Jak pracownicy oceniają działania pracodawców podczas pandemii

23.06.20
clock 6 min.
Marlena Charlińska Marlena Charlińska
Jak pracownicy oceniają działania pracodawców podczas pandemii

Epidemia koronawirusa stała się trudnym sprawdzianem dla wielu przedsiębiorstw. Ich działania na bieżąco podlegają ocenie pracowników, którzy bacznie obserwują poczynania swoich organizacji. Raport „Marka pracodawcy w obliczu pandemii” przedstawia odczucia pracowników z ostatnich miesięcy względem działań swoich pracodawców.

Epidemia koronawirusa była dla wszystkich zaskoczeniem i wymusiła na przedsiębiorcach podejmowanie szybkich, czasami trudnych i niekonwencjonalnych decyzji. Wiele branż stanęło przed koniecznością walki o przetrwanie na rynku. Dla niektórych oznaczało to redukcję etatów, przestój lub zwolnienia, dla innych konieczność zmiany oferowanych produktów czy sposobu realizacji usług. Organizacje sięgały po różne rozwiązania, a te na bieżąco były i są oceniane przez pracowników.

Czy droga, którą obrali przedsiębiorcy, była słuszna, czy sposób komunikacji podejmowanych działań wspierał obraną taktykę i znajduje zrozumienie u pracowników? Na te i inne pytania możemy znaleźć odpowiedzi w raporcie „Marka pracodawcy w obliczu pandemii. Raport z perspektywy pracowników” przygotowanym przez Agencję MJCC.

Epidemia a bezpieczeństwo pracowników

Badanie przeprowadzone zostało w okresie od 4 do 13 maja 2020 r. i wzięło w nim udział 607 osób. Respondenci prezentowali osoby z różnych grup zawodowych, jak i firm różnej wielkości. Wśród badanych znalazły się osoby pracujące zdalnie (37%), wykonujące pracę związaną z bezpośrednim kontaktem z klientami (34%), jak i w bezpośrednim kontakcie z innymi pracownikami (25%).

Na pytanie, czy pracodawca zastosował właściwe rozwiązania, aby chronić zdrowie pracowników, 84% badanych odpowiedziało, że „Tak”, a tylko 16 %, że „Nie”. Z powyższym stwierdzeniem zgadzały się głównie osoby, które miały możliwość pracy zdalnej, czyli 96% respondentów z tej grupy, natomiast 23% pracowników mających bezpośredni kontakt i 22% pracujących w kontakcie z kolegami uznało, że ich pracodawca nie poradził sobie w tym aspekcie.

Podobną perspektywę uzyskujemy przy reakcjach na twierdzenie: Tracę zaufanie do swojego pracodawcy z powodu niewłaściwych działań podejmowanych w czasie pandemii. Aż 73% respondentów zaprzeczyło, a 27% zareagowało twierdząco. Trzeba jednak mieć na względzie, że w grupie, która zgodziła się z tym twierdzeniem, było 34% osób pracujących w bezpośrednim kontakcie z innymi, natomiast wśród osób, które mogły pracować zdalnie jedynie 14% osób było podobnego zdania.

Ocena komunikacji w czasie epidemii

Ciekawym aspektem, który został poruszony w raporcie jest kwestia komunikacji. W trakcie jakiegokolwiek kryzysu jest ona niezmiernie ważna z perspektywy zapewnienia ciągłości funkcjonowania przedsiębiorstwa. Brak informacji oznacza nie tylko ryzyko pojawienia się plotek, ale również niebezpieczeństwo chaosu organizacyjnego i dezorganizacji pracy.

Według wyników raportu 67% ankietowanych przyznało, że komunikacja pracodawców ich uspokaja.

