Jak wybrać kawę do pracy? I dlaczego to ma tak duże znaczenie?

15.01.24
clock 5 min.
Zuzanna Majewska

Sprawa wydawać się może błaha, ale wbrew pozorom taka nie jest. Mowa o wyborze kawy do miejsca pracy. Ten napój to nie tylko przyjemność, ale także zwiększenie produktywności zatrudnionych osób i forma integracji pracowników. Gdy przyjmujemy gości, partnerów biznesowych, dobra kawa poprawia nasz wizerunek. Warto w nią zainwestować.

W tym artykule:
  1. Kawa jako niezbędny napój
  2. Jak kawa wpływa na pracę?
  3. Jaką kawę wybrać do firmy?
  4. Kawa a regulacje prawne

Kawa jako niezbędny napój

Chyba nikt już nie ma wątpliwości, że zapewnienie ciepłych napojów w miejscu pracy to podstawa. To nie tylko rodzaj mini-benefitu dla pracowników, ale także czynnik nie pozostający bez znaczenia choćby dla wydajności zatrudnionych w firmie osób. Zdaje sobie z tego sprawę coraz więcej pracodawców. Wysłużone czajniki zastępowane są profesjonalnymi ekspresami do kawy.

Wielu z nas nie wyobraża sobie rozpoczęcia dnia bez tego napoju, a także bez wypicia go również później, w trakcie pracy. I nie chodzi tu jedynie o walory smakowe. Kawa, pita w umiarkowanych ilościach, zmniejsza zmęczenie, pobudza i zwiększa koncentrację. A to wszystko ma wpływ na jakość wykonywanej pracy. Na dodatek picie kawy zmniejsza ryzyko depresji, co również ma przełożenie na życie zawodowe. Napój ten sprzyja również produkcji serotoniny, zwanej hormonem szczęścia. A szczęśliwy pracownik, to dobry pracownik. Biorąc pod uwagę, że według szacunków ponad 50 proc. osób pijących kawę, spożywa ją również w pracy, łatwo można sobie wyobrazić, jak ważne jest jej zapewnienie i odpowiedni dobór.

Jak kawa wpływa na pracę?

Czarny napój nie tylko poprawia wydajność pojedynczych pracowników. Ma również wpływ na inne aspekty funkcjonowania firmy. Z pewnością jest nieodłącznym elementem spotkań biznesowych. Dlatego zwłaszcza w przedsiębiorstwach, w których takie się odbywają, warto zadbać o jej jakość. Jeżeli partner w rozmowach będzie czuł się na spotkaniu dobrze, z pewnością z większym entuzjazmem podejdzie do naszej oferty. Już samo zaproponowanie kawy ociepla atmosferę.

Zapewnienie pracownikom kawy korzystnie wpływa również na wizerunek firmy. Dla wielu osób będzie to bowiem oznaka dbania o zatrudnionych pracowników przez pracodawcę. Czarny napój może również pozytywnie oddziaływać podczas rekrutacji nowych pracowników. Jego ciepła temperatura dobrze wpływa na odczucia obu stron rozmowy, a to pozwala na ograniczenie stresu i pokazanie swoich najlepszych cech.

Nie do przecenienia jest również integracyjna rola tego napoju. Wspólne picie kawy, zwłaszcza podczas przerw w pracy, sprzyja budowaniu pozytywnych relacji między pracownikami. Obniża również poziom stresu, który nie służy efektywnemu wykonywaniu obowiązków.

W ostatnim czasie nie przeprowadzano badań związanych z wpływem picia kawy w pracy na samopoczucie i efektywność pracownika. Ale już wiele lat temu, ta zależność była dostrzegalna. Z przeprowadzonego w 2010 r. badania OBOP wynikało, że w zdecydowanej większości firm (66 proc.), ponad połowa pracowników piła kawę zaraz po przyjściu do biura, w 33 proc. przedsiębiorstw zwyczaj ten dotyczył prawie wszystkich pracowników danej firmy, a tylko w 1 proc. firm kawy na rozpoczęcie dnia pracy nie pił nikt lub prawie nikt. Respondenci wskazywali również na znaczenie tego, jaką kawę spożywają. Pytani o ulubiony jej rodzaj ani razu nie wskazali kawy rozpuszczalnej czy sypanej! Z badania wynikało, że już wtedy pracownicy ponad 70 proc. firm, mieli możliwość skorzystać ze specjalnie wydzielonego pomieszczenia do picia kawy.

