LinkedIn – co to jest i jak działa?

LinkedIn to międzynarodowy serwis społecznościowy, ukierunkowany na nawiązywanie kontaktów zawodowo-biznesowych. Użytkownicy mogą tworzyć indywidualne, jak i firmowe konta. W serwisie zamieszcza się wyłącznie informacje zawodowe, a na profilu widoczne są dane dotyczące przebiegu kariery zawodowej, ukończonych kursów i szkoleń oraz zdobyte umiejętności. Każdy może też na portalu publikować swoje treści oraz komentować i polecać publikacje innych użytkowników.

LinkedIn oferuje bezpłatne konto Basic oraz subskrypcje Premium, którą możesz wypróbować bezpłatnie przez miesiąc.

Bezpłatne konto umożliwia:

  • odszukać stare i nawiązać nowe kontakty;
  • prosić o rekomendacje i ich udzielać;
  • przeglądać profile innych użytkowników;
  • otrzymywać wiadomości InMail;
  • zapisywać do trzech wyszukiwań i otrzymywać cotygodniowe powiadomienia z nimi związane.

W wersji Premium są dostępne następujące subskrypcje:

  • Premium Career – formuła dla pracowników. Pozwala znaleźć pracę i rozwinąć karierę zawodową.
  • Sales Navigator – umożliwia budowę bazy potencjalnych klientów.
  • Recruiter Lite – opcja dla działów HR. Z nią znajdziesz kandydata i go zatrudnisz.
  • Premium Business – subskrypcja ta pozwala zdobyć wiele informacji biznesowych mających na celu rozwój firmy.
  • LinkedIn Learning – platforma edukacyjna, dzięki, której poprawisz swoje umiejętności i zdobędziesz nowe.

Pozwalają one dodatkowo np. na sprawdzenie, kto wyświetlił Twój profil, wysyłanie bezpośrednich wiadomości oraz prywatne przeglądanie profili.

LinkedIn – dla kogo?

LinkedIn to portal dla każdej osoby, która chce rozwinąć się zawodowo. Odnajdą się tu studenci rozpoczynający karierę i szukający stażu w znanych korporacjach oraz prezesi i eksperci chcący podzielić się swoją wiedzą. Jeśli zastanawiasz się nad zmianą pracy, to LinkedIn jest też dla Ciebie – znajdziesz tu wiele ofert z całego świata. Prowadzisz firmę i szukasz nowych klientów? Na portalu są przedstawiciele wszystkich branż.

Dlaczego warto mieć profil na LinkedIn?

LinkedIn daje ogromne możliwości. Na portalu swoje konta mają prezesi wielkich korporacji, specjaliści w niemalże każdej dziedzinie, a także znane osoby. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, abyś stworzył własną sieć kontaktów, które mogą przydać Ci się w rozwoju kariery. Poza tym możesz na bieżąco obserwować działania interesujących Ci firm. Co więcej, na portalu zareklamujesz swoje usługi i produktu, a co najważniejsze siebie.

Przemyślane wpisy, dobrze uzupełniony profil i aktywność to najlepsza wizytówka. Dzięki portalowi masz możliwość stworzenia własnej marki i pokazania siebie jako eksperta w danej dziedzinie. A to na pewno zaprocentuje w sytuacji, kiedy będziesz szukał pracy.

Jak stworzyć profil na LinkedIn?

Założenie konta jest dość proste, jednak czasu z pewnością będzie wymagało uzupełnienie poszczególnych sekcji.

Rejestracja

Aby utworzyć nowe konto, wejdź na stronę linkedin.com na ekranie pojawi się formularz rejestracyjny, w którym musisz wpisać:

  • prawdziwe imię i nazwisko – niedozwolone jest używanie nazwy firmy albo pseudonimu;
  • imienny adres e-mail;
  • hasło.

Możesz też dołączyć do LinkedIn, używając swoich danych logowania Google lub Apple ID. Po wpisaniu danych kliknij Dołącz teraz.

Stworzenie nagłówka

Nagłówek to najważniejsze informacje na Twoim profilu, ponieważ pojawiają się od razu pod zdjęciem. Oprócz imienia i nazwiska oraz lokalizacji musisz podać stanowisko, formę zatrudnienia, nazwę aktualnego pracodawcy oraz branżę. W opisie stanowiska warto wpisać dodatkowe informacje, np. branżę, tytuły naukowe (jeśli jest to istotne) albo słowa kluczowe, po których znajdą Ci rekruterzy.

Następnie zostaniesz poproszony o informacje, czy aktywnie szukasz pracy i czy jesteś otwarty na nowe oferty. Potem serwis zasugeruje Ci kontakty lub firmy, które możesz chcieć obserwować. Po czym zostaniesz przekierowany na swoje konto LinkedIn.

Dodanie zdjęć (cover i background photo)

Zdjęcie profilowe powinno być profesjonalne i pasować do branży, w jakiej pracujesz. Może to być ta sama fotografia co w Twoim CV, byleby była aktualna.

