Co to jest blog?
Platforma blogowa nie różni się szczególnie od zwykłej strony internetowej. Możesz ją stworzyć już za kilkaset złotych. Spora część blogerów opiera swoje strony o platformę WordPress. Od Twojej decyzji zależy, jakie elementy umieścisz na swoim blogu. Do najczęściej wykorzystywanych w praktyce należą formularz kontaktowy, sekcja komentarzy, kategorie wpisów czy galerie.
Blog z założenia dotyczy określonej dziedziny, która jest wybierana na podstawie zainteresowań twórców. Stworzenie własnej strony wymaga zadbania nie tylko o wartościową treść, ale również wszystkie niezbędne aspekty techniczne. Aby dotrzeć do odbiorców, trzeba dodatkowo zaangażować się w promocję bloga.
Jakie są rodzaje blogów?
Obok tematyki bloga musisz też wybrać jego rodzaj. Do najczęściej spotykanych należą:
- blogi branżowe – skupiają się na tematyce specjalistycznej i są źródłem wiedzy dla ekspertów w danej dziedzinie oraz osób, które chcą pogłębiać w tym zakresie swoją wiedzę. Dotyczą ściśle sprecyzowanych zagadnień, najczęściej wokół danego profilu działalności czy sektora gospodarki. Jako przykład bloga branżowego można wskazać blog finansowy.
- blogi osobiste – obejmują przemyślenia autora. Nie mają ustalonej tematyki ani formy. Autor ma pełną dowolność co do tworzenia treści. Najczęściej takie blogi obejmują historie z życia czy stanowią swego rodzaju pamiętnik.
- blogi hobbystyczne – są związane z pasją autora. Dotyczą konkretnego obszaru, który jest przedstawiany zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. Autor dzieli się radami i przedstawia swoje doświadczenia w dziedzinie. Przykładem bloga hobbystycznego jest np. blog rowerowy.
Istnieją też różne inne podziały rodzajów blogów. Mowa tu przede wszystkim o blogach indywidualnych (tworzonych przez jedną osobę) oraz blogach kolektywnych (które tworzy grupa osób). Rodzaje witryn różnicuje się też ze względu na typ zamieszczanych treści (np. photoblog, audioblog, videoblog czy blog tekstowy). Internet daje dużą dowolność w tworzeniu stron, dlatego nie wszystkie blogi da się zakwalifikować do konkretnej kategorii.
Kto może założyć bloga?
Bloga internetowego może założyć praktycznie każdy. Jak widzisz, rodzajów blogów jest sporo, więc własną stronę możesz stworzyć zarówno, jeśli masz wiedzę specjalistyczną w jakiejś dziedzinie, jak i w sytuacji, gdy po prostu potrzebujesz miejsca do wyrażenia siebie.
Najważniejszy jest pomysł na bloga i zaangażowanie w jego tworzenie. Jeśli chcesz odnieść sukces i zarabiać, musisz wyróżnić się z tłumu. Nie trzeba mieć doświadczenia w tworzeniu treści, aby stworzyć wartościową stronę, która przyciągnie odbiorców. Warto jednak odpowiednio przygotować się do prowadzenia bloga, aby od początku do końca stawiać na jakość i przekazywać ją czytelnikom.
Jak założyć bloga krok po kroku
Myślisz o stworzeniu własnej strony internetowej i zastanawiasz się, jak prowadzić bloga, aby zwiększyć swoje szanse na sukces? Podstawa to przemyślane działania. W przedsięwzięciu pomoże Ci jasny plan. Sprawdź, jak stworzyć bloga krok po kroku.
Określenie tematyki bloga
Chcesz tworzyć treści? Zacznij od zastanowienia się, o czym pisać bloga. Tematyka musi oczywiście Cię interesować, jednak powinna też wpisywać się w potrzeby odbiorców.
Blog może mieć luźną konstrukcję, jednak warto, aby obowiązywał na nim jeden motyw przewodni. Wszystko po to, aby odbiorca wiedział, po co odwiedza Twoją stronę. Przy okazji określania tematyki bloga stwórz listę potencjalnych treści, które powinny się na nim znaleźć. Na tej podstawie zweryfikujesz, czy Twoja strona trafia w niszę, czy może będzie jedynie kolejnym powtórzeniem tych samych informacji i warto rozważyć z tego powodu zmianę tematyki.
Wymyślenie nazwy bloga
Jeśli chcesz zarabiać na blogu, zacznij od stworzenia przyciągającej uwagę nazwy bloga. Ta musi pasować do osoby blogera i jasno sugerować tematykę strony. W internecie znajdziesz gotowe nazwy bloga, jednak pamiętaj, że nie masz prawa wykorzystywać ich bezpłatnie. Zdecydowanie lepiej postawić na oryginalność, a dostępne w internecie nazwy potraktować jedynie jako inspirację.
