Jak personal branding pomaga w rozwijaniu swojej kariery?

13.10.21
clock 5 min.
Marlena Charlińska
Nasz wizerunek, szczególnie w dobie mediów społecznościowych i rosnącego znaczenia internetu, wkracza coraz szerzej w procesy rekrutacyjne i ma coraz większe znaczenie. Dbanie o naszą markę osobistą powinno być dla nas naprawdę istotne – to, co sobą reprezentujemy, ma kluczowy wpływ na naszą przyszłość.

Gdy słyszymy takie słowa jak marka, branding lub wizerunek, to bardzo często pojawia się u nas skojarzenie z takimi obszarami jak marketing, reklama i promocja. Nie są to błędne konotacje, ale zdecydowanie błędem jest sądzić, że są to obszary zarezerwowane tylko dla dużych firm, polityków, artystów czy też innych osób publicznych. Kreowanie wizerunku przeznaczone jest dla każdego.

Czym jest personal branding?

Pojęcie personal branding w dosłownym tłumaczeniu oznacza markę osobistą. W praktyce jest to szereg działań, mających na celu tworzenie, promowanie i utwierdzanie swojego wizerunku. Celowo przy objaśnianiu definicji nie używam słowa „kreowanie”, gdyż często budzi ono skojarzenie ze swego rodzaju manipulacją i wymyślaniem czegoś, czego nie ma. Marka osobista nie polega natomiast na tworzeniu zakłamanego obrazu, ale na podkreśleniu atutów, czyjejś wiedzy, umiejętności, specjalizacji i profesjonalizmu w danej dziedzinie. To działania, które mają wesprzeć i zwiększyć rozpoznawalność danej jednostki, jak również mogą pomóc w budowaniu zaufania do niej.

Zalety marki osobistej

Dbanie o swój wizerunek powinno być ważne dla każdego z nas, bo jak mówi słynne przysłowie: „Jak Cię widzą, tak Cię piszą” i jest w tym wiele prawdy w kontekście zarządzania wizerunkiem. W dzisiejszej rzeczywistości, w której prawie każdy korzysta z mediów społecznościowych, publikuje różnego rodzaju treści, zabiera głos w sprawach dla niego ważnych, dodaje i wyraża głośno swoje opinie, obszar ten powinien przykuwać naszą uwagę.

Budowanie marki osobistej jest szczególnie pomocne, gdy np. mamy swój biznes i chcemy go rozwijać. Nasz wizerunek pomaga nam przyciągnąć nowych klientów, wesprzeć działania sprzedażowe i pomóc w osiągnięciu lepszej pozycji na rynku. Zdecydowanie jednak dbanie i wypracowywanie własnej marki może być niezwykle pomocne w poszukiwaniu pracy.

Wizerunek a rekrutacja

Nie jest żadną tajemnicą, że rekruterzy poszukując idealnego kandydata korzystają z informacji dostępnych w internecie. Zarówno w procesie wstępnego researchu, jak i później, aby lepiej poznać swojego kandydata. Osoba prowadząca przykładowo branżowego bloga lub posiadająca kanał na YouTube z danej dziedziny zdecydowanie jest bardziej zauważalna w sieci niż inny kandydat. Daje się niejako sama znaleźć i zwiększa swoje szanse na otrzymanie ciekawej oferty. Dodatkowo tego rodzaju aktywność może podkreślać jej profesjonalizm i wiedzę z danej dziedziny, choć oczywiście wszystko zależy od treści, które tworzy.

Obecność w sieci to nie tylko szanse, ale i zagrożenia. Dbając o swój wizerunek nie można zapominać o pozostałej aktywności i jej wpływie na postrzeganie nas przez innych.

Rekruterzy mogą sprawdzić, na jakich kontach zarejestrowany jest kandydat, jakie treści publikuje, czy zachowuje normy etyczne, jakiego używa języka. Więcej o wykorzystywaniu social mediów w procesach rekrutacyjnych przeczytasz TUTAJ.

Marka osobista rekrutera

Dbanie o markę osobistą powinno być ważne tak samo dla nas, jak i dla samego rekrutera. Jest on pierwszą osobą, z którą kandydat ma styczność i na jego podstawie często buduje on swoje wrażenie o firmie. Działania rekrutera i jego wizerunek mogą więc przekładać się na decyzje potencjalnego kandydata o udziale w rekrutacji.

Strategia personal brandingu

Znając już korzyści płynące z dbania o swój wizerunek zastanówmy się, jak możemy zacząć budować własną markę. W pierwszej kolejności zdefiniujmy cel swojego działania, a więc dlaczego chcemy budować markę osobistą, co chcemy przez to uzyskać. Następnie zastanówmy się nad swoimi kompetencjami i profilem zawodowym:

  • Jaką posiadamy wiedzę?
  • Czym możemy podzielić się i zainteresować innych?
  • Komu mogą przydać się nasze umiejętności?
  • Jaka jest nasza konkurencja – co oferują inni?

Najważniejsze – czym możemy się wyróżnić?

Świadomość swoich kompetencji, mocnych i słabych stron, pomoże określić grupę docelową. To ważne, aby zdefiniować, do kogo kierujemy swoje działania. Mówiąc o działaniach wyznaczmy sobie cele na chośby najbliższe dwa lata. Oczywiście na początku może to dla nas stanowić pewien problem i rzeczywistość z pewnością zweryfikuje nasze plany, niemniej jednak osadzenie celów w przestrzeni czasowej pozwoli uporządkować kierunek aktywności.

Dobór kanałów

Po ustaleniu celów zastanówmy się nad narzędziami, które będą wykorzystywane w celu ich realizacji. Nie każdy musi od razu być blogerem, prowadzić konto na Instagramie czy Twiterze. W doborze narzędzi należy wziąć pod uwagę indywidualne preferencje i umiejętności.

Przykładowo, jeśli ktoś ma „lekkie pióro” to z pewnością nie będzie mieć problemu z konsekwentnym prowadzeniem bloga. Z kolei, jeśli dla kogoś pisanie dłuższych form tekstowych to prawdziwa katorga, lepiej wybrać inny kanał komunikacji. W budowaniu wizerunku ważna jest ciągłość i konsekwencja, stąd nie warto decydować się na formy sprawiające trudność i naruszające częstotliwość komunikacji. Przemyślmy także liczbę kanałów, które będą wykorzystywane do budowania wizerunku.

Jak już było wspomniane, w budowaniu marki liczy się ciągłość, więc dobrze jest zastanowić się, czy jest się w stanie obsługiwać kilka kont w mediach społecznościowych i bloga jednocześnie. Być może na początku lepiej skupić się na jednym z kanałów i w późniejszym czasie rozwijać kolejne formy komunikacji z odbiorcą. Budowanie własnej marki to proces, który wymaga zaangażowania i cierpliwości. Konsekwentne działania mogą jednak przynieść wiele korzyści i pomóc z rozwoju własnej kariery zawodowej.