Każdy pracownik to wyjątkowa historia
McDonald’s tworzy inkluzywne środowisko pracy i tym samym czerpie z różnorodności i doświadczenia pracowników. Jerzy pracuje w McDonald’s w Łodzi jako konserwator, a prywatnie uwielbia majsterkować i dawać nowe życie starym przedmiotom. – Każdy z nich ma swoją historię. To zupełnie jak z różnorodnymi osobami w moim zespole – mówi. W restauracji znalazł to, czego zawsze szukał – możliwości rozwoju i środowiska, które nie wyklucza, a łączy osoby z różnych zakątków świata, w różnym wieku, różnej płci.
Dla Jerzego praca w McDonald’s to codzienne wyzwania i brak nudy, której wyjątkowo nie lubi. W zależności od potrzeb jest elektrykiem, hydraulikiem, malarzem, restauracyjną „złotą rączką”. Przyznaje, że narzędzia nie mają przed nim tajemnic i że poradzi sobie z każdym wyzwaniem, a kiedy potrzebuje pomocy, zawsze ją otrzyma. Nigdy nie spotkał się z odmową – niezależnie, czy poprosił o nią pracownika sali, czy kierownika restauracji. W McDonald’s wszyscy są równi i rozwijają się na tych samym zasadach – wzajemnego wsparcia i szacunku.
Otwartość to wartość
Choć często stoi z boku i jest raczej typem obserwatora niż gaduły, to właśnie kontakt z ludźmi ceni sobie w pracy w Maku najbardziej. – Lubię to, że ludzie w McDonald’s zawsze doradzą i pomogą. W ten sposób ułatwiają życie sobie i innym. Razem tworzymy zgrany zespół i gramy do jednej bramki.
Grażyna od zawsze była otwarta na drugiego człowieka, bardzo dobrze odczytywała jego emocje i potrzeby. Być może to wynik jej wcześniejszego doświadczenia zawodowego – przez wiele lat opiekowała się osobami starszymi. Z powodów prywatnych wróciła do Polski, ale to, co robiła, dalej przychodzi jej naturalnie. – Zawsze wzruszają mnie momenty, gdy ludzie potrzebują pomocy. Wiele osób przychodzi do nas, będąc w trasie i potrzebuje zwykłego ludzkiego wsparcia – mówi Grażyna z McDonald’s w Kielcach, która niedawno dostrzegła w grupie gości dziewczynkę, która źle się czuła.
Jej ojciec wyjaśnił, że córkę bardzo boli głowa. Grażyna bez pytania przyniosła kubek lodu i dzięki zimnemu kompresowi samopoczucie dziewczynki od razu się poprawiło! Empatia pomaga także dostrzegać samopoczucie pracowników, którym kobieta zawsze oferuje pomoc.
Przyszedłem na chwilę, zostałem na dłużej
Mateusz Lizik, który jako 19-latek rozpoczął pracę w Maku, aby odciążyć finansowo rodziców, dzisiaj świętuje 15 lat w restauracji! Od 4 lat zarządza prawie 90-osobowym zespołem, który jest głównym powodem, dla którego lubi swoją pracę. Podczas otwarcia restauracji w Nakle rekrutował całą ekipę. Postawił na lokalnych pracowników, którzy pod jego skrzydłami mogą się nieustannie rozwijać. W komunikacji koncentruje się przede wszystkim na równych szansach i otwartym dialogu. W każdej sytuacji liczy się ze zdaniem swojego zespołu – to ludzie sprawiają, że każdego dnia rozpoczyna pracę z uśmiechem.
Różnorodność jest siłą McDonald’s. Pracownicy nieustannie czerpią z niej inspiracje i rozwijają się w oparciu o różne doświadczenia. Odnajdują wspólny język, bez względu na wiek, pochodzenie, doświadczenie czy kolor skóry. Mak buduje swoją przewagę w oparciu o różnorodność pracowników, dbając o szacunek do indywidualnych różnic.
– Każdy człowiek jest inny, ma inny charakter, do każdego trzeba podejść indywidualnie, nie traktować ludzi stereotypowo. Mój zespół to połączenie ludzi ekstrawertycznych i tych bardziej skrytych – tłumaczy Mateusz. – Każdy z nich dostaje takie same szanse. Dużo rozmawiamy o rozwoju. Każda nowa osoba wnosi kolejną, cenną cegiełkę do naszego zespołu i jeszcze lepszego funkcjonowania restauracji.
Zarządzanie różnorodnością, a tym samym budowanie kultury przynależności, to priorytet. Od 2012 roku z sukcesem wdrażane są elementy długofalowej strategii Zarządzania Różnorodnością w McDonald’s. Strategia firmy powstała w oparciu o działania globalne, ale w głównej mierze bazuje na badaniach lokalnych prowadzonych od 2019 roku. W najbliższych latach McDonald’s chce kontynuować działania w tym obszarze. Ich celem jest wzmacnianie kultury przynależności i odpowiedzialności wśród wszystkich pracowników restauracji i partnerów biznesowych oraz kształtowanie otwartego, akceptującego środowiska pracy.