Z jest bardziej konserwatywne niż poprzednie generacje. Cechuje się mniejszą skłonnością do ryzyka i pragmatyzmem. Ich decyzje co do zmiany pracy albo zakupów są dobrze przemyślane. Co wcale nie oznacza, że zwlekają z ich podejmowanie.
Podobieństwa między millenialsami a przedstawicielami pokolenia Z
Millenialsi i pokolenie Z wbrew pozorom ma wiele podobnych cech i oczekiwań. Oto najbardziej zauważalne podobieństwa między obiema generacjami.
Umiejętność korzystania z najnowszej technologii. Oba pokolenia od małego zaznajamiały się z cyfrowym światem, dlatego wykorzystywanie w pracy i życiu prywatnym nowych urządzeń i oprogramowania nie stanowi dla nich problemu. Co więcej, oczekują oni, że większość procesów pracy zostanie poddana cyfryzacji, np. wideokonferencje i czaty zastąpią klasyczne spotkania działowe w salach konferencyjnych. Poza tym większość z nich preferuje system pracy zdalny albo hybrydowy.
Dla obu pokoleń istotne jest, czy firma, w której pracują, podziela ich wartości. W tym przypadku ważna jest odpowiedzialność biznesu wobec ochrony środowiska oraz interesów społecznych. Będą więc szukać pracodawcy, który nie tylko wdraża najnowsze technologie, ale też przyczynia się do wprowadzania zmian w ich społeczności.
Potrzeba uznawania osiągnięć. Millenialsi, jak i gen Z oczekują informacji zwrotnej dotyczącej wykonanej przez nich pracy – najlepiej w trybie natychmiastowym. Nagradzanie nawet drobnych osiągnięć, pozytywnie wpływa na ich motywację i chęć do pracy.
Work-life balance. Opisywane generacje bardzo cenią sobie życie prywatne i nie chcą pracować po godzinach. Dla nich liczą się relacje towarzyskie, odpoczynek i rozwijanie swoich zainteresowań.
Konsekwentna i otwarta komunikacja od pracodawcy także mieści się w oczekiwaniach obu grup. Dla przedstawicieli pokolenia milenialsów i Z ważne jest, aby wiedzieć, na jakim etapie są projekty, w których uczestniczą, co zostało jeszcze do wykonania i jakie mają w związku z tym zadania.
Przedsiębiorczość. Oba pokolenia są przedsiębiorcze i chętnie otwierają własne firmy. Ponieważ są to ludzie otwarci na świat, bez obaw podróżują i nie obawiają się podjęcia pracy za granicą.
Różnice między millenialsami a generacją Z
Różnice między milenialsami a pokoleniem Z wynikają głównie ze szczegółów. Jak wspomnieliśmy, obie grupy cenią sobie informację zwrotną. Jednak milenialsi jako osoby pewne swoich umiejętności są bardziej wrażliwe na krytykę i wolą, aby ocenę przekazywać im z zaczętą i z pozytywnym wydźwiękiem. Inne są też preferowane formy komunikacji. Dla pokolenia Z najwygodniejsze w odbiorze są przekazy poprzez wideokonferencje oraz filmiki. Z kolei milenialsi lepiej reagują na komunikację tekstową i obrazkową (np. prezentacje). Ponadto młodzi ludzie z pokolenia Z znacznie mocniej stąpają po ziemi niż milenialsi, są też bardziej bezpośredni i otwarci.
Podsumowanie
Pokolenia Y i Z budzą duże zainteresowanie w kontekście rynku pracy. Jednak coraz częściej podział na generacje uważany jest za stereotypowy. W wielu przypadkach wskazywane cechą są krzywdzące dla pracowników, a niekiedy też mogą generować niepotrzebne koszty biznesowe np. na poszukiwania nowych metod zarządzania wyimaginowanymi pokoleniami.
Nie wolno zapominać, że ludzi kształtuje też środowisko, w jakim dorastali oraz wartości i poglądy wyznawane przez rodziców i bliskich. W związku z tym nie powinniśmy ocenić ich tylko w kontekście danego pokolenia.
Poza tym kluczem do dobrych relacji nie tylko z obiema generacjami, ale z każdym człowiekiem, jest szacunek i zrozumienie jego potrzeb.