Marketer na plus – jakich umiejętności potrzebuje w pracy?

26.07.22
clock 5 min.
Marlena Charlińska Marlena Charlińska

Marketing bez technologii? Ani rusz! W ofertach pracy specjaliści z tej dziedziny mogą obecnie przebierać. W serwisie OLX poszukiwanych jest obecnie ponad 1,5 tys. pracowników (dane z lipca 2022 r.). Aby jednak otrzymać dobrą propozycję, trzeba mieć odpowiednie kompetencje. Jakie umiejętności są dzisiaj na wagę złota?

Podobnie jak wiele innych branż marketing ewoluuje. Gdy zapoznamy się z ofertami pracy na stanowisko specjalisty ds. marketingu, bardzo często lista oczekiwań jest naprawdę rozbudowana. Tym samym zmienia się zapotrzebowanie na określone specjalizacje i umiejętności. Firmy muszą na bieżąco reagować na zachodzące zmiany i szybko dostosowywać się do potrzeb klientów, tym samym marketing na przestrzeni ostatnich lat zmienił nieco swoje oblicze. Pojawiają się nowe gałęzie, jak np. influencer marketing.

Silny rozwój e-commerce, pojawianie się coraz to nowszych rozwiązań i technologii wpłynęło na zmianę zachowań konsumenta, jak i jego oczekiwań. To z kolei spowodowało zmianę sposobu działania pracowników. Coraz większe znaczenie mają umiejętności z zakresu marketingu internetowego. Znajomość nowych technologii jest ważna zarówno w zakresie automatyzacji działań, jak i zaawansowanych analiz.

W serwisie OLX Praca w kategorii Marketing znaleźć można ponad 1500 ofert pracy (dane z lipca 2022 r.). Głównie poszukiwani są specjaliści z zakresu:

Najwięcej ogłoszeń dotyczy pracy w województwach: mazowieckim, śląskim, wielkopolskim i małopolskim.

Technologie marketingowe dużym wsparciem

Internet, cyfrowe kanały sprzedaży spowodowały, że klienci przyzwyczaili się do personalizacji, do real-time marketingu, jak i do zautomatyzowanej obsługi. Aby zachować płynność procesów firmy, korzystają z rozwiązań informatycznych, które ułatwiają i pozwalają zautomatyzować różnego rodzaju działania marketingowe. Należą do nich m.in. systemy CRM (customer relationship management), a więc rozwiązania umożliwiające automatyzację zarządzania relacjami z nowymi oraz obecnymi klientami, czy też CDP, a więc system informatyczny pozwalający na gromadzenie informacji o klientach z różnych źródeł w celu wykorzystania ich w rozwiązaniach automatyzujących komunikację z użytkownikami lub pozyskiwania insightów konsumenckich.

Obok systemów pozwalających na zbieranie czy też integrację danych ważna jest również analityka. Dzisiejszy marketing przenika przez wiele różnych płaszczyzn i dziedzin. Obecnie można śmiało nazwać go marketingiem cyfrowym. Kandydaci powinni być dobrze zorientowani w najlepszych praktykach dotyczących poczty e-mail, sieci, treści, mediów społecznościowych, a także marketingu mobilnego, cyfrowego sprzętu audiowizualnego np. do podcastów lub projektowania cyfrowego.

Marketing skorelowany ze sprzedażą

Przykładem takiej dziedzinowej infiltracji jest m.in. współodpowiedzialność za płynność sprzedaży. Granica między marketingiem a sprzedażą zaciera się, a działy marketingu muszą – podobnie jak sprzedaż – dostarczać wymierne efekty i brać odpowiedzialność za efektywność procesów, jak i za wyniki finansowe firmy. Dzisiaj marketing i sprzedaż muszą iść ręka w rękę, aby zagwarantować pozytywne doświadczenia po stronie klienta i odpowiadać na bieżące potrzeby rynku.

Marketing nie obędzie się również bez umiejętności analizowania danych. To powinno stanowić podstawę działań marketerów. Nie chodzi tylko o znajomość narzędzi, takich jak Google Analytics czy Google Ads, ale przede wszystkim o umiejętność interpretacji danych, wyciągania z nich wniosków i dostosowywania swoich działań do sytuacji. Analizowanie zarówno swoich sukcesów, jak i porażek pozwala szybko i efektywnie odpowiadać na nowe wyzwania.

Agile – zwinne zarządzanie projektami

Mówiąc o szybkiej adaptacji i produktywności, warto wspomnieć o umiejętności zwinnego zarządzania projektami. Ta kompetencja jest również niezwykle ważna dla dzisiejszego marketingu, szczególnie w przypadku osób na stanowiskach project managerów. Zwinne zarządzanie projektami i rozwiązania informatyczne są kluczowe dla tych specjalistów na każdym poziomie. Chociaż organizacje mogą wykorzystywać różne narzędzia, to kandydaci na stanowiska związane z marketingiem powinni znać zasady i korzyści płynące z metodyk zwinnych.

Jakie jeszcze cechy powinny wyróżniać dobrego marketera?

  • Dokładność – dbać o to, aby nic nie umknęło jego uwadze. To ważne, aby osoba zajmująca się marketingiem potrafiła wychwycić najmniejsze błędy i dopracować przygotowywane materiały w najmniejszym szczególe.
  • Proaktywność – specjalizujący się w działaniach marketingowych pracownik nie powinien czekać, ale starać się wyprzedzać tok wydarzeń, aby lepiej dopasowywać się do potrzeb klientów zewnętrznych. Proaktywna osoba potrafi proponować rozwiązania marketingowe odpowiednie dla danej organizacji.
  • Znajomość natury ludzkiej – dzisiejszy marketing – choć mocno osadzony w rozwiązaniach cyfrowych – wciąż nierozerwalnie związany jest z emocjami i zachowaniami ludzkimi. Niezbędne jest rozumienie, dlaczego klient podejmuje takie, a nie inne decyzje.
  • Szybkość działania – to ważne, aby działać tu i teraz, w czasie rzeczywistym – przeprowadzić akcję na Facebooku, stworzyć e-mailing nawiązujący do bieżącego zdarzenia, kontekstu i w ten sposób wykorzystać moment, w którym ludzie poszukują informacji na dany temat.
  • Kreatywność i ciekawość – marketer powinien być gotowy na każdą ewentualność i umieć wyjść z trudnej sytuacji. W tej branży nieoceniona jest też ciekawość świata, a więc szukanie nowych rozwiązań, doświadczeń oraz wiedzy na temat konkretnych zjawisk.

Zakres kompetencji jest niezwykle szeroki, dlatego warto aktualizować na bieżąco wiedzę za pomocą dostępnych zasobów online, uczestniczyć w szkoleniach, konferencjach, webinariach, aby móc na bieżąco doskonalić kolejne umiejętności. Marketing zawiera w sobie tak wiele gałęzi i specjalizacji, że absolwenci wielu kierunków znajdują w tym obszarze odpowiednie miejsce dla siebie.

Źródła: