Jak zmieniać pracę, to tylko na lepszą

10.05.22
clock 6 min.
Marlena Charlińska Marlena Charlińska

Zmiana pracy to ważna decyzja życiowa, którą determinują różne przyczyny. Warto je dobrze przeanalizować, zanim rozpocznie się poszukiwania nowego miejsca pracy. Świadome podejście do procesu rekrutacji może pomóc w znalezieniu lepszej pracy na korzystniejszych warunkach.

Zanim rozpoczniesz poszukiwania nowej pracy, przeanalizuj przyczyny, które sprawiły, że podjąłeś decyzję o odejściu z obecnej. Dlaczego chcesz zmienić pracę? Czy u źródła Twojego postanowienia znalazły się kwestie finansowe, a może brak work-life balance lub złe relacje z szefem? Jeśli to ostatnie, to zastanów się, jakie są Twoje oczekiwania względem osoby, z którą chciałbyś pracować, jakich zachowań nie akceptujesz, w jakiej kulturze i środowisku pracy czujesz się najlepiej, jakie wsparcie w zakresie work-life balance jest dla Ciebie odpowiednie.

Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci świadomie przystąpić do procesów rekrutacyjnych i ułatwią weryfikację, czy dana firma jest dla Ciebie dobrym partnerem, czy też nie.

Jak znaleźć lepszą pracę?

Zacznij od analizy samego ogłoszenia. Co powinno zwrócić Twoją uwagę? Przede wszystkim unikaj brania pod uwagę ckliwych, nic niewnoszących ogólnych stwierdzeń:

  • „Miła atmosfera” – każdy pracodawca może tak napisać: czy uwierzysz mu na słowo?
  • „Prężnie działający zespół” – trudno tutaj o odpowiednią argumentację. Muszą pojawić się konkrety.
  • „Przewidujemy pakiet benefitów” – jak najbardziej, tylko jaki pakiet? Co się w nim znajduje? Czytając tak przygotowane zdanie, nie masz pojęcia, na co konkretnie możesz liczyć. Najwcześniej dowiedziałbyś się dopiero na rozmowie kwalifikacyjnej.

Ogłoszenie powinno być konkretne i klarowne dla kandydata. Po przeczytaniu oferty powinieneś wiedzieć:

  • dla kogo będziesz pracować,
  • czym zajmuje się firma,
  • jakie są dokładnie obowiązki,
  • jaka odpowiedzialność będzie spoczywać na Twoich barkach,
  • na jakich warunkach będziesz pracować,
  • jakie benefity firma oferuje.

Coraz częściej w treści ogłoszenia podawane są widełki wynagrodzeń, które znacząco ułatwiają proces rekrutacyjny. Jeśli w ofercie nie ma informacji o stawce i nadal chcesz aplikować, zapytaj o tę kwestię podczas pierwszej rozmowy z rekruterem.

Zwróć także uwagę na to, czy obowiązki na danym stanowisku, które są przedstawione w ogłoszeniu, są odpowiednie w stosunku do wymagań i wynagrodzenia. Jeżeli aplikujesz na stanowisko specjalisty, ale obowiązki są co najmniej na poziomie stanowiska kierowniczego, to w Twojej głowie powinien pojawić się alarm i znak zapytania: dlaczego firma zaniża poziom stanowiska lub oczekuje kompetencji na poziomie kierowniczym, kiedy oferuje wynagrodzenie na poziomie specjalisty? Czy firma jest świadoma tego, kogo szuka?

Sporo ciekawych ogłoszeń możesz obecnie znaleźć w serwisie OLX.

Research nie tylko w pracy

Szukając nowego miejsca dla siebie, wejdź w buty prawdziwego researchera i poświęć czas na poznanie firmy, do której chcesz aplikować. Zanim wyślesz swoje zgłoszenie, sprawdź media społecznościowe, stronę firmy i zweryfikuj, kim jest zespół, jakie wartości prezentuje organizacja, jaka panuje atmosfera.

Na grupach zawodowych w mediach społecznościowych można często zasięgnąć opinii kogoś, kto pracował w danej firmie, dowiedzieć się, jakie panują tam zwyczaje. Zerknij na swoich znajomych oraz obserwujących na LinkedInie – być może ktoś z nich pracował wcześniej właśnie w tej organizacji. W przypadku zbierania informacji od innych polecam zachować pewien dystans, gdyż każdy ma inne potrzeby i różne elementy będą wpływać na czyjąś percepcję. Jednak taki rekonesans może pomóc w przygotowaniu ewentualnej listy pytań do przyszłego pracodawcy i rozwianiu wątpliwości. Pytania to niezwykle ważny element w świadomym szukaniu lepszej pracy.

