Jak zbudować autentyczną markę osobistą? [Polecamy książkę]

01.12.22
clock 4 min.
Zuzanna Piechowicz Zuzanna Piechowicz
Jak zbudować autentyczną markę osobistą? [Polecamy książkę]

Zbuduj silną markę osobistą! To rada, która jest kierowana do coraz szerszej grupy. Już nie tylko naukowcy, dziennikarze czy celebryci mają budować personal branding. Autentyczna marka osobista wspiera sprzedaż produktów, szansę na rynku pracy, rozwój osobisty. A co za tym idzie: w internecie można znaleźć setki poradników, w księgarniach dziesiątki książek, a na Spotify kilkadziesiąt podcastów o tej tematyce. Jedną z nich uznałam za szczególnie wartą polecenia.

W tym artykule:
  1. Nie wszyscy muszą cię lubić: nie jesteś zupą pomidorową
  2. Celebryckość kontra wartości
  3. Od czego w takim razie zacząć?

Angelika Chimkowska w swojej książce “Autentyczny Pesonal Branding, czyli silna marka osobista w praktyce” podchodzi do tematu budowania marki osobistej bardzo przekrojowo. To nie jest zbiór porad o tym, co publikować w mediach społecznościowych i jak znaleźć idealnego odbiorcę. Chociaż tej wiedzy w książce nie brakuje to główną osią narracji Chimkowskiej jest zbudowanie dalekosiężnej strategii opartej na świadomości swoich celów i wartości. Pracując z tą książką, bo to zdecydowanie książka do pracy, a nie tylko do czytania, można odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące nie tylko marki osobistej. Dzięki tej wiedzy można na nowo podejść do całej swojej kariery zawodowej. 

Dodatkowego smaczku dodaje książce erudycja autorki. Obok cytowanych badań można przeczytać słowa Seneki czy… Renaty Przemyk. Jest w niej też dużo humoru i błyskotliwych podsumowań. Na przykład: “Faceci w drogich, szytych na miarę garniturach wydają się kompetentni, dopóki nie zdasz sobie sprawy, że pracują dla facetów w T-shirtach”. Wisienką na torcie są wskazówki dotyczące budowania marki osobistej dawane przez ekspertów różnych dziedzin: Dominikę Bettman, dyrektorkę polskiego oddziału Microsoft, Jowitę Michalską, CEO Digita University, Jacka Santorskiego, psychologa biznesu czy Marcina Sienkowskiego,Head of Marketing OLX. 

Nie wszyscy muszą cię lubić: nie jesteś zupą pomidorową

Co ważne, w książce znajdziemy też sposoby na radzenie sobie z perfekcjonizmem czy syndromem oszusta. A to przecież mechanizmy, które skutecznie odciągają od budowania marki osobistej. Brak pewności co do swoich kompetencji i obawa przed oceną też nie sprzyjają aktywności w przestrzeni publicznej, jaką są na przykład media społecznościowe. 

Chimkowska pisze: „Nie jesteś czekoladą, aby wszystkich uszczęśliwiać, ani zupą pomidorową, aby wszystkim smakować! Skoro nawet Jezus pomimo obiektywnie czynionego dobra miał swoich przeciwników i nie był w stanie zadowolić wszystkich, to znak, że podejmowanie takich prób nie ma sensu. Uświadomienie sobie tego faktu sprawia, że nie stawiasz sobie nierealistycznego celu bycia osobą akceptowaną, lubianą czy podziwianą przez wszystkich”. 

Celebryckość kontra wartości

”W centrum silnej marki osobistej jest odbiorca, a nie własne ego” – pisze Chimkowska i prezentuje osiem punktów, dzięki którym można odróżnić osobę, która jest sławna od tej, która prezentuje istotne wartości: 

  1. duża wiedza w obrębie określonej specjalizacji 
  2. świadomość i odwaga w realizowaniu wartości oraz swojej życiowej misji 
  3. nastawienie na nieustanne uczenie się i pokojową wymianę poglądów 
  4. okazywanie szacunku, bez względu na poziom wiedzy i poglądy drugiej osoby 
  5. orientacja w biznesowych trendach, a przez to wyznaczanie kierunku aktualnym działaniom w branży 
  6. inspirowanie innych do działania, nie tylko gadania 
  7. działanie zgodnie ze swoimi wartościami, ale bez ranienia innych 
  8. autorytet w branży i reputacja wynikające z trwałych relacji, nie tylko chwilowego zachwytu

 

Ten przewodnik może się przydać, bo nawet jeśli nie budujemy własnej marki osobistej, to jesteśmy odbiorcami strategii budowania personal brandingu przez innych ludzi. Warto odróżniać te wartościowe treści, od działań skupionych wyłącznie na własnym ego. 

Od czego w takim razie zacząć?

Chimkowska prezentuje autorski model budowania marki Top of. Poprzez odpowiednie ćwiczenia, odpowiedzi na pytania i planowanie można z tą książką pracować, jak z osobistym strategiem silnej marki. Którym to strategiem jest Angelika Chimkowska. Pierwszym krokiem do pracy z tym modelem jest odpowiedź na pytania: 

Tożsamość – Kim jesteś? 

Obietnica – Jaką obietnicę składasz?

Pozycja – Dlaczego inni mieliby ci ufać?

Osobowość – Co Cię wyróżnia?

Forma – W jakim stylu swoją obietnicę zrealizujesz? 

W książce jest dużo więcej pytań pomocniczych oraz grafika ułatwiająca pracę z modelem.