Feedback w pracy - co to znaczy?
Feedback w pracy to w dosłownym tłumaczeniu udzielanie informacji zwrotnej. Słowo jest szczególnie ważne w biznesie i dotyczy przekazywania pracownikowi opinii o jego wynikach przez przełożonych. Feedback jest najczęściej udzielany w czasie rozmów ewaluacyjnych czy rozmów dyscyplinujących.
Informacja zwrotna pomaga zaakcentować mocne strony pracownika i może dodać motywacji do działania. Często stosowanym podejściem jest przeplatanie negatywnych informacji z pozytywnymi. Jeśli pracownik dobrze się sprawdza na stanowisku, szefostwo chce to docenić, co nie oznacza, że nie może wskazać na pola do poprawy.
Jak udzielać feedbacku w pracy?
Udzielanie informacji zwrotnej pracownikom to spore wyzwanie.
Wbrew pierwszym skojarzeniom feedback w pracy nie powinien być udzielany w formie monologu. To rozmowa jak każda inna, w której warto dawać rady i nakierowywać pracownika na właściwy tor, jednak trzeba pozostawić mu pole do wypowiedzi i przekazania swoich spostrzeżeń. Zwracaj się bezpośrednio do rozmówcy i traktuj go z szacunkiem. Odpowiedz na pojawiające się pytania.
Feedback powinien być udzielany rzeczowo. Nie mają tu znaczenia emocje czy osobiste odczucia. Warto opierać się ściśle na faktach czy mierzalnych danych i statystykach. Oceniaj pracę, a nie człowieka. W ten sposób, nawet gdy trzeba przekazać negatywne informacje, udzielanie informacji zwrotnej odbywa się w atmosferze zaufania i może zmotywować do zmian.
Jeśli przekazujesz negatywny feedback, zaproponuj pracownikowi wspólne opracowanie strategii poprawy sytuacji. W tym celu dokładnie wytłumacz, co Ci się nie podoba i zasugeruj, co można zrobić, aby to zmienić. Pomocne będą wszelkie przykłady.
Pamiętaj, że negatywne informacje należy zawsze przekazywać pracownikowi na osobności. W ten sposób wytworzysz w zespole atmosferę zaufania i wzajemnego wsparcia.
Feedback w pracy - dlaczego jest taki ważny?
Udzielanie feedbacku pracownikom to dla wielu szefów prawdziwe wyzwanie. Jeśli informacja zwrotna jest w przeważającej części negatywna, istnieje ryzyko, że przekazana w nieodpowiedni sposób zepsuje stosunki z podwładnym i odniesie odwrotny skutek do zamierzonego. Mimo to nie warto rezygnować z przekazywania feedbacku. Trzeba jedynie zachować indywidualne podejście i wykazać się empatią.
Podsumowanie wyników pracy jest potrzebne, aby umożliwić rozwój pracownikom. Feedback pozwala podwładnym lepiej zrozumieć, jakie wymagania są przed nimi stawiane i może nakierować na odpowiednie tory. Regularne przekazywanie informacji zwrotnych upewnia pracownika, że dobrze rozumie swoje obowiązki. Pozytywny feedback od bezpośredniego przełożonego zwiększa zaangażowanie pracowników w pracę. Negatywna, ale konstruktywna informacja zwrotna umożliwia doskonalenie się w wymaganym przez szefa kierunku.
Feedback w pracy udzielany w odpowiedni sposób poprawia efektywność działania zespołu i powinien być naturalnym elementem otwartej komunikacji.
Feedback w pracy - metody
Udzielanie feedbacku to spore wyzwanie. Z tego powodu powstały metody, które ułatwiają to zadanie i sprawiają, że informacja zwrotna jest bardziej efektywna. Najpopularniejsze to metoda kanapki oraz metoda „FUKO”. Możesz z nich korzystać w codziennym funkcjonowaniu zespołu.
Feedback w pracy – metoda kanapki
Zastanawiasz się, co wspólnego z informacją zwrotną ma kanapka? Chodzi o jej składanie. Kanapka nawiązuje do przeplatania informacji negatywnych z pozytywnymi, tak aby pracownikowi łatwiej było przyjąć gorszy feedback.
Feedback opierający się wyłącznie na krytyce może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego. Pełne potępienie pracownika zdemotywuje go i może wzbudzić złość. Pogorszy też relacje na linii podwładny-szef. Prawda jest taka, że prawie w każdej sytuacji da się znaleźć również elementy pozytywne.
Twój pracownik nie radzi sobie z obowiązkami, ale zawsze ma pozytywne nastawienie i odpowiada za dobrą atmosferę w biurze? Powiedz mu o tym, a następnie zwróć uwagę na niedociągnięcia, ale od razu zaproponuj pomoc w ich rozwiązaniu. Mogą to być np. szkolenia czy wsparcie mentora.
