Jak odwołać rozmowę kwalifikacyjną w profesjonalny sposób?

24.01.24
clock 5 min.
Marta Kościecha-Karkowska

Znalezienie dobrej pracy to spore wyzwanie. Wielu kandydatów czeka na telefon od pracodawcy tygodniami, jednak zdarzają się też osoby, które mimo zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną nie chcą albo nie mogą wziąć w niej udziału. Powody decyzji o rezygnacji z rekrutacji bywają różne. Warto jednak pamiętać, że również w takiej sytuacji powinno się zachować profesjonalizm i załatwić sprawę odpowiednio. Jak zrezygnować z rozmowy o pracę? 

W tym artykule:
  1. Powód rezygnacji z rozmowy kwalifikacyjnej
  2. Jak odwołać rozmowę kwalifikacyjną w dobrym stylu?
  3. Odwołanie rozmowy kwalifikacyjnej – SMS, mail czy telefon?
  4. Dlaczego niepojawienie się na spotkaniu bez uprzedzenia jest tak źle odbierane?
  5. Kiedy rezygnacja z rekrutacji jest niepotrzebna?

Powód rezygnacji z rozmowy kwalifikacyjnej

Przyczyn rezygnacji z rozmowy kwalifikacyjnej w praktyce może być wiele. Czasami dalszy udział w rekrutacji jest niemożliwy z powodu siły wyższej. Naturalnie nie ma też nic złego w rezygnacji z ubiegania się o pracę z własnej woli. Poniżej znajduje się kilka przykładów. 

Przyjęcie innej oferty pracy

Jednym z najpopularniejszych powodów rezygnacji z rekrutacji jest przyjęcie innej oferty pracy. Większość kandydatów, którzy aktywnie przeglądają oferty, aplikuje na wiele ogłoszeń i później bierze udział w więcej niż jednej rozmowie kwalifikacyjnej, aby znaleźć idealną pracę. Tym samym może się okazać, że pracownik przed zakończeniem procesu rekrutacyjnego w jednym przedsiębiorstwie, dostanie i przyjmie ofertę pracy w innym. 

Jak odmówić z klasą w takim przypadku? Warto szczerze powiedzieć, że wybrałeś inną ofertę, którą otrzymałeś wcześniej. Jednocześnie wypada podziękować za poświęcony czas i zaznaczyć, że nie wyklucza się współpracy w przyszłości. 

Wypadki losowe

Niestety, czasami może zdarzyć się odwołanie spotkania w ostatniej chwili. Wypadek, choroba dziecka czy zepsuty samochód w drodze na rozmowę to tylko niektóre z przyczyn, które mogą uniemożliwić udział. W takiej sytuacji należy niezwłocznie poinformować rekrutera o nieobecności i ją usprawiedliwić. 

Powiedz szczerze, jakie są powody absencji. Jeśli nie chcesz rezygnować z rekrutacji, zaznacz, że jest Ci przykro z powodu zaistniałej sytuacji i nie zmieniłeś zdania – dalej zależy Ci na pracy i jeśli tylko będzie taka możliwość, weźmiesz udział w rozmowie w innym terminie. Wypadki losowe mogą przytrafić się każdemu i istnieje duża szansa, że usprawiedliwiona nieobecność na rozmowie nie przekreśli Twoich szans na wymarzone stanowisko. 

Wynagrodzenie niespełniające oczekiwań

Odmowna odpowiedź na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną może wynikać z wynagrodzenia, które nie spełnia oczekiwań kandydata. Jeśli z góry dowiesz się, że proponowana pensja jest niższa, niż ta, której szukasz, być może nie warto tracić czasu na dalsze części procesu rekrutacyjnego. Również w takim przypadku trzeba poinformować rekrutera o rezygnacji z rozmowy kwalifikacyjnej. Nie ma przeszkód, aby szczerze powiedzieć o powodach swojej decyzji. 

Pozostanie w dotychczasowej pracy

Jeśli dojdziesz do wniosku, że Twoja obecna praca jest lepsza, odwołanie rozmowy kwalifikacyjnej będzie naturalnym następstwem. Nie ważne, co konkretnie nie podoba Ci się w stanowisku, na które aplikujesz. Nie ma sensu robić nic wbrew sobie i tracić czasu na spotkania, jeśli i tak zdecydowałeś, że na razie nie zmieniasz pracy. O decyzji trzeba jednak poinformować rekrutera. 

Jak odwołać rozmowę kwalifikacyjną w dobrym stylu?

Otrzymałeś zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, ale nie chcesz albo nie możesz z niego skorzystać i wziąć udziału w spotkaniu? Niezależnie od przyczyn, o sytuacji poinformuj niezwłocznie rekrutera. Pamiętaj, że przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego jest wyzwaniem i zrób wszystko, aby mimo braku chęci do dalszego udziału w nim nie utrudnić wyłonienia idealnego kandydata. Jak odwołać rozmowę o pracę? 

Przede wszystkim tak szybko jak to możliwe skontaktuj się z przedstawicielem potencjalnego pracodawcy i poinformuj, że nie weźmiesz udziału w rozmowie kwalifikacyjnej. Nie ma nic gorszego niż niestawiennictwo na umówione spotkanie bez usprawiedliwienia. Najlepsze wrażenie zrobisz, kontaktując się z zakładem pracy i mówiąc szczerze o powodach takiego stanu rzeczy. 

Jak grzecznie odmówić na ofertę pracy? Jedną z odpowiednich odpowiedzi będzie „Dziękuję za poświęcony czas i możliwość udziału w procesie rekrutacji, ale dostałem lepszą ofertę pracy i z tego powodu podjąłem decyzję o rezygnacji z dalszego ubiegania się o to stanowisko”. Powód dopasuj oczywiście do swojej indywidualnej sytuacji. 

