Hop do nowej pracy! Czym jest job hopping?

Czym jest job hopping?

To strategia na rynku pracy, zgodnie z która pracownik decyduje się zmieniać pracę co 1-3 lata. Dlaczego? To sposób na negocjowanie wyższych zarobków, eksperymentowanie z nowymi miejscami pracy i zakresami ról oraz chęć rozwoju. W założeniu job hoppera, a tak wedug badania ResumeLab określa się już 83% amerykańskich Zetek, jest unikanie zasiedzenia się w jednej pracy.

Korzyści finansowe job hoppingu

Job hoppimng przestał być nowym zjawiskiem, pracodawcy i rekruterzy zdążyli się już przyzwyczaić do tego zjawiska. Co nie zmienia faktu, że narzekanie na pracowników, którzy chętnie zmieniają miejsca pracy, wydają się przybierać na sile. Czy w takim razie job hopping się opłaca? Mało jest na ten temat wiarygodnych danych z Polski, dlatego warto spojrzeć, jak ta sytuacja wygląda w Stanach Zjednoczonych. Według danych Pew Research Center z 2021 roku aż 60% osób zmieniających pracę zarabia teraz więcej. Jednak według danych Bank of America Institute cytowanych przez Anxios te różnice między job hopperami, a osobami trzymającymi się jednego miejsca pracy maleją. I to jest zjawisko nowe. Od 2010 roku osoby skaczące między kolejnymi stanowiskami miały przewagę w podwyżkach wynagrodzeń. W 2022 ta różnica miała swój szczytowy moment – hoppersi mogli liczyć aż o 20% wzrostu wynagrodzeń. Według danych z tego roku ta różnica płac wynosi tylko 7%. I pojawia się pytanie – czy job hoppersi zmienią się w jobhuggersów?

Badania w Polsce: pokolenie Z i ich motywacje

W 2023 roku dr Joanna Gajda z Politechniki Częstochowskiej przebadała 592 przedstawicieli pokolenia Z (urodzonych po 1995 r.) Jakie były wnioski z tych badań? Niskie wynagrodzenie i niekorzystna forma zatrudnienia to powody podawane częściej przez mężczyzn niż przez kobiety jako motywację do zmiany pracy. Osoby samotne częściej podkreślały korzyści płynące z częstych zmian jak rozwój kariery, lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym czy mniejszy poziom stresu. Chętniej pracę zmieniały też osoby zatrudnione w średnich przedsiębiorstwach. Osoby zatrudnione w mikrofirmach rzadziej wskazywały zalety job hoppingu.

Refleksje dla działów HR i rekruterów

Zjawisko job hoppingu wśród pokolenia Z wymaga od działów HR i rekruterów nowego podejścia do pozyskiwania i utrzymywania talentów. Badania Joanny Gajdy pokazują, że decyzje młodych pracowników o zmianie pracy są silnie związane z jakością przywództwa, możliwościami rozwoju i równowagą między życiem prywatnym a zawodowym. To wszystko składa się na kulturę organizacyjną, która wspiera mniejszą rotację w organizacjach. Więcej na temat budowania przyjaznej i inkluzywnej kultury organizacyjnej można przeczytać w raporcie OLX Know How 2025 dostępnym tutaj. Warto przestać traktować częste zmiany zatrudnienia jako informację o lojalności pracowników. Lepiej dostrzegać w tym potrzeby poszczególnych kandydatów i ich aspiracji. Oraz nie pytać, jak im się pracuje w firmie tylko w momencie składania wypowiedzenia.