Background photo to jest baner widoczny w tle zdjęcia profilowego. Powinien być związany z Twoją branżą, jednak nie może odciągać uwagi od profilu. Na przykład dla agenta nieruchomości dobrym pomysłem na baner będzie panorama miasta, jaki obsługuje. Dla fotografa – ciekawe ujęcie z aparatem w tle, a dla analityka – zestawienia i wykresy.

Napisanie podsumowania profilu

W tej sekcji możesz opisać swoje doświadczenia z różnych miejsc pracy, branżę, umiejętności albo najważniejsze osiągnięcia. Pochwal się sukcesami i wymień swoje mocne strony.

Uzupełnienie sekcji Licencje i certyfikaty, Doświadczenie, Osiągnięcia

Każda cześć profilu powinna być dokładnie uzupełniona. Te sekcje wymagają podania informacji identycznych z Twoim CV.

Ustawienie spersonalizowanego linku

W LinkedIn możesz zmienić adres URL profilu, na bardziej czytelny niż ciąg znaków i liczb. Aby to zrobić, wejdź w edycję profilu, następnie w Ustawienia profilu publicznego i tam znajdziesz sekcje Edytuj niestandardowy adres URL. Usuń zbędne znaki po swoim nazwisku i zapisz.

LinkedIn – jak prowadzić profil?

Samo założenie konta na LinkedIn nie zawsze przyniesie Ci zamierzone korzyści. Możesz oczywiście biernie przeglądać portal albo też skupić się na ogłoszeniach o pracę. Jednak jeśli zależy Ci, abyś był postrzegany jako specjalista w danej dziedzinie, którego warto zatrudnić, lub też zlecić mu nowe projekty, musisz aktywnie prowadzić swój profil.

Dodawanie osób z branży do sieci kontaktów

Networking to skuteczny sposób na poszerzenie grona kontaktów. Zatem przeglądaj profile rekruterów z Twojej branży i nie obawiaj się wysłać im zaproszenia do Twojej sieci kontaktów. Rekruterom zależy na bazie zainteresowanych zmianą pracy kandydatów. Poza tym, kiedy będą szukać pracownika, to osoby z ich sieci będą pojawiały się w wynikach jako pierwsze.

Publikowanie na tablicy angażujących treści

Tablica to jest miejsce na dzielenie się ciekawymi publikacjami z Twojej branży, osiągnięciami działu albo firmy. Publikacje opatrz komentarzem zachęcającym do interakcji. Nie mieszkaj chwalić się efektami swojej pracy, np. ukończonymi szkoleniami.

Komentowanie wypowiedzi innych

Jeśli obserwujesz ludzi z branży, od czasu do czasu skomentuj ich wypowiedzi. Dzięki temu Twój profil będzie widoczny na ich tablicy. Pamiętaj, aby Twoja wypowiedź była na temat i brzmiała profesjonalnie. Zawsze miłym akcentem jest pogratulowanie innym sukcesu – nie zapominaj o tym.

Dołączenie do grup branżowych

Na LinkedIn jest wiele grup, w których toczą się dyskusje ściśle związane z dana branżą. Jest to doskonałe miejsce na podzielenie się swoją wiedzą i budowanie własnej marki. Pomocne wypowiedzi sprawą, że będziesz postrzegany jako specjalista w danej dziedzinie.

Rekomendacje i potwierdzenia umiejętności

Rekomendacje od byłych przełożonych to dobre świadectwo, że jesteś wartościowym pracownikiem. Zatem warto o nie prosić.

Potwierdzanie umiejętności przez współpracowników jest sygnałem dla rekruterów, że masz odpowiednie kwalifikacje w praktyce. Dobrym rozwiązaniem jest potwierdzanie umiejętności byłym kolegom z pracy, wtedy z pewnością oni odwdzięcza się Ci tym samym.

Jak szukać pracy przez LinkedIn?

Na Linkedin możliwości znalezienia pracy jest wiele. Jeśli dokładne wiesz, w jakiej branży albo w jakich firmach chciałbyś pracować, nawiąż kontakty z HR managerami, szefami działów, albo innymi decyzyjnym osobami poprzez wysyłanie spersonalizowanych wiadomości. Inną opcją jest też wyszukiwarka ofert pracy oraz ustawienia widoczności swojego profilu.

Ustawienie statusu i otrzymanie propozycji

Pamiętaj, że rekruterzy nie są bierni i też korzystają z wyszukiwarki kandydatów. Aby zwiększyć swoje szanse, odznacz okienko Otwarty na szukanie nowej pracy. Wtedy w okienku podajesz podstawowe informacje pracy, jaką chciałbyś podjąć (np. stanowisko, lokalizacja, forma zatrudnienia) i zatwierdzasz. Masz też opcję wyboru, kto zobaczy powyższą informację: każdy użytkownik LInkedIn albo wyłącznie rekruterzy.