Odwołanie rozmowy kwalifikacyjnej – SMS, mail czy telefon?

Jak odwołać rozmowę o pracę w dobrym stylu? Wskazane powyżej informacje to nie wszystko. Nie mniej ważne, niż samo poinformowanie pracodawcy o tym, że rezygnujesz z rekrutacji, jest sposób, w jaki to zrobisz. 

Jeśli byłeś w kontakcie telefonicznym z przedstawicielem zakładu pracy, najlepsze wrażenie zrobisz, telefonując bezpośrednio do rekrutera. Rozmowa to najbardziej elegancki sposób na poinformowanie o sytuacji. Przy okazji będziesz mógł dokładnie wytłumaczyć, jakie były powody Twojej decyzji. W ten sposób przedsiębiorstwo może uniknąć podobnych błędów w przyszłości. Czasami – np. gdy powodem decyzji są kwestie finansowe – może się okazać, że otrzymasz propozycję wyższych zarobków.

Inną dopuszczalną formą poinformowania o rezygnacji z rozmowy kwalifikacyjnej jest mail. Ta forma sprawdzi się, zwłaszcza jeśli dotychczas nie rozmawiałeś z rekruterem. Poczta elektroniczna to w realiach funkcjonowania przedsiębiorstw formalny sposób komunikacji, dlatego nie powinien zostać źle odebrany. Wystarczy kilka uprzejmych zdań i wykorzystanie zwrotów grzecznościowych, aby zachować dobre wrażenie w oczach rekrutera. 

Uważaj z kolei na odwołanie rozmowy kwalifikacyjnej przez SMS. Taki sposób poinformowania o nieobecności pozostaw tylko na wypadek sytuacji losowych, w których siła wyższa uniemożliwia telefon, a do spotkania pozostało niewiele czasu. Krótkie wiadomości SMS nie są odpowiednie w toku kontaktów formalnych, a ich wykorzystanie sugeruje, że nie traktowałeś pracodawcy poważnie.  

Dlaczego niepojawienie się na spotkaniu bez uprzedzenia jest tak źle odbierane?

Istnieje wiele sposobów na to, jak zrezygnować z rozmowy kwalifikacyjnej. Niezależnie od tego, który wybierzesz, najważniejsze jest poinformowanie rekrutera o swojej decyzji. Niepojawienie się na spotkaniu bez uprzedzenia jest bowiem bardzo źle odbierane i prawdopodobnie przekreśli Twoje szanse na zatrudnienie w danym przedsiębiorstwie w przyszłości. Dlaczego? 

Proces rekrutacyjny jest długotrwały i stanowi spore wyzwanie organizacyjne dla zakładu pracy. Analiza CV, wstępne rozmowy telefoniczne i właściwe rozmowy kwalifikacyjne potrafią trwać tygodniami. Jeśli kandydatów zgłosi się sporo, każde odstępstwo od ustalonego planu może przedłużyć wyłonienie idealnego pracownika na dane stanowisko. 

Rozmowy kwalifikacyjne są najczęściej planowane w ciągu. Gdy jeden z kandydatów nie przyjdzie, czas zarezerwowany dla niego będzie z punktu widzenia rekruterów stracony. Dzięki wcześniejszej informacji o nieobecności będą oni mieli szansę zaprosić na spotkanie w tym terminie inną osobę. 

Niepojawienie się na rozmowie kwalifikacyjnej bez uprzedzenia sprawia, że kandydat wychodzi na nieprofesjonalnego. Nigdy nie wiesz, jak będzie wyglądać sytuacja na rynku pracy w przyszłości. Z tego powodu nie warto palić za sobą mostów i w każdym miejscu trzeba zrobić wszystko, aby zostawić po sobie dobre wrażenie. 

Kiedy rezygnacja z rekrutacji jest niepotrzebna?

Rezygnacja z udziału w rekrutacji jest niezbędna, o ile otrzymałeś zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną lub rekruter nawiązał z Tobą kontakt, informując o zainteresowaniu Twoim CV. Nie ma natomiast potrzeby kontaktowania się z przedsiębiorstwem, jeśli nie otrzymałeś żadnej informacji zwrotnej, a rozważasz przyjęcie innej oferty. 

W praktyce procesów rekrutacyjnych zdarzają się sytuacje, w której rekruterzy w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę otrzymują setki CV. W takich okolicznościach bardzo często – nawet mimo najlepszych chęci – nie są w stanie odpowiedzieć na wszystkie wiadomości ze względu na inne obowiązki. Być może Twoje zgłoszenie zostało odrzucone już na etapie wstępnej selekcji, dlatego w takiej sytuacji nie ma potrzeby kontaktu. 

Jeśli jednak zależy Ci na pracy, po upływie okresu trwania rekrutacji podanego w ogłoszeniu, możesz wysłać do rekrutera wiadomość z zapytaniem o stan rozpatrzenia Twojej aplikacji. W ten sposób pokażesz, że zależy Ci na zatrudnieniu i dowiesz się, czy masz jeszcze szanse na dane stanowisko. 

Szukanie pracy to prawdziwe wyzwanie. W praktyce zdarzają się sytuacje, w których mimo zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną nie możesz albo nie chcesz wziąć w niej udziału. Nie ma znaczenia, jakie są powody takiego stanu rzeczy. W każdym wypadku poinformuj pracodawcę o swojej decyzji w uprzejmy sposób. Pamiętaj, że kluczowe jest pozostawienie po sobie dobrego wrażenia wśród rekruterów. Kto wie – być może w przyszłości sytuacja się zmieni i będziesz zainteresowany współpracą.