Jak rozmawiać z szefem? Czego nie mówić podczas rozmowy?

Jak rozmawiać z szefem? Porady

W wielu firmach oprócz doraźnych spotkań mających na celu rozwiązanie bieżących problemów i spraw, istnieją cykliczne konfrontacje. Wśród nich są: rozmowa roczna z szefem, mająca na celu podsumowanie minionego roku, albo rozmowa rozwojowa, której celem jest zaplanowanie przyszłych zadań, szkoleń oraz podsumowanie tego, co do tej pory udało się osiągnąć

Spotkania cykliczne zwykle mają z góry ustalona agendę, niemniej jednak warto przygotować sobie plan działania oraz potencjalne odpowiedzi na pytania, które wiesz, że padną. 

Bądź spokojny i opanowany

Bez względu na temat rozmowy z szefem, trzeba powstrzymać emocje i zachować spokój. Skuteczna komunikacja polega na przedstawieniu swoich poglądów w jasny sposób, wysłuchaniu drugiej strony i zrozumieniu jej punktu widzenia. Stres często zaburza jasność myślenia, a w połączeniu z emocjami może doprowadzić do niepotrzebnego konfliktu.

Podczas rozmowy warto patrzeć szefowi prosto w oczy i gestem potwierdzać zrozumienie tego, co mówi. Rozmówcy nie wolno przerywać, na swoją wypowiedź trzeba spokojnie poczekać.

Ważne jest też zakończenie spotkania. Bez względu na jego przebieg, należy przełożonemu podziękować za poświęcony czas i zrozumienie.

Podziel się swoimi pomysłami i zapytaj o feedback

Jeśli masz pomysły np. jak usprawnić swoją pracę albo zdobyć nowych klientów nie wahaj się porozmawiać z szefem na ich temat. Takie zachowanie pokaże Twoje zaangażowanie w pracę. Nie obrażaj się, jak zostaną one od razu odrzucone, tylko poproś o zastanowienie się i odpowiedź w późniejszym terminie. Skup się na znalezieniu wspólnej wizji z przełożonym, co sprawi, że bardziej zaangażuje się on w Twoje pomysły.

Nie wahaj się prosić o wsparcie

Jak rozmawiać z szefem o problemach? Przede wszystkim należy wyjaśnić, w czym tkwią trudności albo jakie jest źródło konfliktu. Jeśli potrzebujesz wsparcia ze strony przełożonego, nie bój się o nią poprosić. Dobry szef potrafi załagodzić spory i wspomóc podwładnych, nawet jak nie poproszą sami o pomoc.

Zadawaj pytania

Rozmowa na osobności z pracodawcą to idealne moment na zadawanie pytań dotyczących np. zakresu obowiązków, kierunku rozwoju firmy albo innych obaw. Ważne jest też uważne słuchanie, togo co ma szef do powiedzenia oraz zadawanie pytań w razie wątpliwości. Przykładowo, jeśli przełożony zasygnalizuje, że za chwilę rozpocznie się nowy projekt, można dopytać go o szczegóły, oczekiwania oraz o to, jakie ma znaczenie dla firmy. Dzięki temu z jednej strony pokażesz, że zależy Ci na osiągnięciu wspólnego sukcesu, z drugiej lepiej zrozumiesz kontekst swojej pracy.

Wyraź swoje oczekiwania i potrzeby

Pracownicy, tak samo, jak przełożeni mają swoje potrzeby i oczekiwania względem firmy. Na spotkanie z szefem warto wcześniej przygotować listę pytań związanych np. z celami zawodowymi, aktualnymi projektami albo formą komunikacji ze współpracownikami. Pamiętaj, aby pytania nie miały charakteru roszczeniowego, a raczej skłaniały szefa do udzielenia wsparcia.

Jak rozmawiać z szefem o nadmiarze obowiązków? W tym przypadku także przyda się lista, ale zawierająca Twoje obowiązki oraz czas, jaki one zajmują. Określ, co jest powodem, że się nie wyrabiasz i zasugeruj rozwiązanie.