Obranie określonych celów
Proces zakładania bloga nie może być na siłę przyspieszany. W ten sposób ryzykujesz, że stworzysz stronę, która nie przyciągnie uwagi odbiorców.
Z tego powodu założenie bloga rozpocznij od zastanowienia się nad celami, które chcesz osiągnąć. Daj sobie czas. Jeśli marzysz o zarabianiu na swojej stronie, na początku spisz aspekty, które zwiększą szanse na szybkie zwiększenie liczby obserwatorów. Aby się zmotywować, możesz nawet spróbować określić konkretne wartości, które ma osiągnąć Twój blog w określonej perspektywie. Przy wyodrębnianiu celów bloga nie zapomnij o uwzględnieniu swojego budżetu i czasu, który możesz poświęcić na projekt. Podchodź do sprawy jak najbardziej obiektywnie i mierz siły na zamiary.
Wybór platformy blogowej
Po opracowaniu wstępnej koncepcji bloga musisz zastanowić się, jaką platformę blogową wybrać. Poszczególne oferty różnią się ceną, funkcjonalnością, dostępnymi opcjami czy łatwością obsługi.
Najpopularniejszą platformą blogową jest obecnie WordPress. To właśnie on jest wybierany przez większość blogerów, którzy chcą połączyć jakość z przystępną ceną. Do wyboru masz też m.in. kreatory witryn WWW, indywidualnych usługodawców czy gotowe platformy. To ostatnie rozwiązanie jest najmniej polecane ze względu na liczne ograniczenia.
Rejestracja domeny
Po wyborze platformy musisz oficjalnie zarejestrować nazwę bloga. W internecie znajdziesz wiele ofert domen. Warto pamiętać, że wszystkie mają taką samą jakość, więc podczas wyboru warto się kierować przede wszystkim ceną. Po zawarciu umowy można przenieść domenę do większości hostingodawców. Niektóre serwisy dają nawet możliwość bezpośredniej rejestracji domeny. To wygodne rozwiązanie, ponieważ nie musisz później martwić się jej przenoszeniem.
Publikacja treści
Po stworzeniu bloga możesz rozpocząć publikację treści. Najlepiej przygotować kilka wpisów na start, a następnie uzupełniać je według uprzednio stworzonego planu. Pamiętaj, że dla czytelników liczy się przede wszystkim jakość zamieszczonych na blogu treści. Z tego powodu skup się głównie na tym, aby wpisy były przemyślane i interesujące. W przyszłości sukcesywnie dodasz kolejne artykuły, które uzupełnią początkowy kontent.
Optymalizacja strony
Treść to nie wszystko. Na blogu zadbaj też o odpowiednią strukturę wpisów. Twórz nagłówki, stosuj pogrubienia i wypunktowania. Nie zapomnij o unikalności treści. Stosuj słowa kluczowe pod SEO. Uzupełnij swój blog o optymalizację techniczną. Podstawa to meta tagi i linkowanie wewnętrzne. Jeśli chcesz porządnie zadbać o optymalizację swojego bloga, powierz to zadanie specjalistom.
Promocja bloga
Obok publikacji treści zadbaj też o promocję swojego bloga. Możesz w tym celu wykorzystać np. media społecznościowe. Spraw, że potencjalni odbiorcy dowiedzą się o Twojej stronie i zachęcą się do jej odwiedzenia. W ten sposób wytworzysz ruch, który będzie sukcesywnie się zwiększać.
Przydatne narzędzia
Profesjonalne prowadzenie bloga wymaga dbałości o wykorzystywane narzędzia. Jeśli chcesz zoptymalizować stronę pod SEO, zainwestuj w przydatne narzędzia do tworzenia treści. Dzięki nim wprowadzisz do swoich wpisów słowa kluczowe, które pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie Twojego bloga w internecie. W ten sposób zwiększysz jego prestiż i sprawisz, że łatwiej rozszerzy się grono jego odbiorców. Inspiracje co do narzędzi przydatnych w pracy blogera szukaj u kolegów po fachu.
Prowadzenie bloga – wady i zalety
Wiesz, jak zacząć pisać bloga, ale zastanawiasz się, czy warto? Jego prowadzenie ma wady i zalety.
Wśród głównych korzyści związanych z posiadaniem bloga wymienia się budowanie marki – osobistej lub firmowej. Własna strona internetowa to miejsce na wyrażenie siebie i przekazywanie wiedzy. Blog daje możliwość zbudowania społeczności i doskonalenia umiejętności pisarskich. W tej formie masz kontrolę nad treściami oraz układem strony. Bardzo ważną zaletą prowadzenia bloga jest możliwość uzyskiwania z niego zarobku. Jeśli Twój projekt odniesie sukces, masz szansę na dodatkowe źródło dochodu, a nawet źródło utrzymania.
