Jak znaleźć pracę w zawodzie?

12.03.23
clock 4 min.
Redakcja

Jeszcze kilkanaście lat temu wyuczony zawód w szkole lub ukończone studia determinowały wybór pracy w tej samej dziedziny. Dziś jest inaczej, szczególnie biorąc pod uwagę wiele kierunkach humanistycznych, ale nadal jeśli ktoś chce pracować w zawodzie, rozwiązań jest naprawdę sporo. Bez względu na kierunek, istotne jest jednak to, aby szukając pracy, dobrze przygotować się do całego procesu.

W tym artykule:
  1. Praca w zawodzie – jak wykształcenie determinuje ścieżkę kariery
  2. Działania sprzyjające znalezieniu pracy
  3. Praca w zawodzie – jak ją znaleźć?

Praca w zawodzie – jak wykształcenie determinuje ścieżkę kariery

Osoba, która marzy o zostaniu prawnikiem wybiera studia prawnicze, a potem aplikację. Przyszli lekarze wybierają ścieżkę nauki na uniwersytetach medycznych. Ci, których celem jest nauczanie innych – np. dzieci w szkołach, idą na wybraną specjalizację, kształcą się w tym zakresie. Jeśli ktoś chce zostać ratownikiem medycznym, nie obędzie się bez stosownych kursów lub ukończonego kierunku. Są więc zawody, które z góry wymagają stosownego wykształcenia lub uprawnień. 

Jest też wiele kierunków, po których można otrzymać pracę w zawodzie, ale niekoniecznie istotny będzie dokument potwierdzający ukończenie studiów, ale doświadczenie zdobyte podczas nauki – przebyte staże, praktyki, wolontariaty lub praca dodatkowa. W końcu dziennikarz nie musi być wcale po studiach dziennikarskich, żeby pisać świetne artykuły, może po prostu znać się na konkretnej dziedzinie. 

Jak jednak znaleźć pracę w zawodzie? Na co zwrócić najważniejszą uwagę? Bez względu na to, jaki kierunek wybierzesz, musisz pamiętać o kilku najważniejszych aspektach, bo podczas szukania pracy nie będziesz jedyną taką osobą na rynku. 

Działania sprzyjające znalezieniu pracy

Jak znaleźć pracę w zawodzie? Przede wszystkim trzeba się zaangażować i wytrwale dążyć do celu. O czym jeszcze warto pamiętać?

Poświęcenie swojego czasu

Nie szukaj drogi na skróty. Jeśli chcesz znaleźć odpowiednie miejsce pracy, musisz poświęcić na to czas. W portalach ogłoszeniowych jest wiele ofert. Przed wysłaniem aplikacji warto je dokładnie przeanalizować i odpowiednio dopasować dokumenty aplikacyjne. Pamiętaj także, że proces rekrutacyjny może trwać nawet kilka tygodni. Część firm ma kilkuetapowe rekrutacje, które nie skończą się tylko na jednej rozmowie kwalifikacyjnej. 

Niepoddawanie się

Na samym początku, szczególnie przy szukaniu pierwszej pracy, może się zdarzyć, że złożysz kilkadziesiąt aplikacji do różnych firm i otrzymasz tylko kilka odpowiedzi. Nie poddawaj się w takiej sytuacji, to normalna kolej rzeczy. Nie jesteś jedyną osobą na rynku z zamiarem znalezienia nowego miejsca pracy. Nie masz też zbyt dużego doświadczenia, więc jeśli aplikujesz na stanowiska specjalistyczne lub takie, na które oczekuje się kilkuletniej wiedzy, trudno, żeby rekruter wybrał akurat Ciebie. Stawiaj mniejsze kroki – wybierz staż lub praktyki i złap doświadczenie. 

Skorzystanie z uczelnianego biura karier

Jeśli Twoja uczelnia ma współpracę partnerską z przedsiębiorstwami, jest to znakomite rozwiązanie dla Ciebie! Dlaczego? Masz pewność, że dana instytucja szuka właśnie studentów, więc zawęża poszukiwania. Ogłasza się na Twoim wydziale, więc tematyka może Tobie odpowiadać, a Twoja kandydatura im. Wysyłając CV, masz większe prawdopodobieństwo, że otrzymasz pozytywną odpowiedź zwrotną. 

Stworzenie opisu idealnej pracy

Zanim zaczniesz przeglądać ogłoszenia, zastanów się, jaka jest Twoja wymarzona praca? Co jest dla Ciebie ważne i jakie informacje powinny znaleźć się w ofercie? Cały ten proces jest po to, abyś nie stracił czasu na wysyłanie CV do firm, w których tak naprawdę byś się nie odnalazł, bo realizowane zadania nie będą szły w parze z Twoimi marzeniami i oczekiwaniami. Stracisz tylko swój cenny czas.