Przygotuj solidne argumenty

Mocne argumenty to podstawowa kwestia, jeśli zastanawiasz się, jak rozmawiać z szefem o podwyżce. Aby zachować dobre relacje i miejsce pracy, należy udowodnić, jaki jest nasz wkład w działalność firmy, przedstawić sukcesy i plany. Koniecznie też trzeba określić, jaka kwota jest dla nas satysfakcjonująca.

Potwierdź oficjalnie zobowiązania

Na koniec rozmowy z szefem jeszcze raz upewnij się, że dobrze zrozumieliście oczekiwania wobec siebie. Potwierdź jasno swoje zobowiązania i ustalenie. Podsumowanie może dotyczyć prostych spraw jak np. przygotowania raportu albo długoterminowych planów, np. wyrażenia zgody na nawiązania współpracy z trudnym kontrahentem.

Trudny szef – jak rozmawiać z przełożonym, który wydaje się despotyczną osobą?

Despotyczny szef jest przekonany o swoich racjach, lubi sprawować kontrolę i władzę podwładnymi, nie znosi sprzeciwu ani słów krytyki. Dlatego rozmowa z nim będzie bardzo trudna. Jak rozmawiać z szefem tyranem? Przede wszystkim spokojnie i bez lęku. Musisz wyraźnie dać do zrozumienia, że nie boisz się wyrażać własnego zdania. Pamiętaj jednak, aby robić to dyplomatycznie, bez emocji, agresji i wybuchowych reakcji. 

Czego nie mówić szefowi?

Szef w pracy to też człowiek, jednak to nie oznacza, że możesz mu powiedzieć, co chcesz. Podczas rozmowy nie zapominaj o zasadach dobrego wychowania i sposobie komunikacji, jaka obowiązuje w Twojej firmie.

To nie należy do moich obowiązków

Pamiętaj, że przełożony zgodnie z przepisami, może powierzyć dodatkowe obowiązki, a ty musisz je wykonać. Dlatego wypowiedzenie tego zdania jest równoznaczne z odmówieniem wykonania polecenia. Jeśli szef jest surowy, może to skończyć się rozwiązaniem umowy.

Nie mam czasu

Wymigiwanie się od nowego zadania, stwierdzenie, że nie mamy na nie czasu, to taktyka skazana na porażkę. Oznacza brak zaangażowania i lekceważenie poleceń. Lepszym sposobem jest krótkie streszczenie tego, co teraz robimy i zapytanie przełożonego co ma większy priorytet.

To ktoś inny popełnił błąd

Zwalanie winy na kogoś innego jest dziecinne i nie przystoi dorosłemu pracownikowi. Oczywiście, jeśli nie masz nic wspólnego z błędnym zadaniem, należy powiedzieć o tym szefowi. W innym przypadku lepiej jest podziękować za zwrócenie uwagi i odpowiedzieć, że naprawisz błąd, lub naprawicie – jeśli pracowało nad zadaniem kilka osób.

W poprzedniej pracy robiliśmy to lepiej

Porównywanie pracy w obecnej i poprzedniej firmie jest niestosowne i w efekcie może spowodować, że szef źle oceni Twoje zaangażowanie. Zamiast takiej uwagi, warto przedstawić własny pomysł na rozwiązanie problemu lub ulepszenie pracy.

Nie spoufalaj się w pracy z szefem

Jak rozmawiać z szefem, który jest jednocześnie naszym przyjacielem poza firmą? Przede wszystkim w miejscu pracy, na imprezach integracyjnych albo wyjściach firmowych należy unikać spoufalania się. Rozdzielenie życia prywatnego i służbowego to sposób na zachowanie zdrowych reakcji nie tylko z przełożonym, ale też z innymi współpracownikami.

Podsumowanie

Szczera rozmowa z szefem może przynieść wiele korzyści. Na przykład uświadomi pracodawcy o problemach w zespole, nadmiarze obowiązków i oczekiwaniach podwładnych. Trzeba jednak pamiętać, że szczerość nie oznacza mówienie wszystkiego, co pomyślimy. 

Jak rozmawiać z szefem? Na spotkanie przyjdź w dobrym humorze i z pozytywnym nastawieniem. Sprawy wyjaśniaj jasno i precyzyjnie. Proponuj rozwiązania i proś o wsparcie, jeśli go potrzebujesz. Najważniejsze, abyś był spokojny i opanowany. Emocje nigdy nie są dobrym doradcą.