Hop do nowej pracy! Czym jest job hopping?

23.08.25
clock 5 min.
Zuzanna Piechowicz Zuzanna Piechowicz
Hop do nowej pracy! Czym jest job hopping?
Nowa praca co roku? Co dwa lata? Co trzy? Jeszcze dziesięć lat temu takie wpisy w CV były uznawane za czerwoną lampkę przez osoby zatrudniające. Dziś taka strategia na rynku pracy jest coraz częściej uznawane za normę, szczególnie wśród przedstawicieli pokolenia Z. Czym jest job hopping? Jak wpływa na pracowników, pracodawców i rynek pracy?
W tym artykule:
  1. Czym jest job hopping?
  2. Korzyści finansowe job hoppingu
  3. Badania w Polsce: pokolenie Z i ich motywacje
  4. Refleksje dla działów HR i rekruterów

Czym jest job hopping?

To strategia na rynku pracy, zgodnie z która pracownik decyduje się zmieniać pracę co 1-3 lata. Dlaczego? To sposób na negocjowanie wyższych zarobków, eksperymentowanie z nowymi miejscami pracy i zakresami ról oraz chęć rozwoju. W założeniu job hoppera, a tak wedug badania ResumeLab określa się już 83% amerykańskich Zetek, jest unikanie zasiedzenia się w jednej pracy.

Korzyści finansowe job hoppingu

Job hoppimng przestał być nowym zjawiskiem, pracodawcy i rekruterzy zdążyli się już przyzwyczaić do tego zjawiska. Co nie zmienia faktu, że narzekanie na pracowników, którzy chętnie zmieniają miejsca pracy, wydają się przybierać na sile. Czy w takim razie job hopping się opłaca? Mało jest na ten temat wiarygodnych danych z Polski, dlatego warto spojrzeć, jak ta sytuacja wygląda w Stanach Zjednoczonych. Według danych Pew Research Center z 2021 roku aż 60% osób zmieniających pracę zarabia teraz więcej. Jednak według danych Bank of America Institute cytowanych przez Anxios te różnice między job hopperami, a osobami trzymającymi się jednego miejsca pracy maleją. I to jest zjawisko nowe. Od 2010 roku osoby skaczące między kolejnymi stanowiskami miały przewagę w podwyżkach wynagrodzeń. W 2022 ta różnica miała swój szczytowy moment – hoppersi mogli liczyć aż o 20% wzrostu wynagrodzeń. Według danych z tego roku ta różnica płac wynosi tylko 7%. I pojawia się pytanie – czy job hoppersi zmienią się w jobhuggersów?

Badania w Polsce: pokolenie Z i ich motywacje

W 2023 roku dr Joanna Gajda z Politechniki Częstochowskiej przebadała 592 przedstawicieli pokolenia Z (urodzonych po 1995 r.) Jakie były wnioski z tych badań? Niskie wynagrodzenie i niekorzystna forma zatrudnienia to powody podawane częściej przez mężczyzn niż przez kobiety jako motywację do zmiany pracy. Osoby samotne częściej podkreślały korzyści płynące z częstych zmian jak rozwój kariery, lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym czy mniejszy poziom stresu. Chętniej pracę zmieniały też osoby zatrudnione w średnich przedsiębiorstwach. Osoby zatrudnione w mikrofirmach rzadziej wskazywały zalety job hoppingu.

Refleksje dla działów HR i rekruterów

Zjawisko job hoppingu wśród pokolenia Z wymaga od działów HR i rekruterów nowego podejścia do pozyskiwania i utrzymywania talentów. Badania Joanny Gajdy pokazują, że decyzje młodych pracowników o zmianie pracy są silnie związane z jakością przywództwa, możliwościami rozwoju i równowagą między życiem prywatnym a zawodowym. To wszystko składa się na kulturę organizacyjną, która wspiera mniejszą rotację w organizacjach. Więcej na temat budowania przyjaznej i inkluzywnej kultury organizacyjnej można przeczytać w raporcie OLX Know How 2025 dostępnym tutaj. Warto przestać traktować częste zmiany zatrudnienia jako informację o lojalności pracowników. Lepiej dostrzegać w tym potrzeby poszczególnych kandydatów i ich aspiracji. Oraz nie pytać, jak im się pracuje w firmie tylko w momencie składania wypowiedzenia.