Agile w organizacjach: nowa era elastyczności i adaptacji?

Czym jest agile?

Agile (ang. zwinny, zręczny, zwrotny) jako metodyka pracy powstała w latach 90′, To wtedy branża IT przechodziła bardzo intensywny wzrost, coraz więcej obszarów życia, działalności firm i organizacji potrzebowało szybko działającego oprogramowania. Tradycyjna metodyka zarządzania projektami, zwana też kaskadową, stała się niewystarczająca. Ważniejsze od harmonogramu i zaplanowanych prac okazała się szybkość reakcji na potrzeby klientów i na  niespodziewane problemy na drodze do stworzenia produktu. I tak narodził się agile.

W 2001 roku w ośrodku wypoczynkowym Snowbird w Stanach Zjednoczonych zebrali się zwolennicy, alternatywnych do kaskadowego metodyk pracy, i wspólnie opracowali Manifest Agile. W manifeście piszą, że w wyniku swojej pracy zaczęli bardziej cenić:

  • ludzi i interakcje od procesów i narzędzi
  • działające oprogramowani od szczegółowej dokumentacji
  • współpracę z klientami od negocjacji umów
  • reagowanie na zmiany od realizacji założonego planu

Agile: jak to działa?

Najważniejszym elementem metodyki agile są regularne spotkania zarówno zespołu, jak i z klientem. To właśnie te stopklatki pozwalają na elastyczne reagowanie na wszelkie trudności, odpowiadanie na potrzeby klienta i śledzenie postępów pracy. Jakie to spotkania?

Planowanie sprintu

Planowanie w metodyce agile jest ograniczone do minimum. Okresy planowania nazywa się sprintami i trwają od 1 do 4 tygodni. Ważnym spotkaniem jest właśnie rozłożenie pracy na ten krótki odcinek czasu.

Daily stand-up 

Codzienne spotkanie statusowe. Każdego dnia, zwykle o tej samej porze, osoby zaangażowane w projekt spotykają się, aby odpowiedzieć na trzy pytania:

  • co zrobiłem/am wczoraj
  • co planuję na dzisiaj
  • czy napotkałem/am jakieś trudności

Sprint review 

Pod koniec każdego sprintu zespół przygląda się temu, na jakim etapie są prace, co jest jeszcze do zrobienia. To czas na dyskusję o tym, jakie są dalsze priotytety w pracy nad produktem.

Sprint retrospective 

W takich spotkaniach zespół bardziej przygląda się trybowi i sposobowi swojej pracy niż jej treści. Co zrobiliśmy dobrze? Co mogliśmy zrobić lepiej? Co chcemy zmienić w naszym trybie lub sposobie pracy i współpracy?

Backlog Refinement

Raz w tygodniu spotkania mające na celu pracę nad backlogiem produktu, priorytetami i dalszym kierunkiem prac.

Regularne spotkania z klientem

Kluczowe w pracy metodyką agile jest stały kontakt z klientem, otrzymywanie feedbacku i dostosowywanie rozwiązań do jego potrzeb.

Dlaczego warto?

Praca metodą agile zwiększa efektywność pracy: dostosowywanie się do potrzeb klienta, reagowanie na zmiany i kryzysy pozwala na reagowanie na bieżąco, a nie po dopiero w fazie testów. I dotyczy to zarówno branży IT, jak i wielu innych gałęzi biznesu.

To też metodyka, w której dużą rolę odgrywają relacje. Wielość spotkań, potrzeba bieżącej komunikacji i współpracy, sprawia, że relacje w zespole szybciej się budują. Agile może być trudny do wprowadzenia w środowiskach pracy, które są bardzo hierarchiczne. Dużo w tej metodyce jest samoorganizacji i samosterowność poszczególnych osób w zespole. Co również dokłada nam kolejny plus dol listy: rozwój umiejętności transferowalnych poszczególnych członków zespołu. Wymaga uczenia się na błędach i szybkiego wyciągania z nich wniosków i znajdowania rozwiązań. Transparentność procesu sprawia, że dużo trudniej o zaskakujące opóźnienia czy zwroty akcji. Spotkania, statusy, wszystko to sprawia, że poszczególne strony zaangażowane w dany projekt mają świadomość, na jakim etapie są prace.

Czasy, w których królował harmonogram i można było czekać do finału pracy, w wielu branżach się skończyły. Chcąc być konkurencyjnym na rynku, ale też dbać o swoich pracowników i pracowniczki, ich rozwój i doceniając ich kompetencje, warto spróbować. Może agile sprawdzi się właśnie w waszej organizacji?