Pracownicy oczekują również, że w trakcie epidemii pracodawcy przede wszystkim będą dbać o informowanie i edukowania swojej kadry w zakresie higieny i zapobiegania zakażeniu COVID-19, że będą komunikować o aktualnym rozwoju pandemii i przekazywać przede wszystkim informacje, które są kluczowe z punktu widzenia pracy, takie jak: aktualna sytuacja finansowa firmy. Mniej istotne stają się natomiast działania wizerunkowe w social mediach i publiczne dzielenie się informacjami dotyczącymi działań wewnętrznych firmy w zakresie pandemii.

Balans pomiędzy interesem firmy a oczekiwaniami zespołu

Istotnym aspektem z punktu widzenia pracodawcy są odpowiedzi na pytania dotyczące oczekiwań względem działań przedsiębiorstwa i aspektów, na które będą zwracać uwagę potencjalni kandydaci przy wyborze ofert pracy. Wyniki raportu pokazują pewną rozbieżność, jaka może pojawić się w sposobie rozumienia sytuacji i położenia firmy, oraz podejmowanych działań.

Aż 71% ankietowanych odpowiedziało twierdząco na pytanie dotyczące tego, czy pracodawca powinien zrobić wszystko, co w jego mocy, aby zapewnić ciągłość zatrudnienia swoich pracowników, nawet jeśli oznacza to poniesienie dużych strat finansowych do czasu zakończenia pandemii. Biorąc pod uwagę, że nie znamy daty zakończenia kryzysu związanego z COVID-19, to z perspektywy pracodawcy takie oczekiwanie jest nierealne z punktu widzenia ekonomicznego i przyszłości funkcjonowania przedsiębiorstwa, a poniesienie i wykazanie dużych strat finansowych mogłoby pociągnąć za sobą wiele negatywnych konsekwencji.

Stanowisko respondentów pokazuje, że dla zespołu niekoniecznie musi być to zrozumiałe i mieć znaczenie. Dla pracownika ważna jest jego indywidualna sytuacja, to czy będzie mieć z czego utrzymać rodzinę, pokryć swoje zobowiązania i pracodawcy nie powinni o tym zapominać. Dla firm jest to wyraźny sygnał, że jeśli przedsiębiorstwo chce uzyskać zrozumienie dla podejmowanych działań, to w komunikacji wewnętrznej powinno odnosić się nie tylko do uzasadnienia ekonomicznego, ale przede wszystkim do tego, jak dana decyzja będzie przekładać się sytuację pracownika.

Warto więc postawić na otwartą i transparentną komunikację, w której w przejrzysty sposób pokażemy ciąg przyczynowo-skutkowy podejmowanych decyzji, wyjaśnimy, dlaczego taki scenariusz jest najlepszy spośród innych z perspektywy pracownika i firmy, aby w ten sposób znaleźć pewien balans pomiędzy interesem firmy a oczekiwaniami zespołu.

Podobną rozbieżność w oczekiwaniach możemy zauważyć w pytaniu o to, jak kryzys spowodowany pandemią zmieni to, na co kandydaci będą zwracać uwagę przy poszukiwaniu pracy.

Elastyczność, możliwość szybkiego reagowania na zmiany gospodarcze i otoczenie biznesowe stają się dzisiaj coraz ważniejszymi aspektami dla przedsiębiorców.

Te rozbieżności, jak i pozostałe wyniki badania, pokazują więc, że warto dzisiaj bliżej przyjrzeć się swoim organizacjom i przeanalizować, jak epidemia wpłynęła na nastroje zespołu. Może należałoby sprawdzić poziom satysfakcji z prac i zapytać pracowników, czy dotychczasowy sposób komunikacji jest odpowiedni, czy ich zdaniem wystarczająco zadbano o komfort i bezpieczeństwo. Taki audyt i konsultacje z pracownikami mogą pomóc dobrać odpowiednie narzędzia i wprowadzić ewentualne działania zaradcze i tym samym sprawić, że firma pozytywnie przejdzie ten trudny sprawdzian z zarządzania kryzysowego.