Perspektywy są bardzo pozytywne, jednak trzeba przyznać, że mocno niepewne. Prawdziwy sukces odnosi tylko niewielki procent wszystkich blogerów. Oczywiście pomysł na bloga i zaangażowanie w jego tworzenie są bardzo ważne, jednak nie stanowią gwarancji sukcesu. Może się okazać, że czas przeznaczony na pisanie i środki wydane na założenie strony nigdy się nie zwrócą. Blogerzy muszą się stale mierzyć ze zmieniającymi się trendami oraz wysoką konkurencją. Do tego dochodzi ryzyko negatywnego odbioru ze strony czytelników, który może skutecznie podciąć skrzydła. Prowadząc bloga, poświęcasz swój czas na tworzenie i opracowywanie koncepcji, a jednocześnie narażasz się na internetowy hejt, który często nie ma realnych podstaw.
Mimo wad związanych z prowadzeniem bloga nie warto z góry zniechęcać się do realizacji swoich marzeń. Jeśli chcesz zostać internetowym twórcą, spróbuj swoich sił w internecie.
Ile kosztuje założenie bloga?
Koszt założenia własnej strony internetowej, na której będziesz prowadzić bloga, zaczyna się już od kilkuset złotych. Aby stworzyć dostosowaną do swoich potrzeb witrynę i zapewnić wszystkie wymagania techniczne obecnie najczęściej trzeba jednak wydać co najmniej 3 tysiące złotych.
Zdecydowanie tańsze są gotowe szablony stron. Ich wadą są ograniczenia i brak możliwości wyróżnienia się spośród innych blogów tworzonych na tych samych platformach. Nadmierna oszczędność przy tworzeniu bloga to też ryzyko obniżenia jakości i funkcjonalności strony.
Założenie bloga to jednorazowe przedsięwzięcie, dlatego jeśli się go podejmujesz, warto podejść do sprawy profesjonalnie. Pamiętaj, że na cenę wpłynie z pewnością niestandardowy projekt graficzny czy optymalizacja pod SEO, jednak inwestycja w przyszłości bezpośrednio przełoży się na łatwiejsze pozyskanie odbiorców.
Warto dodatkowo wiedzieć, że po poniesieniu kosztów związanych z założeniem bloga Twoje wydatki na prowadzenie strony znacznie się obniżą. Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej? W tym zakresie musisz się przygotować przede wszystkim na opłaty związane z domeną i hostingiem (od kilku do kilkuset złotych rocznie). Do tego dolicz abonament za programy, które wykorzystujesz do tworzenia treści, a także wydatki na późniejszą promocję.
Jak założyć bloga i zarabiać na nim?
Samo założenie bloga nie jest szczególnie trudne. Jeśli chodzi o kwestie techniczne, w pierwszej kolejności musisz wybrać domenę i wydzierżawić swój serwer – zazwyczaj poprzez pakiet hostingowy. Następnie zaprojektuj witrynę i wybierz funkcjonalności, które będzie miała strona. Nie zapomnij o zabezpieczeniach.
Po zatroszczeniu się o kwestie techniczne większym wyzwaniem będzie opracowanie treści na bloga. Te z jednej strony powinny odpowiadać jego tematyce i być interesujące dla odbiorców, a z drugiej warto, żeby były często wyszukiwane przez użytkowników przeglądarek. W ten sposób zwiększasz szanse, że przyciągniesz na bloga nowych czytelników. Używaj słów kluczowych i dbaj o wysoką jakość treści. Pamiętaj, że szansę na utrzymanie czytelników masz tylko, jeśli odpowiednio zaangażujesz się w projekt.
Na blogu da się zarabiać, jednak pierwsze przychody najczęściej notuje się po wielu miesiącach ciężkiej pracy. Głównym źródłem zarobku są afiliacje, reklamy oraz płatne współprace. Oczywiste jest, że reklamodawcy płacą za liczbę odbiorców swoich treści. Z tego powodu im więcej wizyt odnotuje Twoja witryna, tym większa szansa na pozyskanie klientów.
Prowadzenie bloga, z którego będziesz uzyskiwać zarobek, to duże wyzwanie. W internecie jest pełno stron internetowych, którym brakuje jakości i oryginalności. Jeśli chcesz się wyróżnić w sieci, przed założeniem bloga dokładnie przemyśl swoją koncepcję. W późniejszym etapie dbaj o jego spójność i jakość zamieszczanych treści. Ciężką pracą masz szansę zbudować społeczność wiernych obserwatorów, która bezpośrednio przełoży się na przychody z reklam i współprac z firmami.