Kultura organizacyjna – co to jest?
Istnieje wiele definicji kultury organizacyjnej w firmie. Pojęcie to ma swe korzenie w antropologii, psychologii społecznej oraz socjologii organizacyjnej. Jeden z najbardziej cenionych amerykańskim psychologów społecznych Edgar Schein, definiował kulturę organizacji jako całość fundamentalnych założeń, które dana grupa wymyśliła, odkryła lub stworzyła, ucząc się adaptacji do środowiska i integracji wewnętrznej.
Zatem można powiedzieć, że kultura organizacyjna to zbiór norm, wartości, przekonań oraz poglądów, jakie obowiązują w danej firmie i których muszą na co dzień przestrzegać pracownicy.
Elementy kultury organizacyjnej w firmie
Kulturę organizacyjną tworzy wiele elementów. Najczęściej przytaczany jest schemat stworzony przez Scheina. Wyróżnił on trzy poziomy kultury organizacyjnej firmy:
- Artefakty, czyli sztuczne twory danej kultury, które dzieli się na:
- językowe – slang, opowieści i historie;
- behawioralne – rytuały, kary, nagrody, wzorce zachowań i komunikacji;
- fizyczne – produkty, logo, technologia, sztuka, dress code.
- Normy i wartości, są trwalsze od artefaktów i trudniejsze do zaobserwowania, do nich się zalicza m.in.:
- cele i strategie organizacji;
- zespół pożądanych i niepożądanych cech pracownika, za które jest odpowiednio nagradzany albo karany;
- wizerunek firmy;
- styl zarządzania;
- relacje przedsiębiorstwa z otoczeniem;
- cechy struktury organizacyjnej.
- Założenia podstawowe, czyli fundament kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Ten poziom jest raczej niewidoczny i nieuświadomiony. Tworzą go m.in.:
- relacje międzyludzkie;
- natura człowieka, jego wartości i światopogląd;
- otoczenie, w jakim działa przedsiębiorstwo;
- podstawowe wartości, jakimi kieruje się organizacja.
Funkcje kultury organizacyjnej firmy
Właściwa kultura organizacyjna prawidłowo zdefiniowana pełni wiele funkcji w przedsiębiorstwie. Zasadniczo można je podzielić na poznawcze, integracyjne, adaptacyjne i rozwojowe. Kultura organizacyjna firmy między innymi:
- integruje pracowników, wzmacnia więzi międzyludzkie, sprzyja budowaniu zespołu i daje poczucie jedności i wspólnoty;
- pozwala na zrozumienie misji firmy, jej strategii, metod i celów działań;
- ułatwia komunikację między pracownikami i przełożonymi;
- wyznacza normy i standardy zachowania np. w feedbacku, w trakcie zastępowania innych członków;
- ułatwia codzienne funkcjonowanie w organizacji, dając wsparcie pracownikom i poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia;
- zwiększa zaangażowanie pracowników;
- unifikuje język, którym posługuje się organizacja i sposoby komunikacji;
- ogranicza konflikty i reguluje sposoby ich rozwiązywania;
- ujednolica ocenę efektów pracy, co może przełożyć się na transparentny i jasny system wynagrodzeń i premii;
- wyznacza zasady władzy, a także określa, kiedy i w jaki sposób można krytykować osoby ją sprawujące;
- niweluje negatywne emocje i agresywne działania powstałe na tle sprawowania władzy;
- wyznacza kryteria, na podstawie których są przyjmowani do pracy nowi członkowie zespołu;
- tworzy mechanizm nieformalnej kontroli;
- umożliwia organizacjom odróżnienie się od siebie;
- definiuje kierunki rozwoju firmy;
- znacząco wpływa na wizerunek przedsiębiorstwa i jego atrakcyjność jako pracodawcy.
Typy kultury organizacyjnej w firmie
Każda firma buduje swoją własną i wyjątkową kulturę organizacyjną, aczkolwiek można wyróżniać kilka powtarzających się kategorii.
Biorąc pod uwagę poziom identyfikacji pracowników z firmą oraz ich zaangażowanie wyróżniamy następujące rodzaje kultury organizacyjnej:
- przymusu – występuje, kiedy pracownicy pracują w danej firmie tylko ze względów finansowych i choć przestrzegają zasad i wartości, nie identyfikują się z nimi; pracownicy nie są zaangażowani w życie firmy i odchodzą z niej, jak tylko nadarzy się okazja;
- normatywna – jest przeciwieństwem kultury organizacyjnej przymusu, tutaj pracownicy są zaangażowani i w pełni utożsamiają się z firmą;
- utylitarna – jest stanem pośrednim, oznacza to, że nadal najważniejsze dla pracowników jest wynagrodzenie, ale w pewien sposób angażują się w życie firmy.