Jaką kawę wybrać do firmy?

Pozostaje pytanie, jaką kawę wybrać do firmy. Odpowiedź: dobrą. I nie jest to żart. Choć to bardzo banalne stwierdzenie, właściwy dobór smaku jest rzeczą bardzo ważną. Osoby, które piją ten napój regularnie, są wyczulone na jego smak. Dlatego im lepszą kawę wybierzemy, tym lepiej uda nam się osiągnąć cele, o których mowa była w tym artykule wcześniej.

System Fairtrade odpowiedzialny za certyfikację produktów, zwraca również uwagę na to, by kawa posiadała taki właśnie symbol. – Chciałbym powiedzieć polskim konsumentom, że za każdym razem, gdy piją kawę z certyfikatem Fairtrade, mogą być pewni, że ta sama radość i zadowolenie, jakie odczuwają pijąc dobry produkt, odczuwają również producenci owej kawy, ponieważ mają szansę na godne i uczciwe życie. Mają szansę na stabilizację i rozwój. Mają godną pracę, mają godziwe płace, mają sprawiedliwy system handlu, mają niezbędne przeszkolenie, a ich dzieci chodzą do szkoły. Zatem dobrze sobie radzą w życiu. Dlatego uważam, że jest to rozwiązanie idealne, ponieważ konsumenci mają dobry produkt, a jednocześnie mogą się cieszyć, że po drugiej stronie, na początku łańcucha dostaw, plantatorom również niczego nie brakuje, a co za tym idzie – są szczęśliwi i usatysfakcjonowani – mówi Rafael Furtado Fonseca, menedżer ds. eksportu w spółdzielni rolniczej COOMAP, która zrzesza rolników uprawiających kawę na zasadach Fairtrade.

Pracodawca, który decyduje się na zakup kawy z takim certyfikatem, nie tylko dba o podniebienia swoich pracowników, ale także wpływa na wizerunek firmy, która okazuje, że szanuje pracę innych podmiotów.

Walory smakowe są bardzo ważne, dlatego warto przed zamówieniem kawy, sprawdzić region jej pochodzenia i stopień palenia. Najlepsze kawy ziarniste pochodzą z tzw. pasa kawowego, który obejmuje kraje Afryki Środkowej i środkowo-zachodniej, Ameryki Południowej oraz Indie i Indonezję. Jako że coraz większą uwagę przykłada się do dbania o środowisko, warto również sięgnąć po eko-opakowania z biodegradowalne z materiałów biodegradowalnych lub nadających się do recyklingu. Najlepsza jest kawa świeżo palona.

Kawa a regulacje prawne

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej, pracodawca jest obowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje, a pracownikom zatrudnionym stale lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych zapewnić oprócz wody, inne napoje. Ilość, rodzaj i temperatura tych napojów powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy i potrzeb fizjologicznych pracowników. Określono, że ciepłe napoje są niezbędne w przypadku osób, które pracują na dworze przy temperaturze niższej niż 10 st. C. Ciepła kawa nie jest więc wymogiem w biurach, gdzie jest temperatura pokojowa. W takim przypadku, to pracodawca decyduje, czy oferuje osobom zatrudnionym u siebie jedynie wodę, czy także ciepłe napoje. Pewne jest jednak, że kawa to podstawa dla wielu pracowników, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i miejsce w hierarchii w firmie. Piją ją wszyscy od najniższego do najwyższego szczebla. Co ważne, kawa i herbata zakupiona dla pracowników, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.