Przeanalizowanie swoich cech charakteru

Nawet na początku kariery zawodowej, na stanowisko stażysty, praktykanta lub młodszego specjalisty, warto zastanowić się, czy jako osoba z konkretnymi cechami charakteru sprawdzisz się przy wykonywaniu danych obowiązków służbowych. Jeśli tak, pomyśl o tych cechach, które mogą mieć duże znaczenie w procesie rekrutacyjnym – np. bycie liderem, przywództwo, umiejętność zarządzania projektami, odporność na stres, a konkretne cechy rozłóż na czynniki pierwsze, podkreślając przykłady z Twojej zawodowej przeszłości. Jeśli np. masz umiejętności przywódcze, wymień te sytuacje z kariery zawodowej lub zajęć uniwersyteckich, podczas których z nich skorzystałeś z nich. 

Stworzenie planu kariery zawodowej

Jak skonstruować taki plan? Zacznij od podstaw – celu, czyli tego, do czego dążysz. Nakreśl również, w jaki sposób możesz zdobyć pierwsze doświadczenie, które przybliży Cię do niego – np. udział w wolontariacie lub praktykach, zatrudnienie na stanowisku stażysty. Wymarzone stanowisko lub branża mogą wymagać także znajomości np. narzędzi, wiedzy, certyfikatów, dlatego pomyśl nad tym, co możesz zrobić, żeby rekruter zwrócił na Ciebie baczniejszą uwagę – może są specjalne kursy lub szkolenia, które ułatwią Ci skompletowanie wiedzy potrzebnej do rozpoczęcia pracy? Może przyda się także język obcy i warto rozpocząć kurs? Ustal cel i priorytety, wówczas łatwiej będzie Ci pokonywać kolejne etapy w drodze do zdobycia wymarzonej pracy w zawodzie.

Wykorzystanie kontaktów i znajomości

Nie ma co ukrywać – znajomości są bardzo istotne na rynku pracy. Wiele firm – mimo że otwiera nowe rekrutacje – ma nadzieję, że pracownicy sami będą polecać kandydatów. Często wiąże się to z funkcjonującym w firmie system poleceń i dodatkowymi bonusami. Jeśli ktoś ze znajomych pracuje w branży, warto się z nim skontaktować i podpytać, czy są w firmie jakieś wakaty i jak się do takiego procesu rekrutacyjnego przygotować.

Praca w zawodzie – jak ją znaleźć?

Część firm, tworząc i publikując ogłoszenia o pracę, wymaga od kandydatów ukończonych studiów na danych kierunkach. Nie jest to oczywiście regułą, ale może pomóc absolwentom znaleźć pracę w zawodzie. Jednak spełnienie jednego wymagania nie gwarantuje pracy, jeden dyplom nie otworzy wrót do wielkiej kariery. Na sukces podczas procesu rekrutacji składa się wiele czynników. 

CV, które zwróci uwagę

Jasno sformułowane, z przejrzystym, chronologicznym układem, zawierające najważniejsze informacje. Ważne będzie podanie pełnych nazw firm i zakresu zadań. Szczególnie na początku drogi zawodowej istotne będą dodatkowe informacje o odbytych praktykach lub stażach, ukończonych kursach, certyfikatach, warsztatach, wolontariatach. W danych do kontaktu koniecznie podaj adres mailowy składający się z imienia i nazwiska, jeśli Twój dotychczasowy brzmiał mało poważnie, lepiej załóż nowy adres.

Przed wysłaniem aplikacji CV warto pokazać komuś znajomemu z branży, żeby przekonać się, czy rzeczywiście wszystkie najważniejsze informacje zostały zawarte i czy nie ma czasem jakiejś literówki.

Do jakich firm warto aplikować?

Przed wysłaniem CV warto przejrzeć profile firmy w mediach społecznościowych oraz zakładkę kariera na stronie www. Najlepiej wybrać taką firmę, która dba o pracowników, np. prowadzi szkolenia, finansuje zewnętrzne kursy, organizuje integracje, zapewnia różnego rodzaju benefity. Część dużych organizacji wprowadza płatne programy stażowe, podczas których przez kilka miesięcy nowy pracownik jest przygotowywany do pokonywania kolejnych szczebli pod okiem bardziej doświadczonych kolegów. Dla młodych kandydatów, jeszcze w trakcie studiów, to znakomita okazja do rozwoju oraz poznania firmy.

Dobre wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej

Jak można zrobić dobre wrażenie na rozmowę o pracę? Przede wszystkim – przygotuj się. Poczytaj o firmie, do której składasz aplikację, oraz o branży, w której firma działa. Opowiadaj o sobie w odpowiedni sposób, czyli podkreślaj swoje cechy charakteru, które mogą się przydać na tym stanowisku oraz doświadczenie i wiedzę o branży. Szczegółowo odpowiadaj na pytania otwarte zadawane przez rekrutera. I przede wszystkim – zadawaj pytania, pokaże to rekruterowi, że Ci zależy i chcesz dowiedzieć się więcej. 

Pierwszy krok w znalezieniu pracy w zawodzie nie musi być wcale tak trudny, jak się większości osób wydaje. Regularnie przeglądaj oferty pracy, analizuj wymagania i odpowiednio pod każdą ofertę dopasuj dokumenty aplikacyjne, podkreślając najważniejsze informacje. Nie spełniasz wymagań w 100%? Nie poddawaj się, może dla rekrutera akurat brak znajomości angielskiego na poziomie B2 nie będzie istotny, ponieważ w firmie są bezpłatne kursy. Powodzenia!