Jak poradzić sobie z krytyką szefa?

11.02.20
clock 3 min.
Sabina Borejsza-Wysocka Sabina Borejsza-Wysocka
Jak poradzić sobie z krytyką szefa?

Stres jest naszym nieodłącznym towarzyszem. Badania przeprowadzone na 467 badanych wykazały, że 37% respondentów odczuwa wysoki poziom stresu, a 36% średni. Tylko 27% z przebadanych osób uznało, że towarzyszy im niewielki stres. Co gorsze, wśród wszystkich źródeł stresu jako najczęstsze badani wskazali kontakty z przełożonym. Drugie miejsce zajęły przyczyny związane z obciążeniem pracą, a trzecie z ilością pracy.

Nie broń się i nie uciekaj

W sytuacji stresującej każdy z nas reaguje ucieczką lub atakiem. Usłyszenie krytyki ze strony przełożonego czy kolegów z pracy niewątpliwie jest sytuacją wywołującą silne emocje. Słysząc przykre słowa, możemy się oburzyć, załamać i wycofać lub zaprzeczać. Żadne z tych rozwiązań nie przyniesie nam jednak korzyści…

Kup sobie czas

Niewiele osób radzi sobie dobrze w sytuacji, kiedy nasza samoocena jest zagrożona. Jeśli miałeś okazję uczestniczyć w spotkaniu, podczas którego otrzymałeś negatywny feedback, pewnie dobrze to pamiętasz. Automatycznie pojawiły się złość lub lęk. Poczułeś, że robi się gorąco, a wszystkie osoby będące na spotkaniu oczekują Twojej natychmiastowej reakcji. W Tobie jednak narasta napięcie i wiesz, że jakkolwiek zareagujesz, może to być negatywnie odebrane. Można więc spróbować odepchnąć od siebie uwagę jak najszybciej i dać sobie chwilę na przeanalizowanie feedbacku. Można to osiągnąć poprzez powiedzenie: Dzięki za informację. Jak sam rozumiesz, nie jest ona zbyt przyjemna, dlatego wolałbym ją przemyśleć i wrócę do Ciebie, żeby porozmawiać o tym, jak skutecznie rozwiązać tego rodzaju problem w przyszłości.

Zniweluj negatywne emocje

Tego rodzaju reakcja da Ci czas na ochłonięcie. Adrenalina podpowiada, żeby działać szybko, jednak odbiera też zdolność trzeźwej oceny sytuacji. Jeśli korci Cię, żeby odpowiedzieć na e-mail czy skomentować coś pod wpływem emocji, przypomnij sobie sytuację, w której żałowałeś swojej riposty. Prawdopodobnie każdy doświadczył kiedyś niemiłego uczucia analizowania tej samej sytuacji tysiące razy i zastanawiania się, w jaki sposób powinno się zareagować.

Zweryfikuj fakty

Kolejną korzyścią takiej reakcji jest to, że kupujesz czas. Dzięki temu będziesz mógł zweryfikować słowa krytyka. Zastanów się, czy dana osoba ma kompetencję do oceny danej kwestii. Jeśli nie jesteś pewny, czy jej opinia jest słuszna, dopytaj zaufaną osobę, co myśli o tej sytuacji.

Nie lekceważ innych

Nawet jeśli nie zgadzamy się z faktami, na których oparto krytykę, warto wziąć pod uwagę co myślą inni. Nigdy nie lekceważ opinii współpracowników. Nie jest to łatwe, ale najlepiej traktować negatywny feedback jako szansę na naukę i przestrogę na przyszłość. Poza tym jeśli pokażesz współpracownikom, że ich uwagi Cię nie interesują, nie będziesz mógł liczyć na informację zwrotną w przyszłości.

Przygotuj się

Pamiętaj, że nasze społeczeństwo ma tendencję do częstszego dzielenia się negatywnymi uwagami niż pozytywnymi. Dlatego warto przed podjęciem decyzji czy działań, zastanowić się, dlaczego to rozwiązanie jest według nas najlepsze w danym momencie. Poza tym Twoja odporność na stresujące sytuacje będzie lepsza, jeśli zadbasz o siebie – będziesz spał odpowiednio długo, regenerował siły poprzez odpoczynek, ćwiczył, utrzymywał odpowiednią dietę.

Źródło badania:
https://www.opzz.org.pl/assets/opzz/media/files/b1d1722e-5ffe-4543-9a48-6e85671ff27e/wyniki-ankiety-dotyczacej-stresu-w-miejscu-pracy.pdf