Bądź otwarty na nowe wyzwania

27.04.20
clock 4 min.
Sylwia Królikowska Sylwia Królikowska

Utrata pracy jest trudnym doświadczeniem i ma znaczący wpływ na nasze samopoczucie. Lepiej tego nie wypierać, że jest nam smutno, że czujemy gniew czy żal. Im szybciej damy sobie zgodę na nieprzyjemne emocje i im szybciej je przepracujemy, tym łatwiej będzie nam ruszyć do kolejnego etapu, czyli szukania pracy.

Szukanie pracy warto zacząć od przejrzenia swoich umiejętności, kompetencji i doświadczeń. Pora jasno określić, w czym jesteśmy dobrzy, co jest naszą przewagą i jakie są nasze talenty. Może się okazać, że do tej pory wykonywaliśmy zadania, w których osiągaliśmy przeciętne rezultaty, a do tego byliśmy po prostu nieszczęśliwi.

Utrata pracy dla wielu oznacza nowe otwarcie i znam przypadki, gdy po zwolnieniu osoba decydowała się na przebranżowienie i rozpoczynała karierę w obszarze, którą ją naprawdę interesował. Jeśli więc jesteś w gronie tych osób, które potrafią wykorzystać zwolnienie jako szansę na przebranżowienie i robienie tego, co Cię naprawdę interesuje, to skorzystaj z tej szansy.

Zacznij od uaktualnienia CV

Jeśli jesteś w grupie osób, które lubiły swoją pracę i dobrze się w niej odnajdywały, to czas na odświeżenie CV. Pamiętaj, że oprócz Twojego doświadczenia zawodowego i umiejętności pracodawcę będzie interesowało, jakim człowiekiem jesteś i jakie są Twoje umiejętności interpersonalne.

Do CV należy podchodzić w sposób elastyczny i dopasowywać je do oczekiwań pracodawcy. Jeśli jesteś osobą, która potrafi się samodzielnie zorganizować, a firma szuka osoby, która będzie pracowała zdalnie z domu, to podkreśl w CV swoje umiejętności samodyscypliny i samoorganizacji. Jeśli jesteś osobą, która szybko nawiązuje kontakty i nie generuje sytuacji konfliktowych, a firma szuka osoby, która zbuduje nowy zespół, to podkreśl w CV swoje umiejętności budowania i rozwijania zespołu. Nie chodzi o to, żebyś wymyślał kompetencje, których nie masz, ale o to, żebyś umiał podkreślać te, których aktualnie poszukuje pracodawca.

Przejrzyj swój profil na LinkedInie

Przejrzyj na spokojnie, jak wygląda dla innych Twój profil na LinkedInie. Czy zdjęcie jest profesjonalne, a zarazem przyjemne (jesteś uśmiechnięty i pogodny), czy opisy stanowisk i umiejętności są konkretne i zrozumiałe, a także, czy masz rekomendacje od osób, które z Tobą współpracowały. To bardzo ważne, żebyś poprosił zaufanych współpracowników o rekomendacje – ich opinia na Twój temat znaczy dla pracodawcy więcej niż Twoje wywody autoprezentacyjne. Zwróć także uwagę na to, jaka jest Twoja aktywność w sieci. Jeśli bierzesz udział w dyskusjach, to upewnij się, że Twoje komentarze są kulturalne, wyważone i nie pokazują Cię jako człowieka agresywnego, ironicznego czy po prostu złośliwego. Możesz mieć w pełni profesjonalny profil, jeśli jednak w komentarzach będzie wypowiadał się w nieuprzejmy sposób, to pracodawca nie będzie miał na Twój temat najlepszego zdania.

Poinformuj innych, że szukasz pracy

Daj znać w sieci, że jesteś otwarty na nowe wyzwania zawodowe. Trzeba szybko działać i obwieścić światu, że jesteś gotów na podjęcie nowej pracy. Wbrew pozorom wiele firm obecnie rekrutuje, więc założenie, że i tak nie znajdzie się teraz pracy, jest bardzo ograniczającym przekonaniem.

Skorzystaj także z możliwości podpytania znajomych, czy firma, w której pracują, aktualnie szuka pracownika. Wiele firm oferuje dodatkowy bonus za rekomendację dobrego pracownika, może się więc okazać, że wielu Twoich znajomych chętnie wesprze Cię w szukaniu pracy.

Obecny koronakryzys na pewno zmieni sytuację rynkową. Wielu ekspertów już wieści koniec rynku pracownika i podkreśla, że to pracodawcy będą mogli wybierać wśród pracowników, a nie pracownicy wśród pracodawców. To, co jednak pozostanie niezmienne, to fakt, że firmom, którym zależy na rozwoju, będzie także zależało na kompetentnych i zmotywowanych ludziach. Jeśli więc czujesz, że jesteś osobą zmotywowaną, kompetentną i pełną dobrej energii do działania, to pokaż się światu, bo prawdopodobnie jest gdzieś firma, która szuka dokładnie takiej osoby jak Ty!