Z kolei bazując na określeniu celów i wartości można wyróżnić cztery model kultury organizacyjnej:
- władzy – scentralizowany typ kultury organizacyjnej, gdzie najważniejszy jest lider, decyzje wychodzą od niego i rozchodzą się promieniście na zewnątrz firmy, ten model cechuje szybkość podejmowania decyzji, aczkolwiek ich jakość zależy od jego kompetencji; ponieważ wszystko zależy od lidera, to jego utrata często zaburza funkcjonowanie przedsiębiorstwa;
- roli – sformalizowana i zbiurokratyzowana kultura, w której najważniejsza jest rola pracownika i jego zakres obowiązków oraz zadań do wykonania niż sama osoba; władza pochodzi z formalnej pozycji, a nie wynika z cech osobowościowych; ten typ kultury organizacyjnej sprawdzi się w firmach, które mają wyznaczone długofalowe cele;
- celu – ten model kierunkowany jest na pracę zespołową oraz cel, jaki powinna ona osiągnąć, zespoły dopierane są dynamicznie na podstawie kompetencji, podobnie jest z władzą w firmie, która wynika z doświadczenia i wiedzy; zaleta tego typu jest elastyczności i fachowość i łatwość dostosowania się do zmian;
- jednostki – w tym typie kultury organizacyjnej główną rolę odgrywa jednostka, a firma ma za zadanie stworzyć komfortowe warunki pracy, tutaj nie ma wyraźnego lidera – pracownicy są równi kompetencjami i zakresem władzy; ten rodzaj kultury sprawdzi się w organizacjach skupiających tzw. wolne zawody, np.prawników, księgowych albo architektów.
Dlaczego budowanie kultury organizacji jest tak ważne?
Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa buduje wizerunek firmy wewnątrz i na zewnątrz, dlatego powinna być dobrze zdefiniowana i przemyślana. Wtedy może przyczynić się do szybszych realizacji celów strategicznych. Zmotywowani i zaangażowani pracownicy, chętnie przychodzą do pracy, co przekłada się na większą wydajność. Kodeks etyczny firmy tożsamy z wartościami wyznawanymi przez zatrudnionych daje poczucie jedności. Takie osoby nie będą szukały nowego miejsca pracy.
Co więcej, w ten sposób tworzy się pozytywny odbiór firmy na zewnątrz. Ludzie chętniej korzystają z usług albo kupują produkty przedsiębiorstw, które angażują się społecznie, dbają o środowisko naturalne oraz pracowników.
Z kolei osiąganie celów, stabilność załogi i pozytywny wizerunek na zewnątrz podnosi wartość przedsiębiorstwa.
Kultura organizacyjna firmy – przykład
Kultura organizacyjna w firmie może przybrać rozmaite oblicza. W dużej mierze zależy to od branży oraz kręgu kulturowego, w jaki funkcjonuje przedsiębiorstwo.
Przykładowo, w firmie x każdy kandydat do pracy wpierw jest oceniany pod kątem wyznawanych wartości i norm moralnych, dopiero potem jak pasuje do organizacji, sprawdza się jego kompetencje. Dzięki temu można stworzyć zgrany zespół, który będzie identyfikował się z firmą.
Innym przykładem kultury organizacyjnej jest luźna forma komunikacji między pracownikiem a przełożonym, brak dress codu oraz docenianie współpracowników, poprzez np. drobne upominki lub karteczki z pochwałami.
Podsumowanie
Budowanie kultury organizacyjnej w firmie to dzisiaj nieodzowny element jej funkcjonowania. Dzięki niej przedsiębiorstwo odróżni się od konkurencji. Poza tym powszechnie znany zbiór reguł, wartości i norm wskaże pracownikom, dokąd zmierza firma, wyjaśni zasady jej funkcjonowania oraz pokaże jak osiągnąć wyznaczone cele.
Poza tym zespół mający takie same poglądy, idee i wartości co zakład, w którym pracuje, zwiększa zaangażowanie, efektywność i poprawia atmosferę.