Warto wiedzieć, że algorytmy portalu biorą pod uwagę firmę oznaczoną w Twoim profilu jako obecne miejsce pracy, więc informacja o Twojej gotowości do zmiany pracy nie powinna im się pojawiać. Jednocześnie LinkedIn nie gwarantuje w tym zakresie pełnej prywatności.

Wyszukiwarka ofert

Portal umożliwia też wyszukiwanie ofert pracy przez kandydatów. W tym celu wchodzisz w zakładkę Praca na górnym pasku. Wyszukiwanie jest możliwe po słowach kluczowych, nazwie stanowiska, umiejętnościach, nazwie firmy, lokalizacji. Wykorzystać też możesz stanowiska sugerowane przez LinkedIn na podstawie Twoich kwalifikacji i doświadczenia.

Aby zawęzić wyniki, skorzystaj z filtrów. Do wyboru masz takie opcje jak: data publikacji ogłoszenia, poziom doświadczenia, rodzaj pracy (np. pełny etat, staż), branża, obowiązki.

Jak chcesz zobaczyć pełny opis oferty, musisz ją kliknąć. Na tym etapie ogłoszenie możesz zapisać, od razu na nie aplikować albo napisać wiadomość do rekrutera.

Powiadomienia o nowych ofertach

Portal umożliwia utworzenie alertów o ofertach pracy na LinkedIn. Możesz ustawić powiadomienia codzienne lub cotygodniowe i wybrać, czy chcesz otrzymywać je przez e-mail, czy powiadomienia w aplikacji, lub tu i tu. Alerty skonfigurujesz podczas wyszukiwania ofert.

Jak usunąć konto na LinkedIn?

Proces zamykania konta jest szybki i prosty. W tym celu:

  • Kliknij swoje zdjęcie profilowe na stronie głównej, a następnie wybierz Ustawienia i Preferencje konta.
  • Wybierz opcję Zamknij konto w części Zarządzanie kontem.
  • Kliknij Kontynuuj, aby przejść dalej.
  • Wybierz powód zamykania konta i dotknij Dalej.
  • Podaj hasło i dotknij Zakończ

Po usunięcia konta stracisz wszystkie wpisane dane i kontakty, znikną udzielone Ci rekomendacje i potwierdzenia umiejętności. Jeśli zmienisz zdanie w ciągu 14 dni, możesz dokonać reaktywacji konta, jednak odzyskasz tylko swoje dane i dostęp do kontaktów.

Przed zamknięciem konta warto pobrać dane o swoim koncie. Są one dostępne w sekcji: W jaki sposób LinkedIn wykorzystuje dane. Otrzymać możesz m.in. następujące informacje:

  • dane o kontaktach (imię i nazwisko, stanowisko, firma, data nawiązania kontaktu oraz e-mail pod warunkiem, że dana osoba wyraziła zgodę na jego udostępnianie);
  • listę osób, którym potwierdziłeś umiejętności (jakie umiejętności i daty potwierdzenia);
  • listę osób, które potwierdziły Twoje umiejętności;
  • oferty pracy, na które aplikowałeś w przeszłości (data aplikacji, nazwa firmy, stanowisko, adres URL oferty pracy oraz nazwa przesłanego CV);
  • wysłane i otrzymane zaproszenia.

Jak nie jesteś pewny czy chcesz usunąć konto na zawsze, dokonaj hibernacji konta, czyli zawieszenia. Proces wygląda tak samo, jak w przypadku zamykania konta, z tym wyjątkiem, że w sekcji Zarządzanie kontem wybierasz: Zhibernuj zamiast Zamknij.

Ponownie będziesz mógł aktywować konto po 24 godzinach. Co daje hibernacja? W tym czasie Twój profil będzie niewidoczny, nawet Twoich kontaktów.

Pamiętaj też, że aktywacja hibernacji, automatycznie anuluje aktywny plan subskrypcji Premium.

Profil na LinkedIn – nowoczesne CV

Obecnie media społecznościowe to potężne narzędzie. LinkedIn jako portal skupiony na relacjach zawodowo-biznesowych skupia profesjonalistów z całego świata. Dobrze uzupełniony i prowadzony profil może prowadzić do zdobycia wymarzonej pracy albo pomóc w zdobyciu nowych klientów. Trzeba jednak pamiętać, że drogą do sukcesu jest aktywność w serwisie. Należy dbać o rozwój kontaktów i interesować się tym, co się dzieje w branży. Tutaj możesz też chwalić się swoimi osiągnięciami i dać się poznać rekruterom.

FAQ

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na OLX zawodowo.

Do czego służy Linkedin?

Portal LinkedIn służy do nawiązywania kontaktów zawodowo-biznesowych, wymiany wiedzy oraz prezentowania swojego dorobku zawodowego. Umożliwia też publikowanie ogłoszeń o pracę oraz wyszukiwanie kandydatów.

Ile kosztuje konto na LinkedIn?

Założenie konta i jego wersja podstawowa (Basic) jest bezpłatna. Subskrypcja wersji Premium do celów prywatnych kosztuje 99,99 zł miesięcznie (czerwiec 2023 r.).