Work-life balance w nowej pracy

W wyniku pandemii wielu z nas zmieniło podejście do życia i stara się zachować większą równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Rozważając zmianę pracy i aplikowanie do nowej firmy, zapoznaj się z jej polityką work-life balance. Jakie rozwiązania stosuje i czy wspiera w jakikolwiek sposób swoich pracowników.

Niektóre organizacje, które wprowadzają 6-godzinny tryb pracy dziennej lub skracają godziny pracy w piątek, rozwijają własny pakiet benefitów o rozwiązania prozdrowotne. Jeśli work-life balance jest dla Ciebie kluczowym elementem przy podejmowaniu decyzji o zmianie pracy, to dopytaj o rozwiązania panujące w firmie.

Rozmowa kwalifikacyjna – pytania do rekrutera

Podczas rozmowy rekrutacyjnej pytaj o wszystko, co jest dla Ciebie ważne. Najlepiej przygotuj listę z kwestiami, które budzą Twoje wątpliwości. Jeżeli firma podaje namiar do rekrutera w ogłoszeniu, możesz skontaktować się jeszcze przed aplikowaniem. Jeśli jednak zdecydujesz się na drugi etap, czyli rozmowę kwalifikacyjną, bądź na nią przygotowany, aby zadać nurtujące pytania i otrzymać na nie odpowiedzi.

Pytaj i konfrontuj swoje wyobrażenia o stanowisku z oczekiwaniami pracodawcy. Opowiedz rekruterowi lub potencjalnemu przyszłemu szefowi, jak rozumiesz dane stanowisko i nie obawiaj się poprosić o potwierdzenie, czy obie strony widzą je w ten sam sposób. Otwarcie mów o tym, co jest dla Ciebie ważne. Unikniesz wtedy nieporozumienia i ewentualnego rozczarowania wybraną pracą. Taka konfrontacja bywa bardzo pomocna, a potwierdzenie obopólnych oczekiwań jest korzystne dla obu stron.

Oceń komunikację z rekruterem

Jeśli już przystąpisz do udziału w procesie rekrutacji, to zwracaj baczną uwagę na jego przebieg, a więc:

  • jaka jest komunikacja z rekruterem i kadrą zarządzającą,
  • czy otrzymujesz informacje na każdym etapie procesu,
  • czy podczas rozmowy otrzymujesz wszystkie niezbędne odpowiedzi.

Jeśli podczas pierwszych etapów rekrutacji panuje dezinformacja, brakuje bieżącej komunikacji, decyzyjności ze strony potencjalnego pracodawcy, to warto, abyś zadał sobie pytanie, czy to na pewno będzie lepsze miejsce pracy? Czasem zdarza się, że pewne procesy się przedłużają, ale ze strony pracodawcy istotna powinna być informacja zwrotna i spójność przekazu.

Jeśli podczas pierwszych etapów rekrutacji panuje dezinformacja, brakuje bieżącej komunikacji, decyzyjności ze strony potencjalnego pracodawcy, to warto, abyś zadał sobie pytanie, czy to na pewno będzie lepsze miejsce pracy?

Monitoruj również sytuację w momencie, gdy jesteś już po procesie rekrutacji, ale jeszcze przed onboardingiem. Jeśli na tym etapie zaczynają pojawiać się problemy związane np. z przygotowaniem umowy, brakuje kontaktu z przełożonymi, informacji dotyczącej terminu rozpoczęcia pracy, powinna zaświecić się lampka w Twojej głowie. Co miesiąc musisz otrzymywać przecież swoje wynagrodzenie, czasem będziesz zmuszony przyjść do pracy z jakąś dodatkową administracyjną sprawą – takie sytuacje na samym początku mogą być oznaką kolejnych nieporozumień w przyszłości.

Aby nowa praca była dla Ciebie lepsza od poprzedniej, koniecznie zweryfikuj własne potrzeby i dobrze zdefiniuj oczekiwania. Tylko wtedy jesteś w stanie świadomie podejmować decyzje o zmianie pracy i wyborze nowego pracodawcy.