Jeśli informacja zwrotna jest długa, pogrupuj poszczególne punkty feedbacku tematycznie i poprzeplataj pozytywne uwagi z negatywnymi. Krótki przekaz najlepiej rozpocząć od pochwały, następnie udzielić informacji o gorszych aspektach i zakończyć go pozytywem. W ten sposób pokażesz pracownikowi, że jest ważnym członkiem zespołu i zmotywujesz go do działania.
Metoda “FUKO”
Metoda „FUKO” powstała w celu udzielania konstruktywnego feedbacku.
Nazwa to skrót od:
- F – fakty;
- U – uczucia;
- K – konsekwencje;
- O – oczekiwania.
Metoda „FUKO” szczególnie dobrze sprawdzi się w przypadku negatywnego feedbacku. W czasie przekazywania informacji zwrotnej zacznij od faktów, następnie przejdź do uczuć, omów konsekwencje i na koniec jasno wskaż, jakie są oczekiwania. Z pomocą metody „FUKO” prościej przekazać negatywny feedback, ponieważ pracownikowi łatwiej zrozumieć, dlaczego ma on wpływ na jego pracę i po co w ogóle informacja zwrotna jest udzielana.
Przykładowy feedback w pracy
Stworzenie feedbacku dla pracownika powinno zawsze obejmować indywidualne podejście. Nie istnieją formuły odpowiedniej treści informacji zwrotnej w określonych sytuacjach. Zarówno dla firmy, jak i samego pracownika, najkorzystniejsze będzie zachowanie szczerości i szacunku. Można jednak wskazać przykłady informacji zwrotnej. Prezentujemy je poniżej.
Pozytywny feedback przykłady:
- W poprzednim miesiącu osiągnąłeś najlepsze wyniki sprzedażowe spośród całego zespołu! Doceniam Twoje zaangażowanie i dziękuję za włożony trud. Cieszę się, że jesteś członkiem naszego zespołu.
- Masz wyjątkową zdolność do rozwiązywania skomplikowanych problemów, co pokazał ostatni projekt. Jestem pod wrażeniem, jak zawsze jesteś w stanie znaleźć innowacyjne i efektywne rozwiązania nawet skomplikowanych problemów.
- W ciągu ostatniego roku zrobiłeś ogromne postępy. Widziałem, jak bardzo angażujesz się w swoją pracę. Z miesiąca na miesiąc przynosiło to coraz lepsze efekty. Z początkującego pracownika stałeś się autorytetem w swojej działce. Tak trzymaj!
Feedback – przykłady zdań przekazujących negatywną informację zwrotną:
- W poprzednim kwartale nie zrealizowałeś wszystkich założeń. Czy uważasz, że wyznaczone przez nas cele były realne? Jeśli nie, co możemy zrobić, aby zapewnić pełny sukces w kolejnym okresie?
- W zeszłym roku Twoje wyniki były jednymi z najlepszych w zespole. Wiem, że dałeś z siebie wszystko. Jak na razie w tym roku sytuacja wygląda trochę gorzej. Czy coś się zmieniło? Czy mogę Ci jakoś pomóc?
- Dowiedziałem się, że masz ostatnio pewne osobiste konflikty wewnątrz zespołu. Rozumiem, że osobowości mogą się różnić, ale w pracy musimy postarać się zachować dobrą komunikację i atmosferę wsparcia w celu realizacji założonych celów. Czy mogę zrobić coś, aby pomóc rozwiązać te problemy?
Jak przyjmować feedback w pracy?
Przekazywanie feedbacku to wyzwanie nie tylko dla przełożonych, ale również pracowników, którzy otrzymują informację zwrotną. Jeśli przed Tobą rozmowa ewaluacyjna, postaraj się opanować emocje i stres. Zamiast tego podejdź do rozmowy otwarcie i zachowaj uprzejmość.
Przyjmij wszystkie pochwały z pokorą, ale jednocześnie nie obrażaj się, jeśli w informacji zwrotnej pojawi się również negatywny feedback. W takiej sytuacji możesz oczywiście dopytać o szczegóły i poprosić o dokładniejsze wyjaśnienie zastrzeżeń. Masz prawo się z nimi nie zgodzić, ale jeśli uważasz, że są rzetelne, zdecydowanie lepiej poprosić o sugestie, co możesz zrobić, aby wyeliminować problem.
Feedback w pracy - podsumowanie
Rezultaty w pracy warto omawiać regularnie. Informacja zwrotna to podstawa rozwoju pracowników i zapewnienia efektywności działania zespołu. Jeśli nie wiesz, jak udzielać feedbacku, skorzystaj z naszych porad i wprowadź konstruktywną informację zwrotną do swojego zespołu.